۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹
مسکن اجتماعی؛ از حرف تا عمل

صحبت از "مسکن اجتماعی" در دولت یازدهم برای بهبود شرایط خانه‌دار شدن کم‌درآمدها و به‌عنوان جایگزینی خوب و مناسب برای "مسکن مهر" آغاز شد اما تا کنون جامه عمل به خود نگرفته‌است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسکن‌های اجتماعی از دیدگاه سیاست‌گذاران، سطح زیربنای مفید آن‌ها تا۵۰ مترمربع بوده، در سطح انبوه ساخته شده و به‌صورت اجاره یا اجاره به‌شرط تملیک در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد.

 در سال‌های اخیر اخبار زیادی مبنی بر نوید به اجرا درآمدن این طرح منتشر شد اما پیگیری‌های خبرنگار ایمنا حاکی از آن است که این طرح به مرحله عمل نرسیده‌است.

۲۷ بهمن‌ماه سال ۱۳۹۵ بود که جزییات این طرح به تصویب هیئت وزیران رسید و مسئولیت اجرای آن بر عهده بنیاد مسکن قرار گرفت، وزیر راه و شهرسازی سابق نیز در کمیسیون عمران مجلس از ایجاد ۱۱۸ هزار واحد مسکن اجتماعی خبر داده بود. این در حالی است که محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است که «مسکن با پسوند را قبول ندارم».

 این طرح قرار بود ۶۰ درصد هزینه‌ اجاره‌بهای سکونت خانوارهای دو دهک اول را در قالب کمک پرداخت اجاره‌بها تقبل و پرداخت کند و در دو مرحله ساخت مسکن اجاره‌ای و پرداخت یارانه اجاره‌بها که منابع هر دو توسط دولت، بنیاد مسکن و شهرداری‌ها تأمین می‌شود، اجرا شود.

خبری از اجرای طرح مسکن اجتماعی نیست

در همین پیوند احمد تولی، عضو انجمن انبوه‌سازان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه طرحی به نام مسکن اجتماعی وجود خارجی ندارد، گفت: این طرح فقط در حد حرف بود و درهمان سطح نیز ماند.

وی افزود: ازآنجاکه دولت فعلی موافقت چندانی با ادامه پروژه مسکن مهر نداشت در سال‌های گذشته طرحی با عنوان مسکن اجتماعی از زبان وزیر راه و شهرسازی به گوش می‌رسید که تاکنون جامه عمل نپوشیده است.

به گفته این کارشناس طرح این موضوع از سوی دولت، بیشتر برای رفع تکلیف بود هرچند درسال‌های قبل‌تر نیز از چنین طرحی صحبت می‌شد اما با توجه به آنکه به‌طورجدی در دولت یازدهم مطرح شد توقع اجرای آن نیز می‌رفت. ولی همان‌طور که شاهد هستیم هیچ خبری از اجرای طرح مسکن اجتماعی نیست.

وی تصریح کرد: تنها نقطه امیدی که برای جایگزینی مسکن مهر وجود دارد وعده وزیر جدید راه و شهرسازی مبنی بر تحویل  ۴۰۰ هزار واحد جدید در سراسر کشورتا  پایان سال ۹۹ است که ۳۵ هزار واحد از آن سهم اصفهان است. قرار بر این است که این واحدها در شهرهای جدید مثل بهارستان، فولادشهر، مجلسی و احیای بافت‌های فرسوده اجرا شود.

تولی افزود: آنچه برای به جریان انداختن طرح اشاره‌شده لازم است، اعطای وام ۱۰۰ میلیونی برای هر واحد است که مطرح‌شده و ظاهرا به موافقت هم رسیده است. اجرای این تصمیم باعث رونق اشتغال و ساخت‌وساز می شود و بسیاری از مردم که توانایی مالی مناسب برای خرید مسکن در شرایط اقتصادی کنونی را ندارند، خانه‌دار می‌کند.

مسکن اجتماعی؛ طرحی شکست‌خورده بعد از جنگ جهانی دوم در آلمان بود

سعید اخوان که از کارشناسان بخش مسکن است نیز با اشاره به ساخت سه گروه مسکن در کشور به خبرنگار ایمنا، گفت: گروه نخست مسکن آزاد است که دولت بدون هیچ‌گونه حمایتی، فقط بر آن نظارت دارد، گروه دوم مسکن حمایتی است که دولت بدون دخالت درروند ساخت، فقط از آن حمایت می کند و مسکن اجتماعی که مربوط به گروه‌هایی از دهک‌های جامعه است که هیچ‌گونه توانایی مالی برای تأمین هزینه مسکن ندارند.

وی گفت: مسکن اجتماعی که برای تأمین مسکن اقشار آسیب‌پذیر بود در دولت یازدهم و دوازدهم بر آن تاکید زیادی شد اما باوجودآنکه وزارت راه و شهرسازی این موضوع را تصویب کرد، بنیادمسکن آغاز به‌کارنکرده‌است.

اخوان خاطرنشان کرد: طرح مسکن اجتماعی یک طرح شکست‌خورده بعد از جنگ جهانی دوم در آلمان بود و در سراسر دنیا نیز از مسکن اجتماعی برای حمایت از اقشار خاص کم‌درآمد به‌خصوص دانشجویان، کارگران و فقرا استفاده شد.

وی افزود: این طرح بدون هیچ توجهی به پیامدهای اجرای آن در دیگر کشورها، در ایران نیز مطرح شد و مردم را برای مدت‌زمانی سرگرم کرد در حالی که حتی قدمی از سوی مسئولان مربوطه برای اجرای آن برداشته نشد وبر اساس شواهدی موجود نیز ساخت این نوع از مسکن انجام‌شدنی نخواهد بود بنابراین لازم است به دنبال راهکارهایی دیگر برای رفع مشکل مسکن مردم بود.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد- خبرنگار سرویس اقتصادی ایمنا

کد خبر 364431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.