توسعه کسب‌و کارها با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای

مدیرکل توسعه کسب‌وکارهای فضاپایه سازمان فضایی ایران تأکید کرد: سیاست سازمان گسترده‌تر کردن و عمق دادن به بحث ضرورت استفاده از داده‌های فضایی است که در این راستا ورود بخش خصوصی و کسب‌وکارهای فضاپایه می توانند نقش موثری ایفا کنند.

به گزارش ایمنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شبنم یزدانی با تأکید بر اینکه بخش خصوصی همیشه در توسعه صنعت فضایی همراه ما بوده است، اظهار کرد: در یک دهه گذشته سیاست کلان کشور به سمت توسعه فناوری فضایی بوده است بنابراین سطح همکاری ها با بخش خصوصی بیشتر در لایه‌های پایینی تولید فناوری، تولید زیرسیستم‌ها و ایجاد سیستم‌های کلی ماهواره بوده است.

وی افزود: به‌موازات این همکاری‌ها مدتی است که برای کاربردها در حوزه سنجشی و در حوزه مخابراتی بخش خصوصی هرچند نسبتاً کم تعداد فعال‌شده است. بااین‌حال استفاده از خدمات آن‌ها در سراسر کشور فراگیر نبوده و یا از مشتری‌های دولتی فراتر نرفته‌اند.

مدیرکل توسعه کسب‌وکارهای فضاپایه سازمان فضایی با تأکید بر اینکه طی یک سال گذشته برنامه مفصلی برای توسعه کسب‌وکارهای فضاپایه تدوین‌شده است، گفت: در این راستا اولین گام این است که استفاده از فناوری فضایی و کاربرد داده‌های ماهواره‌ای را به جامعه و مخاطبان خاص آن معرفی کنیم و به‌موازات آن نیازمندی‌های موجود در سطح کلان را شناسایی و این نیازمندی‌ها را در اختیار این نوآوران و خلاق‌ها بگذاریم تا بتوانند آن را تبدیل به یک فرصت تجاری با ارائه یک‌راه حل مبتنی بر تکنولوژی فضایی کنند.

یزدانی افزود: به‌طور مثال در حوزه کشاورزی در حال حاضر از تولید تا توزیع مشکلات عدیده‌ای وجود دارد. در تولید و بخش کشاورزی دقیق و علمی، تکنولوژی و داده‌های فضایی می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

ارائه مشاوره به کشاورزان بر اساس داده‌های فضایی

وی بابیان اینکه داده‌های فضایی در حوزه کشاورزی چندین سطح را پوشش می‌دهد، ادامه داد: از سطح کلان که پایش سطح زیر کشت یک محصول است تا سطح مشاوره به کشاورزان در اصلاح الگوی کشت و در واقع مدیریت مزرعه که می‌تواند منجر به کشت بهینه و درواقع ارتقا کیفیت شود، فعالان کسب‌وکارهای فضایی می‌توانند ورود کنند و با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای که ما در اختیارشان می‌گذاریم به ارائه خدمات بپردازند.

مدیرکل توسعه کسب‌وکارهای فضاپایه سازمان فضایی تأکید کرد: این اتفاق دور از ذهنی نیست، در حال حاضر بسیاری از کشورهای اروپایی مثل هلند از تکنولوژی‌های فضاپایه به‌وفور استفاده می‌کنند و در همین راستا استارت‌آپ‌های زیادی در سراسر قاره اروپا شکل‌گرفته است که به کشاورزان ارائه خدمت و مشاوره می‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه در راستای حمایت از کسب‌وکارهای فضاپایه در حال حاضر تا جایی که امکان دارد سازمان فضایی بسیاری از داده‌های موردنیاز را به‌صورت رایگان در اختیار افراد می‌گذارد، گفت: البته تنها داده‌های ماهواره‌ای نیست که می‌تواند به استارت‌آپ‌ها کمک کند. دادهای دیگری از قبیل داده‌های هواشناسی و داده‌هایی که می‌تواند از طریق پهپاد تهیه شود و یا داده‌های زمینی جزو لاینفک این زنجیره است. به‌ویژه داده‌های خاک و داده‌هایی که مربوط می‌شود به وضعیت ترکیبی خاک که اگر وجود نداشته باشد فعالان این حوزه درزمینهٔ مشاوره به کشاورزان نمی‌توانند ورود کنند.

