کتابفروشی‌ها باید پاتوق باشند

مدیرعامل خانه کتاب ایران گفت: در اصفهان در زمان طرح‌های حمایتی وزارت ارشاد، بیش از دو میلیارد تومان کتاب به فروش رسید که ۷۰۰ میلیون تومان آن توسط یارانه وزارت‌خانه تامین شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نیکنام حسینی پور پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در مراسم اختتامیه جایزه دو سالانه کتاب اصفهان، اظهار کرد: کتاب برترین و مهم‌ترین وجه فرهنگ و تمدن بشریت از ابتدا تا کنون است. ایران نیز به این موضوع مفتخر است که کتاب و کتابت ریشه در تاریخش دارد و همواره این ثروت فرهنگی نزد ایرانیان صاحب ارج و قرب بوده است.

وی با بیان اینکه اصفهان با پیشینه طولانی خود در عرصه فرهنگ و تمدن، مهد پرورش دانشوران و ادیبان بسیار بزرگ است، افزود: اولین کتابی که در ایران به چاپ رسید، "زبور داوود" یا "ساغموس" بود که در اصفهان چاپ شد؛ اصفهان خاستگاه چاپ کتاب در ایران است، همچنان که بسیاری از اولین‌های دیگر نیز در اصفهان اتفاق افتاده‌اند.

مدیرعامل خانه کتاب ایران با بیان اینکه جایزه کتاب اصفهان که امسال بیست و چهارمین دوره آن برگزار می‌شود، یکی از باسابقه‌ترین جشنواره‌های موجود در زمینه کتاب در ایران است، افزود: برخی استان‌ها تازه در حال برگزاری دوره‌های ابتدایی خود برای جایزه کتاب هستند، اما استان اصفهان همواره پیشتاز در زمینه برگزاری جشنواره‌ها و توجه به اهل قلم بوده است.

وی درباره دوره بیست و چهارم جایزه کتاب اصفهان، گفت: تعداد زیادی کتاب برای این دوره وارد دبیرخانه جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد؛ در واقع این دبیرخانه به عنوان مرجع داوری جوایز کتاب شناخته شده است و در طول سال جوایز زیادی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

مدیرعامل خانه کتاب ایران افزود: مهم‌ترین جوایزی که در این دبیرخانه مورد بررسی قرار می‌گیرد، جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و جایزه جهانی کتاب سال است که بیش از ۵۴۰ داور در زمان بررسی آثار ارسال شده به دبیرخانه جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی، با خانه کتاب همکاری می‌کنند.

حسینی پور با بیان اینکه تلاش بر این بوده تا همین ظرفیت علمی در اختیار استان‌ها برای بررسی جوایز کتاب استانی قرار گیرد، ادامه داد: خوشبختانه مرجعیت داوری دبیرخانه جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی پذیرفته شده و باعث این شده است که بعضاً بخش‌های خصوصی نیز برای بررسی جوایز خود، از این دبیرخانه انتظار داوری داشته باشند.

وی با اشاره به قضاوت آثار ارسال شده از اصفهان توسط دبیرخانه جایزه سال کتاب جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: بیش از ۸۰۰ اثر توسط همکاران پرتلاش ما در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان به دبیرخانه ارسال شد و در آن‌جا توسط داوران مورد بررسی قرار گرفت که نتایج آن نیز مشخص شده است.

مدیرعامل خانه کتاب ایران درباره حمایت‌های این موسسه از کتابفروشی‌ها اظهار کرد: امسال در سه طرح از کتابفروشی‌های سراسر کشور حمایت کردیم؛ طرح عیدانه، تابستانه و پاییزانه. می‌توان گفت که در هر سه مورد، اصفهان از پیشتازان در میان دیگر استان‌های کشور بود.

حسینی پور ادامه داد: نزدیک به ۵۰ هزار نفر از استان اصفهان در زمان این طرح‌ها به کتابفروشی‌های استان مراجعه کردند و البته عمده مراجعان، در شهر اصفهان حضور داشتند. در مجموع سه طرح، اصفهانی‌ها بیش از دو میلیارد تومان کتاب خریدند که از این میزان، بالغ بر ۷۰۰ میلیون تومان آن توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت یارانه هزینه شد.

وی افزود: ایجاد و رونق بخشیدن به کتابفروشی‌ها یکی از سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، تا این مکان‌ها به عنوان پاتوق‌های فرهنگی ادامه حیات دهند. چرا که باید توجه داشت که کتابفروشی‌ها، تنها کارشان کتاب فروختن نیست.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب ایران تصریح کرد: کتابفروشی‌ها پاتوقهای فرهنگی و دانشکده‌های کوچکی به عنوان محل آموزش افراد نیز هستند و کار آن‌ها بسیار متفاوت از دیگر شغل‌هایی است که به عرضه کالاهای دیگر می‌پردازند.

کد خبر 364094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.