سیستم های مالی شهرداری ها باید به سیستم‌های تعهدی تبدیل شود

یک کارشناس جغرافیا و برنامه ریزی شهری گفت: برای دسترسی کوتاه مدت به منابع درآمدی پایدار گزینه دیگری به غیر از استفاده از سیستم‌های تعهدی در شهرداری ها نداریم، زیرا بخشی از عملکرد ها، املاک و دارایی های شهرداری در سیستم نقدی مورد توجه قرار نمی گیرد.

عباس ثابتی راد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، تبدیل سیستم‌های مالی به سیستم‌های تعهدی در شهرداری ها را امری ضروری دانست و اظهار کرد: تبدیل سیستم‌های مالی به سیستم‌های تعهدی در شهرداری ها، نقش مهمی در ایجاد درآمدهای پایدار برای این نهاد عمومی دارد، البته سیستم تعهدی نیز دارای اشکالاتی است که رفع آن نیازمند تعامل و همکاری شهرداری‌ها و سازمان شهرداری‌های وزارت کشور است.

وی افزود: در صورتی که سیستم تعهدی در شهرداری ها به کارگرفته نشود و بر درآمدهای معمولی شهرداری متکی باشیم، امیدی برای گشایش در مشکلات مالی شهرداری‌ها وجود ندارد، دریافت فوری و نقدی نمی تواند مشکلات شهرداری را کاهش دهد، با این سیاست فقط پروژه‌های زودبازده در ساختار شهرداری‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

درآمد پایدار باعث رشد منطقی شهر می‌شود

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: ایجاد درآمد پایدار، رشد منطقی شهر را به دنبال خواهد داشت و انگیزه بیشتری برای اجرای پروژه‌های طولانی و کلیدی ایجاد می کند.

 وی با بیان اینکه یکی از منابع مالی شهرداری‌ها مشارکت بخش خصوصی و تغییر کاربری اراضی در اختیار شهرداری است، خاطر نشان کرد: اگر شهرداری بتواند با تکیه بر درآمدهای پایدار و استفاده از منابع مالی بانکی و منابع داخلی، راه‌های جدیدی را برای افزایش درآمد پایدار خود پیدا کند، بی‌تردید بیشتر از قبل شاهد رونق پروژه های شهرداری می شویم.

ثابتی راد افزود: بی شک تأمین بخشی از اعتبارات شهرداری، از طریق سرمایه‌گذاری‌ها در سازمان جذب مشارکت‌های مردمی، منجر به توانمند سازی شهرداری خواهد شد.

این کارشناس جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری ادامه داد: شهرداری‌ها می توانند زمینه‌های متعددی را برای جذب سرمایه‌گذاری‌ها شناسایی کنند و میزان قابل توجهی از این سرمایه‌گذاری‌ها را در بخش بافت‌های فرسوده به کارگیرند.

وی تصریح کرد: کاهش درآمدهای شهرداری از بخش مسکونی و منابع پایدار عوارض ناشی از مصرف این درآمد ها، یکی از راه های ایجاد تنوع در برنامه ها و درآمدهای شهرداری است و موجب کاهش عوارض بر تولید که دلیل بروز تورم است، می شود.

کد خبر 364406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.