هیچ کشوری ۲ نرخ تورم اعلام نمی‎کند!

رئیس مرکز آمار ایران در انتقاد از انتشار آمارهای اقتصادی توسط بانک مرکزی، بر رفع موازی کاری آماری تاکید کرد و گفت: در دنیا کشوری نداریم که دو نرخ تورم و دو نرخ رشد اقتصادی داشته باشد.

به گزارش ایمنا امیدعلی پارسا رئیس مرکز آمار با بیان این مطلب افزود: وقتی منابع کشور محدود است و به علت محدودیت مالی ما نمی توانیم ۵۰ درصد آمار لازم را تولید و منتشر کنیم چرا باید موازی کاری کنیم و منابع را هدر دهیم.

پارسا با اشاره به رهنمودهای رهبری برای رفع موازی کار و پرهیز جدی از دستکاری آمار که گناه کبیره است گفت: وقتی دو دستگاه آماری دو آمار متفاوت تولید کنند که در جزئیات و ساختار خیلی فرق دارند، این منشأ اختلاف و بی اعتمادی مردم به آمار و اعداد و ارقام رسمی می شود.

رئیس مرکز آمار با اشاره به نظر بانک مرکزی که باید کار تخصصی اش را انجام دهد گفت: تا قبل از سال ۱۹۶۰ متولی تولید و انتشار آمارها بانک مرکزی کشورها بود، اما از آن تاریخ به بعد کشورها، به جز ۵ کشور، مسئولیت تولید و انتشار آمار را به مرکز یا سازمانی مستقل و بی طرف تحت عنوان مرکز آمار یا سازمان آمار واگذار کردند.

پارسا تاکید کرد: با این محدودیت منابع، اگر رفع موازی کاری بشود و آمار یکسان تولید و منتشر شود به نفع کشور است.

او مسئولیت تصویب نهایی تصمیم کمیته تخصصی شورای عالی آمار را درباره رفع موازی کاری، خود شورای عالی آمار و مجلس شورای اسلامی دانست و گفت: مجلس شورای اسلامی می تواند با طرحی دو فوریتی از قانون مصوب در این باره رفع ابهام کند.

منبع: تسنیم

کد خبر 364249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.