اکتشافات عجیب و گسترده مصری ها برای احیای گردشگری

در ادامه اکتشافات گسترده باستان شناسان در مصر، اخیرا مقبره ای با قدمت بیش از چهار هزار سال در صحرایی در نزدیکی قاهره کشف شد. همزمان وزارت باستان شناسی این کشور اعلام کرد که مقامات امیدوارند کشف اخیر به احیای بخش گردشگری سردرگم کشورشان کمک کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در طول سال ۲۰۱۷، وزارت باستانشناسی، رشته ای از عملیات اکتشاف در سراسر مصر را آغاز کرد؛ از جمله برخی از این اکتشافات در شهر جنوبی لوکسور است که به خاطر معابد منحصر به فرد و مقبره های دیدنی اش مشهور شده و در برگیرنده سلسله های مختلف از تاریخ مصر باستان است.

در ماه نوامبر سال ۲۰۱۷، دانشمندان با اسکن "هرم جیزه" به وسیله آخرین تکنولوژی تصویربرداری، یک حفره ۳۰ میلی متری در داخل دیوارهای ضخیم آن پیدا کردند. هرم بزرگ همچنین شامل سه اتاقی است که قبلا کشف شده، از جمله اتاق سلطنتی، اتاق کوچک ملکه و یک دالان به نام گالری بزرگ بود، اما این یافته نخستین فضایی است که از قرن نوزدهم در ساختار باستانی یافت شده است.

مصر امیدوار است که افتتاح موزه جدید همراه با اکتشافات اخیر، گردشگران را به کشور بازگرداند؛ این کشور، جایی است که صنعت توریسم در آن از طریق حملات افراطی و آشفتگی سیاسی به دنبال قیام مردمی در سال ۲۰۱۱ به شدت آسیب دید. این قیام به سرنگونی دیکتاتوری طولانی مدت "حسنی مبارک " و کشمکش ها در دولت برای کنترل شورش ستیزه جویان اسلامی انجامید.

دولت مصر، دایره امنیت در اطراف سایت های باستان شناسی و گردشگری را تنگ تر کرده است و میلیون ها دلار برای ارتقای امنیت فرودگاه به ویژه پس از سرنگونی هواپیمای روسی در آسمان شبه جزیره سینا توسط گروه دولت اسلامی در سال ۲۰۱۵ که به کشته  شدن۲۲۴ نفر منجر شد، هزینه کرده است.

این بمب گذاری که به دنبال آن روسیه پروازهای خود را به مصر و بالعکس متوقف کرد، به بخش حیاتی گردشگری مصر به شدت ضربه وارد کرد. در ماه دسامبر ۲۰۱۸، قاهره و مسکو یک پروتکل امنیتی را امضا و اعلام کردند طرح از سرگیری پرواز هواپیماهای روسی به پایتخت مصر از این ماه شروع می شود.

باستان شناسان در مصر، سال قبل نیز یک قبر ۴۴۰۰ساله را در نزدیکی اهرام معروف این کشور در فلات جیزه در خارج از قاهره کشف کردند. این آرامگاه در ناحیه وسیعی از گورستان تاریخی غربی هرم جیزه یافت شد که به عنوان مقبره ای از قلمرو پادشاهی قدیم شناخته می شود.

این قلمرو، احتمالا متعلق به یک زن سرشناس با نام "حِتپِت " (Hetpet) است که باستان شناسان بر این باور بودند که به دربار سلطنتی سلسله پنجم مصر باستان نزدیک بود، حتپت به عنوان یک کاهن به "حتحور"، الهه باروری و موسیقی و رقص، خدمت می کرد. در حالی که کشیش های زن در مصر باستان رایج نبودند، خدایان حتحور دارای کاهنان زن بسیاری بودند.

او در دوران سلسله پنجم مصر، بخشی از دوره پر رونقی  که به عنوان عصر پادشاهی قدیم شناخته شده، زندگی می کرد. این زمان معاصر با دوره  ساختمان اهرام بود، زمانی که فرعون ها حکومت می کردند و احداث معابد و کاخ ها امتیاز به شمار می آمد.

این آرامگاه، که در سال ۲۰۱۸ در حضور رسانه ها رونمایی شده، از آجر خشتی ساخته شده و شامل نقاشی های دیواری است که وضعیت مناسبی دارند. این نقاشی ها حِتپِت را در حال نظاره صحنه های مختلف شکار و ماهیگیری نشان می دهد.

