کودک همسری در عربستان ممنوع شد

عربستان سعودی اعلام کرده ازدواج دختران کم سن و سال را ممنوع خواهد کرد.

به گزارش ایمنا، مجلس شورای عربستان مقرراتی را با هدف ممنوعیت ازدواج دختران و پسران زیر ۱۵ سال تصویب کرد.

اگرچه مصوبات مجلس شورای عربستان ضمانت اجرایی ندارد اما به موجب این مقررات ازدواج افرادی که کمتر از ۱۸ سال سن دارند نیز منوط به اخذ مجوز دادگاه خواهد بود.

فعالان حقوق کودکان و زنان معتقدند مقررات جدید ی ضامن ممنوعیت کامل ازدواج دختران زیر ۱۸ سال نیست و خانواده‌ها با فشار بر دادگاه می توانند مجوز ازدواج دخترشان را اخذ کنند.

اگرچه سازمان ملل متحد ه ازدواج کودکان را نقض مسلم حقوق بشر اعلام کرده است اما سالانه ۱۲ میلیون دختر زیر ۱۸ سال در جهان ازدواج می‌کنند.

حتی در انگلستان، ولز و ایرلند شمالی نوجوانان می توانند از ۱۶ سالگی با اخذ رضایت والدین خود ازدواج کنند. اسکاتلند ازدواج دختران و پسران زیر ۱۸ سال به مجوز پدر و مادر نیاز ندارد و در اکثر ایالات آمریکا نیز حداقل سن قانونی برای ازدواج وجود ندارد.

در ایران نیز طیبه سیاوشی عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از تدوین طرحی با عنوان "کودک همسری" به منظور «افزایش سن ازدواج» خبر داده بود. بر اساس این طرح حداقل سن ازدواج برای دختران به ۱۶ سال افزایش می‌یابد.

 در این طرح حداقل سن ازدواج برای دختران ۱۶ و برای پسران ۱۸ سال پیش بینی شده و ازدواج برای دختران زیر ۱۳ سال مطلقا ممنوع خواهد شد. این در حالی است که در حال حاضر حداقل سن ازدواج برای دختران ۱۳ سال بوده و دختران زیر ۱۳ سال تنها با مجوز دادگاه امکان ازدواج دارند.

کد خبر 364279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.