باستان‌شناسان به ادعای نماینده شوش اعتراض کردند/ ۵۴۰ میلیون تومان کجاست؟

باستانشناسان شوشی نسبت به ادعای نماینده این شهر در مجلس شورای اسلامی در خصوص دریافت هزینه برای پژوهش‌ از پژوهشگاه میراث فرهنگی واکنش نشن دادند.

به گزارش ایمنا، بعد از تصمیم شهرداری شوش  مبنی بر تخریب یک «پل روگذر» با این توجیه که نما یا کارآمدی مناسبی ندارد و تصمیم مقامات شهری به ایجاد زیرگذری در درون عرصه باستانی شهر تاریخی شوش، شاهد موج اعتراضات گسترده باستانشناسان و مرمتگران و فعالان و دوستداران میراث فرهنگی در هفته های اخیر بودیم. این اعتراضات تا آنجا پیش رفت که رییس میراث فرهنگی کل کشور، به آن واکنش نشان داده و دستور توقف این عملیات را داد.

اما با این وجود تعدادی از مقامات شهری شوش در بیانیه های جداگانه بر لزوم ایجاد این زیر گذر اصرار ورزیده و خواهان ادامه سریع عملیات احداثی در این محوطه تاریخی شدند.

بعد از دستور گمانه‌زنی برای تعیین عرصه و حریم محوطه‌ شوش، نماینده شوش در خطبه‌های نماز جمعه ۱۴ دی ماه سخنانی را در خصوص زیرگذر شوش از جمله حق عمومی و مطالبه عمومی مردم شوش در داشتن زیرگذر را مطرح کرد.

سید راضی نوری اظهار کرد: مراکز ذی ربط از میراث استعلام کتبی گرفته و حتی به میراث گفته شد برای اثبات وجود آثار گمانه‌زنی کند. شهرداری هم ۴۰ میلیون تومان هزینه مطالعات ژئوفیزیک و ژئومغناطیسی را پرداخت کرده ، در نهایت آثاری نبود اگر هم باشد در حد سفال است!

وی ادامه داد: این در حالی است که به لحاظ قانونی اگر آنجا گورستان  باشد یا غیره کار متوقف می‌شد باز هم مماشات کردیم و استعلام گرفتیم قریب یک سال پاسخی به استعلام داده نشد و به لحاظ قانونی اگر دستگاه اجرایی از سازمان میراث فرهنگی یا محیط زیست یا هر سازمان و نهاد دیگری استعلام گرفت و آنها پس از ۲ الی ۳ ماه پاسخگوی نامه نباشد از نظر قانونی به معنای تصدیق انجام آن پروژه است.

وی افزود: ما و مردم شوش یکسال صبرکردیم، یکسال اخلاق‌مداری و مماشات کردیم اما بیش از این تحمل نداریم. ما به میراث فرهنگی احترام می‌گذاریم حتی ‌از پژوهشگاه میراث فرهنگی خواستیم که در محل مستقر شود، نمونه برداری کند اگر چیزی کشف شد در معرض دید مردم بگذارد اگرنه زیرگذر عبور کند. وی با تاکید بر ۵۰۰ میلیون تومان تأمین اعتبار استانداری برای گمانه‌زنی، گفت: اگر فعالیت باستان‌شناسی انجام دادند و چیزی بود باید اعلام می‌کردند، اگر انجام ندادند باز هم تخلف است. در هر دو صورت تخلف است.

حال این سوال مطرح است که بنا به ادعای نماینده مردم شوش، آیا به استعلام‌ها پاسخ داده نشده؟ و چرا ؟ آیا به راستی مطالعات ژئوفیزیک صورت گرفته و علت این تعلل چه بوده است؟ دوم آیا به راستی مطالعات ژئوفیزیک انجام شده است؟ ماحصل این مطالعات چه بوده است؟ آیا مجموعه استانداری ۵۰۰ میلیون تومان پرداخت کرده است؟ در این صورت نتایج حاصله چه بوده است؟

کوروش محمدخانی دانش آموخته دکتری باستان‌شناسی از فرانسه و مدرس دانشگاه که به همراه تیمش در مجموعه باستان‌شناسی فعالیت ژئوفیزیک انجام می‌دهند گفت: من در جریان هستم که آقایان مهدی امیدفر و لقمان احمدزاده شوهانی باستان‌شناسی که اقدام به گمانه‌زنی کردند به ترتیب دو میلیون تومان و یک میلیون تومان از جیب هزینه کرده‌اند و پولی هم تا کنون دریافت نکرده‌اند. این پول‌ها وجود خارجی ندارد و فقط روی کاغذ است.

