چرا پرستاران به قطر  مهاجرت می کنند؟

قطر یکی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است که کمبود نیروی پرستار دارد و در آن مزایای خاصی برای علاقه‌مندان این حرفه در نظر گرفته شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پرستاری یکی از رشته‌هایی است که افراد تحصیلکرده در آن، به دلیل موقعیت کاری و مزایای بهتر به کشورهای اروپایی، آمریکایی و عربی مهاجرت می‌کنند. موضوع مهمی که باید برای مهاجرت پرستاران در نظر گرفته شود، این است که در کشور مقصد نیاز به تخصص آن‌ها وجود داشته باشد و از نظر بازار کار، شرایط مناسبی برای این افراد در نظر گرفته شود.

جالب است بدانید که علاوه بر برخی کشورها نظیر آمریکا، نروژ، کانادا، استرالیا و کشورهای توسعه یافته، کشورهای حوزه خلیج فارس نیز از جمله مناطقی است که با کمبود نیروی پرستاری مواجه هستند و به مقصد جدید و پرطرفداری برای پرستاران تبدیل شده اند. این کشورها با در نظر گرفتن تسهیلات و مزایای ویژه اقدام به تامین نیروی مورد نیاز خود از سایر کشورها کرده‌اند.

مزایای پرستاری در کشور قطر

در کشور قطر به نیروی پرستار به عنوان افرادی که مسئولیت بحرانی و بسار حساسی در بخش مراقبت‌های بهداشتی اولیه دارند، نگریسته می‌شود. به گفته یکی از مدیران بخش پرستاری این کشور، از آنجا که پرستاران ارتباط مستقیمی با بیماران دارند، نقش منحصر به فردی در سیستم سلامت ایفا می‌کنند و نه تنها شرایط بحرانی بیماران را رفع می‌کنند، بلکه از آن‌ها حمایت و پشتیبانی می‌کنند.

این کشور عربی حوزه خلیج فارس که با کمبود پزشک نیز مواجه است، از مهاجرت پرستاران نقاط مختلف جهان استقبال چشمگیری می کند. پرستارانی که در قطر مشغول فعالیت هستند، مراقبت از بیماران را در اولویت کار خود قرار می‌دهند. از این رو برای آن‌ها مزایا و دستمزد بالایی در نظر گرفته می‌شود که امنیت شغلی آن‌ها را تامین می‌کند. ساعات کاری پرستاران از هفت صبح آغاز و سه بعد از ظهر به پایان می‌رسد و در این فاصله نیز یک ساعت کامل استراحت در نظر گرفته شده است. حقوق متوسط ماهانه پرستاران در کشور قطر در ۳۶ ماه گذشته و با توجه به آخرین آمار تا روز نهم ژانویه سال ۲۰۱۹ حدود سه هزار و ۷۰۶ ریال قطر است.

موضوع مهم اینکه که حقوق ماهانه پرستاران در این کشور کاملا از مالیات معاف (wholly tax free) است. همچنین از دیگر مزایایی که در قطر برای این حرفه در نظر گرفته شده است، هزینه اقامت پرستاران و حمل و نقل آن‌ها است. برای مثال آپارتمانهای اقامتی آن‌ها کاملا مبله است و تمامی وسایل مورد نیاز از ظروف گرفته تا قاشق و چنگال مهیا هستند و تنها چیزی که نیاز  است پرستار با خود همراه داشته باشد، لباس‌هایش است! این موارد باعث صرفه جویی در هزینه‌های پرستاران شده و امکان پس انداز را برای این قشر زحمتکش، فراهم می‌کند.

مهاجرت پرستاران به دیگر کشورهای جهان

شیلی بخش بزرگی از ساحل شرقی قاره آمریکا را در برگرفته است که در مقایسه با سایر کشورهای آمریکای جنوبی از کیفیت زندگی بالایی برخوردار است. حرفه پرستاری در شیلی دارای حقوق بالایی است، به گونه‌ای که حقوق پرستاران تازه‌کار حدود ۲۸ تا ۴۷ هزار دلار در سال است و پرستاران باتجربه می‌توانند حقوق خود را به ۶۲ هزار دلار برسانند.

آلمان نیز از دیگر کشورهایی است که با کمبود پرستار مواجه است و با توجه به شرایط خوبی که برای این شغل در نظر گرفته شده است، افراد می‌توانند به این کشور مهاجرت کرده و از حقوق و مزایای این حرفه بهره‌مند شوند. در کشور دانمارک نیز رشته پرستاری دارای پذیرش بالایی است و  پرستاران می‌توانند در آن درآمد خوبی کسب کنند. حقوق یک پرستار در دانمارک، حدود ۳۸ تا ۵۰ هزار دلار است، اما به دلیل مالیات ۳۰ درصدی، هزینه زندگی در این کشور بالا است. بلژیک از کشورهایی است که در پایین‌ترین رتبه لیست حقوق پرستاران قرار گرفته است چرا که حقوق پرستاران در آن به ۲۷ تا ۵۰ هزار دلار می‌رسد.

کد خبر 364382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.