"نگاه دانشگاهی" پاسخگوی نیاز شهرسازی اصفهان نیست

یک کارشناس شهرسازی توسعه شهری را مستلزم توجه به ساختارهای فضای کالبدی شهر دانست و گفت: نخستین گام در تدوین یک طرح توسعه، شناخت کامل و واقعی از ساختار یک شهر است.

وحید مهدویان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اصفهان شهر جدیدی نیست که بخواهیم آن را از اول بسازیم و از شهرهای اروپایی برای این شهر با قدمت، الگوبرداری کنیم؛ شهر اصفهان ساختار و اسکلت‌بندی خاص و منحصر بفردی دارد که بدین منظور باید در طرح جامع نوین، برنامه‌ریزی برای اراضی در چارچوب ساختار و نظم شهر باشد.

وی افزود: اگر شناخت کافی از بستر شهر نداشته باشیم، نمی‌توانیم طرحی مناسب اصفهان تهیه کنیم؛ لازمه طرح جامع موفق این است که در ابتدای مسیر شناخت کافی از فضای کالبدی شهر داشته باشیم؛ متاسفانه در طرح جامع قبلی برنامه‌ها به دور از واقعیت بود و مطالعات زیرساختی طرح کم‌رنگ بود.

این کارشناس شهرسازی تاکید کرد: اکنون لازم است در نظام شهرسازی کشور به جای ایده‌آل نگری به مسایل شهری، نگاه‌ها واقع گرایانه باشد و بر اساس ویژگی‌های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی برنامه‌ریزی‌های شهرسازی انجام گیرد.

مهدویان  با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی برای شهر اصفهان نباید بر اساس یک سری ایده‌آل‌ها در کتاب‌های دانشگاهی باشد خاطر نشان کرد: نگاه دانشگاهی و آکادمیک به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای شهرسازی در اصفهان باشد، بلکه برنامه‌ها باید بر اساس واقعیت و نظام حقوقی و شهرسازی کشور تدوین شود.

وی اضافه کرد: زمانی می توانیم بگوییم طرحی برای توسعه یک شهر زیست‌پذیر مناسب است که ساختار آن شهر را به درستی درک کرده و سپس برای توسعه آن برنامه‌ریزی کنیم.

کد خبر 364417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.