میوه‌ای که سلامت روده‌ها را تضمین می‌کند!

یافته های جدید نشان می دهد که انار یکی از میوه‌های مفید برای سلامت روده‌ها است و به درمان بیماری‌های التهابی روده کمک می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بررسی‌های جدید محققان دانشگاه "Louisville"  نشان می‌دهد که وجود نوعی ترکیب در انار، می‌تواند به درمان بیماری التهابی روده (IBD) کمک کند. از آنجا که انار سرشار از آنتی اکسیدان‌های مختلف است، برای محافظت از قلب و پیشگیری از سرطان مفید است .علاوه بر آنتی اکسیدان، این میوه جادویی ویتامین ث بالایی دارد که به تاخیر علائم پیری کمک می‌کند.

بیماری‌های التهابی روده شامل بیماری کرون و کولیت زخمی (ulcerative colitis) است که باعث التهاب طولانی مدت دستگاه گوارش ( مری، معده و روده) می‌شود. به گفته محققان، ترکیب "urolithin A" که در میوه انار وجود دارد، راز سلامت روده‌ها است و نوعی متابولیت (اجزای شرکت‌کننده در سوخت و ساز سلولی) محسوب می‌شود که در نتیجه تعامل میان باکتری‌های روده و پولیفنول‌های خاص (certain  polyphenols) موجود در انار و برخی میوه‌های دیگر به ویژه توت‌ها حاصل می‌شود.

همچنین اسید ellagic که در انار و انواع توت‌ها نظیر شاه توت، تمشک و توت فرنگی وجود دارد در تعامل با باکتری‌های روده، باعث آزاد شدن ترکیب urolithin A می‌شود. معادل مصنوعی این ترکیب، "UAS03" نام دارد و اثر درمانی مشابهی برای بیماری‌های التهابی روده دارد.

در این بررسی، محققان آمریکایی با استفاده از مدل موش‌ها، اثرات ترکیب‌های UroA و UAS03 را بر بیماری‌های التهابی روده مورد بررسی قرار دادند. نتیجه بررسی‌ها نشان داد که هر دو  ترکیب به منزله پلی میان سلول‌های سازنده بافت روده عمل می‌کند و  التهابات روده را کاهش می‌دهند.

به گفته محققان دانشگاه Louisville، این ترکیبات نقاط اتصال سلول‌ها را تنگ تر می‌کند و مانع عبور مواد سمی در روده‌ها و ایجاد التهابات می‌شوند. با توجه به یافته‌های جدید، محققان افراد را به مصرف میوه انار  و دیگر میوه‌هایی که باعث آزاد شدن ترکیب UroA  در روده‌ها می‌شود، تشویق می‌کنند.  

پژوهشگران معتقد هستند میکروب‌هایی که در روده انسان، رشد می‌کنند، منجر به تولید متابولیت‌ها در مجاورت روده‌ها می‌شود و ما باید با رعایت رژیم غذایی سالم، از رشد میکروب‌های مناسب روده‌ها محافظت کنیم.

کد خبر 364479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.