جریان زاینده‌رود و رشد اقتصادی ایران در هفته‌ای که گذشت

شهر، استان اصفهان و کشور در هفته ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود اما داغ‌ترین خبری که صدر عناوین رسانه‌ها را به خود اختصاص داد، نوید "بازگشایی زاینده‌رود" بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چهارشنبه همین هفته بود که معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان در جمع کشاورزان اصفهان در مسجد گلزار خوراسگان اعلام کرد که با افزایش خروجی سد، "زاینده‌رود هفته اول بهمن ماه امسال  به‌منظور تامین نیاز بخش کشاورزی در اصفهان جاری می شود."

پیش‌تر از آن در مصوبات هیئت دولت خواندیم که هیئت وزیران به شورای‌عالی آب به عنوان مرجع هماهنگی سیاستگذاری در زمینه تأمین، توزیع و مصرف آب کشور مأموریت داده‌اند تا با تشکیل کارگروه‌هایی موضوع احیای رودخانه زاینده رود و ساماندهی کمی و کیفی رودخانه کارون بزرگ و در صورت لزوم سایر رودخانه های مهم کشور را در دستور کار قرار دهد.

به همین ترتیب هفته گذشته را با جریان اخبار داغ زاینده‌رود که چند سالی است روان بودنش با اما و اگرهای فراوانی همراه بوده و ترک‌های ناشی از خشکی ، صورت شادابش را خدشه دار کرده، پشت سر گذاشتیم.

اما در میان بیم و امیدهای اقتصادی، اعلام بانک جهانی مبنی بر اینکه از سال ۲۰۲۰، رشد اقتصادی کشورمان مثبت خواهد شد، خبر دیگری بود که سرمای زمستان را گرما بخشید.

بر اساس پیش‌بینی بانک جهانی؛ "در سال ۲۰۱۹ تولید ناخالص جهان ۲.۹ درصد رشد خواهد کرد. همچنین نرخ رشد اقتصادی ایران اگرچه در سال‌جاری میلادی منفی ۳.۶ خواهد بود اما از سال ۲۰۲۰ مجدداً مثبت خواهد شد".

** وزارت نیرو در گزارشی از آخرین وضعیت سدهای مهم کشور اعلام کرد که در شرایط کنونی، استان اصفهان بدترین وضعیت ذخایر منابع آب را در میان ۳۲ استان کشور تجربه می‌کند.

** بازار سکه و ارز، هفته‌ای که گذشت را با کاهش قیمت استارت زد اما در ادامه یک روند صعودی را در پیش گرفت و در همان روال به کار خود ادامه داد.

** سیزدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع و تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی در اصفهان افتتاح و نخبگان صنایع و تجهیزات پزشکی در قالب این نمایشگاه گرد هم جمع آمدند، این نمایشگاه تا ۲۲ دی ماه و به مدت چهار روز برپا خواهد بود و شرایطی را فراهم آورده تا تولیدکنندگان تجهیزات آزمایشگاهی، پزشکی و دندانپزشکی، خدمات و تجهیزات توانبخشی، تجهیزات هتلینگ و بیمارستانی، خدمات دارویی و داروسازی، سازمان ها، بیمارستان ها، آزمایشگاه ها، مراکز علمی و تحقیقاتی و نشریات تخصصی این بخش در کنار هم جمع شده و دستاوردهای خود را به نمایش بگذارند. در این نمایشگاه ۱۱۰ شرکت در ۸۵۰۰ مترمربع فضای نمایشگاهی حضور خواهند داشت.

** اولین جشنواره ملی مبل رهنان در اصفهان افتتاح شد و مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان اعلام کرد که قدم‌هایی برای ثبت برند مبل رهنان برداشته شده، زیر ساخت‌های آن فراهم و صادرات به حوزه خلیج فارس و ترکیه در دستور کار است.

** معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان در گفت‌و گو با ایمنا با اشاره به ابلاغیه جدید وزیر راه و شهرسازی به اداره کل راه و شهرسازی اصفهان، اعلام کرد که در این ابلاغیه ۵۳ میلیارد تومان بودجه برای بافت‌های ناکار آمد شهری اصفهان در نظر گرفته شده که بخشی از آن به سکونتگاه‌های غیر رسمی اختصاص می‌یابد.

** استاندار اصفهان از تامین اعتبار طرح قطار سریع السیر اصفهان – تهران خبر داد و گفت که برای نخستین بار ۱۳.۶ میلیارد یوآن چین برای این طرح تامین اعتبار شد و طبق قول پیمانکار مربوطه، پایان سال ۹۹ این طرح به اتمام و بهره‌برداری می رسد. وی همجنین در مورد مصوبه دولت برای زاینده‌رود  بیان کرد" با پیگیری های صورت گرفته دولت بهترین مصوبه را برای اصفهان و رودخانه کارون به تصویب رسانده است، اگر این مصوبه ۱۵ سال قبل به تصویب می رسید در زمان حال اصفهان با کمبود آب و خشکی زاینده رود مواجه نمی شد."

** رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان اعلام کرد که در حال حاضر این سازمان ۳۲ هزار عضو در هفت رشته تخصصی دارد که از این تعداد فقط ۲۰ درصد وارد بازار کار تخصصی شده‌اند و متاسفانه مابقی در حوزه‌های غیرتخصصی مشغول به فعالیت‌اند.

** جشنواره زمستانه در راستای اجرای طرح حمایت از مشاغل خانگی و تولید کنندگان داخلی مجاور برج کاوه اصفهان برگزار شد که تا هفته آینده ادامه دارد.

** مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا با بیان اینکه بانک‌های این استان تسهیلات مقاوم‌سازی مسکن روستایی را با تضمین های سخت‌گیرانه در اختیار مردم قرار می‌دهند، اعلام کرد که بخش‌نامه‌های بانک مرکزی مبنی بر بلامانع بودن پرداخت تسهیلات با تضمین زنجیره‌ای در استان اصفهان اجرا نمی‌شود.

** آیین‌نامه رسیدگی به تخلفات توزیع و فروش فرآورده‌های نفتی و سی‌ان‌جی از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران ابلاغ شد و مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در همین راستا گفت که پس از تایید تغییرات در ضوابط، دستورالعمل‌ها و فرآیندهای اجرایی «آیین‌نامه رسیدگی به تخلفات توزیع و فروش فرآورده‌های نفتی و سی‌ان‌جی»، این آیین‌نامه در سایت ستاد و مناطق سی‌وهفت‌گانه برای بهره‌برداری همه اشخاص حقیقی و حقوقی طرف قرارداد قابل رویت است.

** "قبض آب و برق تا اردیبهشت سال آینده حذف می‌شود"، وزیر ارتباطات اعلام کرد که جدول زمان‌بندی حذف قبوض کاغذی با دستور رئیس‌جمهور تهیه شده و در فاز اول مخابرات ۴۵ روزه ۳۵ میلیون قبض دوره‌ای را حذف می‌کند و در فاز بعد قبوض آب و برق تا اردیبهشت سال آینده حذف می‌شود.

** مجری فازهای ٢٢ تا ٢٤ پارس جنوبی از بارگیری دومین سکوی فازهای ٢٢ تا ٢٤ پارس‌جنوبی به موقعیت خود در خلیج فارس خبر داد.

** مشاور وزیر و مدیر کل زنان روستایی و عشایری وزارت جهاد کشاورزی، از اختصاص ۵ میلیارد تومان اعتبار برای آموزش زنان روستایی و عشایری در سال آینده خبر داد.

کد خبر 364263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.