تلاش برای دست‌یابی به شهری بدون دفن پسماند

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: در حال حاضر ۵۲ درصد پسماندهای شهر اصفهان دفن می‌شود، اما در تلاش هستیم با پروژه‌های در نظر گرفته شده به شهر بدون دفن پسماند دست یابیم.

علی دهنوی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: مشارکت شهروندان برای رسیدن به هدف "کمترین دفن زباله در شهر" مهمترین دغدغه سازمان مدیریت پسماند است؛ اگر شهروندان با تفکیک مناسب پسماندتر و خشک از مبدأ با مدیریت شهری و این سازمان همکاری کنند، حجم پسماند ورودی به تاسیسات پردازش کاهش یافته و هزینه‌های دفن پسماند کاهش می‌یابد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه دفن پسماند در زمین، خسارت های زیادی به دنبال دارد و سال‌ها باید سپری شود تا این خسارت‌ها جبران شود، افزود: بیشترین تلاش این سازمان برای کاهش دفن پسماند در زمین، حرکت به سوی بازیافت و احیاء حداکثری مواد و انرژی از پسماندهای تولیدی است.

وی با تاکید بر اهمیت همکاری شهروندان در تفکیک از مبدأ پسماند، تصریح کرد: شهروندان باید بدانند اگر در پروژه‌های زیست‌محیطی مثل تفکیک پسماند مشارکت نکنند، طرح‌های پیش‌بینی شده با شکست رو به رو خواهد شد.

دهنوی خاطرنشان کرد: با توجه به فرهنگ‌سازی‌های انجام شده میزان همکاری و مشارکت شهروندان در تفکیک از مبدأ پسماند بسیار مطلوب بوده و پسماندهای خشک خانگی را به ایستگاه‌های ثابت بازیافت تحویل می‌دهند؛ همه اقدامات زیست محیطی هزینه‌بر است، اما برای سلامت آیندگان، این‌ها را هزینه حساب نمی‌کنیم.

وی با اشاره به راه اندازی نخستین پردیس زیست محیطی کشور در اصفهان، تصریح کرد: تفاهم‌نامه راه‌اندازی این فرهنگسرا آذرماه امسال با سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری اصفهان به امضاء رسید و برای تجهیز، بهسازی، فضاسازی و راه‌اندازی این فرهنگسرا اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان تصریح کرد: متمرکز کردن سازمان‌های مردم نهاد و همکاری آنها در این مجموعه برای فرهنگ‌سازی زیست محیطی در جامعه یکی از اهداف بزرگ ایجاد این فرهنگسرا است؛ در فرهنگسرای زیست محیطی، حفظ محیط زیست از جمله مدیریت پسماند به صورت فراگیر به کودکان و دانش آموزان در سنین مختلف آموزش داده می‌شود.

وی همچنین به توزیع سطل های کارتن پلاست برای تفکیک پسماندها در مدارس و مراکز آموزشی اشاره کرد و گفت: این اقدام با هدف آموزش به کودکان و دانش آموزان صورت گرفته است و در کنار این طرح عرضه سبدهای فلزی ویژه جمع آوری پسماند خشک در مراکز آموزشی را هم دنبال کردیم، اعتبار این طرح در  حدود ۴۰۰ میلیون تومان تامین شده است.

کد خبر 364328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.