یزدانی افزود: به دلیل اینکه دستیابی به این اطلاعات نیازمند صرف هزینه‌های هنگفتی است و این‌یک مسئله زیرساختی محسوب می‌شود لازمه‌اش این است که دولت به‌عنوان حوزه بالادستی ورود کند و نقص اطلاعاتی که این وسط وجود دارد را رفع کند تا استارت‌آپ‌های فعال درزمینه ارائه مشاوره به کشاورزان بر مبنای این اطلاعات بتوانند یک زنجیره کامل را شکل بدهند.

فعالان کسب‌وکارهای فضاپایه در حوزه شهر هوشمند ورود کنند

مدیرکل توسعه کسب‌وکارهای فضاپایه سازمان فضایی ادامه داد: البته در حوزه‌هایی همچون شهر هوشمند و اینترنت اشیا و بحث مدیریت بلایای طبیعی، هواشناسی، پایش جنگل‌ها، دریاها و شیلات، حوزه نفت، گاز و نیرو نیز از دیگر مواردی است که فعالان و علاقه‌مندان در حوزه کسب‌وکارهای فضاپایه می‌توانند ورود کنند و سازمان فضایی هم طبق برنامه‌هایی که برای این کسب‌وکارها دیده است حتی‌المقدور به تسهیل گری می‌پردازد.

یزدانی افزود: سیاست سازمان گسترده‌تر کردن و عمق دادن به بحث ضرورت استفاده از داده‌های فضایی است که در این راستا ورود بخش خصوصی و کسب‌وکارهای فضاپایه می تواند نقش موثری ایفا کنند. این ورود و حضور درواقع می‌تواند کل کشور را به استفاده بیشتر و بهینه‌تر از تکنولوژی ماهواره‌ای تحریک کند.

ارائه تسهیلات به استارت‌آپ‌ها

مدیرکل توسعه کسب‌وکارهای فضاپایه سازمان فضایی بابیان اینکه شناسایی نیازمندی‌ها به‌ویژه توجه به منابع موردنیاز برای راه‌اندازی و توسعه‌ کسب‌وکارهای فضاپایه از اولویت‌های سازمان محسوب می‌شود، گفت: در همین راستا برای کمک به استارت‌آپ‌های حوزه کشاورزی، خوشبختانه صندوق توسعه و حمایت از پژوهش در حوزه کشاورزی پا پیش گذاشته و تفاهم‌نامه‌ای با سازمان فضایی به امضا رساند.

وی افزود: مقرر شد استارت‌آپ‌هایی که با ما همکاری می‌کنند را به این صندوق معرفی کنیم تا از خدمات تسهیلاتی آن‌ها استفاده کنند. همچنین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وام وجوه اداره شده خود را برای توسعه کسب‌وکارهای فضاپایه در اختیار تیم‌ها و شرکت‌های بزرگ می‌گذارد.

یزدانی اضافه کرد: بحث مهم‌تر و شاید گپ بزرگ‌تری که وجود دارد؛ نه بحث مالی بلکه توانمندسازی افراد در صنعت فضایی است. توانمندسازی در این حوزه هم بازمی‌گردد به دانشگاه‌ها و مراکز علمی، تحقیقاتی و آموزشی که ضروری است آن‌ها به‌طورجدی وارد این عرصه شوند. سازمان در حال مذاکره با مراکز دانشگاهی است و در همین راستا نیز تفاهم‌نامه‌ای با وزارت علوم امضا شد.

کد خبر 364065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.