صحنه های دیگر نیز یک میمون را در حال برداشتن میوه به تصویر می کشد (در زمان فراعنه مصر، میمون ها معمولا به عنوان حیوانات خانگی نگهداری می شدند) طبق بیانیه وزارتخانه، صحنه های مشابهی در دیگر مقبره های متعلق به سلسله ۱۲ هم یافت شده است. صحنه دیگری رقص میمون را قبل از ارکستر نشان می دهد.

طبق اعلام وزارتخانه باستان شناسی، بعد از این کشف، مأموریت باستان شناسی با حفاری در اکتبر گذشته آغاز شد. باستان شناسان از اواخر قرن نوزدهم اکتشافات را در نزدیکی این سایت انجام داده اند و مصطفی وزیری که این مأموریت را رهبری می کند معتقد است هنوز هم می توان به کشفیات بیشتری دست یافت.

این منطقه بسیار امیدوار کننده است. وزیری به خبرنگاران گفت: "ما انتظار داریم که به آثاری خیلی بیشتر از این دست پیدا کنیم. ما ۲۵۰ تا ۳۰۰ متر مکعب لایه های زمین را برای یافتن آرامگاه کنار زده ایم."

وی افزود: "آنچه که ما در سطح بالای زمین در مصر می بینیم، بالغ بر ۴۰ درصد از آنچه که زمین در هسته اصلی خود نگه داشته، نیست".

وزیری معتقد است که حِتپِت مجسمه دیگری در نواحی گورستان غربی جیزه دارد و گفت که کار حفاری برای پیدا کردن آن نیز  در دست انجام است.

حِتپِت ، یک شخصیت شناخته شده در دوران مصر باستان است، هرچند که مومیایی او هنوز کشف نشده است. خالد عنانی، وزیر آثار باستانی در گفت و گو با خبرنگاران و دیپلمات های غربی گفت: قطعات اشیا متعلق به حِتپِت در همان منطقه در سال ۱۹۰۹ یافت شده و در آن زمان به موزه برلین منتقل شدند.

کارشناسان می گویند، با وجود تمام کشفیاتی که تاکنون در مورد مصر باستان  یافت شده، امیدوارند که به لطف تکنولوژی مدرن به خیلی از گنجینه های بیشتری که هنوز در زیر کویر وسیع دفن هستند دست پیدا کنند.

این منطقه که کشف اخیر در آن انجام شده، نزدیک به یک موزه جدید در دست ساخت است که به برخی از اشیاء منحصر به فرد و ارزشمند مصر، اختصاص دارد. بسیاری از این آثار متعلق به پسر پادشاه مشهور تاتونخامون است.

موزه گرامیداشت مصر (GEM) که به عنوان موزه جیزه نیز شناخته می شود، برای نگهداری آثار و اشیاء مصر باستان طراحی شده است. این ساختمان به عنوان بزرگترین موزه باستان شناسی جهان شناخته شده است. این موزه با ۵۰ هکتار (۱۲۰ جریب) زیربنا و تقریبا در دو کیلومتری از اهرام جیزه قرار دارد و بخشی از طرح کلان جدید برای فلات مصر است.

 مجموعه اهرام مصر یا اهرام جیزه نام مجموعه اهرام تاریخی در گورستان جیزه یا گیزا است که در حاشیه شمالی شهر قاره در کشور مصر واقع شده است و جزو عجایب هفت گانه باستان جهان به شمار می‌رود. اهرام سه‌گانه جیزه از حدود سال ۲۵۵۰ پیش از میلاد ساخته شده‌اند.

انتظار می رود فاز اول موزه بزرگ مصر امسال افتتاح شود در حالی که افتتاح بزرگ برای سال ۲۰۲۲ برنامه ریزی شده است. در ماه ژانویه ۲۰۱۸، مصر، مجسمه باستانی رامسس دوم، یکی از معروف ترین فرعون هایش را در دهلیز موزه که شامل ۴۳ مجسمه عظیم خواهد بود، قرار داد.

ترجمه و تنظیم: مهشید بهزادی_ خبرنگار ایمنا

 منابع :

https://www.besix.com/en

https://www.independent.co.uk

https://www.theguardian.com/international

کد خبر 364408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.