ایران ۱۰ هزار نویسنده‌نما دارد

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی با اشاره به ضعف فرهنگ کتابخوانی در ایران، گفت: حداقل نیمی از نویسندگان ما، نویسنده‌نما هستند و ادای نویسنده‌ها را در می‌آورند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جواد مرادی‌نیا پیش از ظهر امروز در اختتامیه بیست و چهارمین جشن دو سالانه کتاب اصفهان، اظهار کرد: در مورد کتابخوانی در ایران، باید گفت آنچه که عیان است چه حاجت به بیان است؛ جامعه‌ای که کتابخوان باشد، نشانه‌های آن در سطح جامعه دیده می‌شود؛ مهربانی مردم، رعایت حقوق یکدیگر، رعایت احترام، پاسداری از محیط زیست، کم بودن آسیب‌های اجتماعی و نشاط بیشتر از نشانه‌های یک جامعه کتابخوان است.

وی افزود: هر زمان ما توانستیم این نشانه‌ها را به شکل ملموس در جامعه ایران ببینیم، آن وقت می‌توان گفت که در جامعه‌ای کتابخوان زندگی می‌کنیم.

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: دو نوع کتاب وجود دارد، یکی کتاب‌های عمومی که فرهنگ عمومی جامعه بر پایه آن‌ها شکل می‌گیرد و دیگری کتاب‌های تخصصی که متخصصان به آن رجوع می‌کنند. در ایران، در هر دو زمینه ضعیف عمل کرده‌ایم.

مرادی‌نیا با بیان اینکه هر کسی از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شود، نیاز به مطالعه تخصصی را فراموش می‌کند، تصریح کرد: ما کتابخوان نه، اما کتاب ساز هستیم و نمی‌خواهیم از نتایج مطالعه در جامعه نفعی ببریم.

وی ادامه داد: در کشور ایران بیش از ۲۱ هزار نویسنده ثبت‌شده داریم که به جرات می‌توان گفت حداقل ۱۰ هزار نفر از آن‌ها نویسنده‌نما هستند و نه نویسنده.

ادای جوامع کتابخوان را در می‌آوریم

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: ما داریم ادای جوامع کتابخوان را در می‌آوریم، بدون اینکه به الزامات آن واقف باشیم. این ظاهرسازی باعث شده افرادی به انتشار حاصل زحمات دیگران به نام خودشان، روی بیاورند.

مرادی‌نیا درباره دیگر اثر مخرب کتاب سازی گفت: یک نتیجه دیگر این امر در جامعه، عوض شدن جایگاه افرادی است که واقعا نویسنده و اندیشمند هستند با آن‌هایی که ادای نویسنده‌ها را در می‌آورند و این معضل، زمینه‌ساز بی‌عدالتی است.

وی با بیان اینکه چنین تقلب‌هایی در جامعه روز به روز گسترش یافته است، اظهار کرد: پدیده دیگری که با آن مواجه هستیم، "پخته‌خواری" است. افرادی هستند که آثار ناشران دیگر را بررسی می‌کنند و به دنبال آثاری می‌گردند که موفقیت‌های خوبی در فروش داشته باشند.

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این افراد، کتاب‌های موفق را عیناً با همان جزئیات و با قیمت کمتر چاپ کرده و به فروش می‌رسانند. نمونه‌هایی از این کتاب‌ها را به سادگی می‌توان در خیابان انقلاب تهران پیدا کرد، کتاب‌هایی که صنعت نشر را در ایران ویران کرده‌اند.

مرادی نیا افزود: حدود یک سال است که وزارت ارشاد تصمیم به برخورد با این پخته‌خواران طمع‌کار گرفته است. اواخر سال ۱۳۹۶ بود که به درخواست وزیر ارشاد، جلسه‌ای با نمایندگان قوه قضائیه، نمایندگان نیروی انتظامی، نمایندگان صنف نشر و دیگر افراد مرتبط با این موضوع تشکیل شد.

کشف یک میلیون جلد کتاب قاچاق

وی درباره خروجی این جلسه گفت: در نتیجه آن، یک کارگروه برای برخورد با قاچاق کتاب تشکیل شد که تا امروز بیش از یک میلیون جلد کتاب را کشف کرده و با عوامل آن توسط قوه قضائیه برخورد شده است.

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز نارضایتی از تصمیم اخیر مجلس، تصریح کرد: روز گذشته، در جلسه مجلس شورای اسلامی درباره این موضوع از دکتر صالحی سوال و به ایشان کارت زرد داده شد و مشخص نیست چرا چنین عملی صورت گرفته است.

کد خبر 364093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.