سه رویکرد برای حضور زنان در مجالس کشورهای دنیا چیست؟

سیده فاطمه حسینی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی از تلاش این فراکسیون برای گنجاندن بندی در طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس با هدف افزایش سهمیه زنان در پارلمان خبر داد.

به گزارش ایمنا،خانم حسینی به خانه ملت گفته است رزرو کرسی‌های دائمی در قوانین، مکلف کردن احزاب برای اختصاص درصد مشخص به زنان در لیست های انتخاباتی به صورت اجباری یا اختیاری از روش هایی است که در دنیا برای حضور بیشتر زنان در مجلس بکار گرفته می شود.

به گفته این نماینده مجلس پیش از این طرحی در خصوص افزایش سهمیه زنان در مجلس به کمیسیون شوراها ارائه شده که به دلیل مغایرت با قانون اساسی به آن ورود نشده است.

وی گفته است " به دنبال آن هستیم در طرحی که مجلس به کلیات آن رأی داد و در کمیسیون شوراها برای اصلاح قانون انتخابات مطرح است، نظرات خود را به منظور افزایش تعداد نمایندگان زن ارائه کنیم."

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس توضیح داده "ساز و کار پیش‌بینی شده در پیشنهاد ما آن است که افزایش حضور زنان را از طریق فهرست احزاب پیگیری کنیم؛ یعنی همان اتفاقی که به صورت داوطلبانه در لیست تهران اتفاق افتاد، به صورت قانون و الزام درآید."

کد خبر 364277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.