این باستان‌شناس در مورد بحث بررسی ژئوفیزیک در زیرگذر شوش می‌افزاید: در سال ۱۳۹۵ شهرداری شوش از معاونت میراث کشور خواسته بود که متخصصی را برای بررسی ژئوفیزیک به شوش بفرستند. معاونت میراث کشور از من خواست با هماهنگی شهرداری شوش برای ارزیابی این بررسی به شوش بروم. بنابرین یک روز با دعوت شهرداری شوش به آنجا رفتم و ارزیابی را انجام دادم و دیدم که امکان بررسی ژئوفیزیک در آنجا وجود ندارد و گزارش عدم امکان بررسی ژئوفیزیک در زیرگذر را به معاونت میراث کشور و پژوهشکده باستان شناسی کشور دادم.

کوروش محمدخانی اضافه کرد: پاییز پارسال نیز شرکتی به پژوهشگاه میراث فرهنگی مدعی شد که می‌تواند این کار را انجام دهد. پژوهشگاه از من استعلام کرد و من دلایلم برای نپذیرفتن این اقدام را به صورت کارشناسی اعلام کردم. پژوهشگاه هم قضیه مطالعات را منتفی دانست؛ هیچ قراردادی بسته نشد که کاری انجام شود چون اصلاً آنجا امکان مطالعات ژئو فیزیک نیست.اما چرا نمی‌توان این مطالعات را برای زیرگذر شوش انجام داد آن هم در حالی که پژوهشگاه سال‌هاست از این روش که در جهان مورد تأیید است، بهره می‌برد.

در این محدوده آلودگی ژئوفیزیکی بسیار زیادی وجود دارد. وجود فلزات فراوان در خود پل و در اطراف به دلیل وجود مغازه‌ها و ساختمان‌ها باعث ایجاد نویز بسیار شدیدی می‌شود و بنابراین روش مغناطیسی که یکی از روش‌های ژئوفیزیک است جواب نمی‌دهد. روش‌های دیگر همانند ژئوالکتریک به دلیل وجود آسفالت و عدم امکان استفاده از الکترودها برای ارسال جریان الکتریکی قابل استفاده نیست.

وی درخصوص قرارداد ۵۰۰ میلیون پژوهشگاه اظهار کرد: تا آنجا که شنیده‌ام در سال گذشته برآورد هزینه انجام کاوش از سوی پژوهشگاه حدود ۵۳۵ میلیون تومان بوده است اما این مبلغ به هیچ باستان‌شناسی تعلق نگرفت و تامین اعتباری نشده است. موضوع را باید از بخش معاونت مالی- اداری پژوهشگاه پیگیری کنید.

و هم مانند باقی باستان‌شناسان معتقد است که وزارت راه و شهرسازی باید به عنوان متولی متخصص به موضوع ورود پیدا کند و متخصصان آن یک تصمیم علمی، کارشناسی درست بگیرند. شهر باستانی شوش نه در ایران که در تمام جهان بسیار مهم است. بنابراین تنها مرجع تصمیم‌گیرنده درست مراکز تخصصی هستند.

همچنین بنا به اطلاعات واصله میراث فرهنگی استان هم از این ۵۰۰ میلیون ادعایی تنها ۱۰۰ میلیون دریافت کرده که آن هم هزینه کارگران پایگاه شوش شده و اساساً باستان‌شناسان مبلغی دریافت نکرده‌اند؛ بنابرین لازم است بخش حقوقی سازمان میراث فرهنگی و مراکز ذی ربط ادعای پرداخت مبلغ یاد شده را پیگیری و به صورت شفاف اعلام کنند.

کد خبر 364211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.