مشارکت شهروندان مهمترین نشانه پیشرفت در کشورهای توسعه یافته است

نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: یکی از نشانه‌های پیشرفت در کشورهای توسعه یافته، مشارکت شهروندان است، از این رو در صدد افزایش مشارکت شهروندان و برقراری ارتباط متقابل مدیریت شهری و شهروندان هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا نصراصفهانی در برنامه رادیویی «صدای شهر» با موضوع «تکریم شهروندان با زمینه‌سازی مشارکت فعال آنها در مدیریت شهری» اظهارکرد: شهروندان همواره در امور شهر که در آن زندگی می‌کنند مشارکت داشته، حقوق دیگران را رعایت کرده و در صدد پیشرفت و تعالی شهر هستند؛ آنها افرادی هستند که بارها ثابت کردند هرکجا و هر زمان مدیریت شهری فراخوان داشته، اجابت و دعوت کردند.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری اصفهان زمینه‌های لازم برای مشارکت شهروندان فراهم کرده است، افزود: مشارکت شهروندان ابزاری برای تقویت مدیریت شهری است و مسئولان برای استفاده حداکثری از منابع لابُد به ارتباط خوب با شهروندان هستند.

نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: یکی از نشانه‌های پیشرفت در کشورهای توسعه یافته، مشارکت شهروندان بوده و این مهم ثابت شده که هرچه شهروندان نسبت به امور شهر بی‌تفاوت باشند، نشانه عدم توسعه یافتگی است.

وی تاکید کرد: در صدد افزایش مشارکت شهروندان و برقراری ارتباط متقابل مدیریت شهری و شهروندان هستیم، به هر حال زندگی امروز یک زندگی اجتماعی است و نمی‌توان بدون ارتباط برای پیشبرد امور گام برداشت.

حضور فعال شهروندان برای پیشبرد مسائل شهر

نصر اصفهانی گفت: اینکه آنچه مدیریت شهری از شهروندان انتظار دارد، بتواند بیان کند، هنرمندی خاص خود را می‌طلبد و مدیران ما باید برای پیشبرد مسائل و امور شهر، حضور فعال شهروندان را در شهر رقم بزنند.

وی با بیان اینکه شورای شهر حلقه واصل مدیران نظام و مردم است، گفت: مردم به جهت دسترسی که به اعضای شورای شهر دارند، مسائل را به آسانی مطرح و نمایندگان آنها در شورا نیز با تعامل با مسئولان مربوطه، برای رفع مشکلات تلاش می‌کنند.

نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهارکرد: استفاده از خرد جمعی به صورت منطقی با چارچوب لازم، منجر به اطاعت جمعی شده و باعث می‌شود مردم به سمت اهداف از پیش تعیین شده حرکت کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در شهر اصفهان در مسیر اقتدار حرکت می‌کنیم؟ گفت: اقتدار به معنای قدرت مشروع است، هر قدرتی که به صورت فردی یا جمعی از مشروعیت لازم برخوردار باشد، اسم آن اقتدار است.

نصر اصفهانی تاکید کرد: در مقابل قدرت که ممکن است منجر به دیکتاتوری شود، اقتدار باعث سرزندگی و مشارکت می‌شود چون قدرت مشروع است و مشروعیت این اقتدار از سوی مردم گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از مظاهر اقتدار، شوراهای شهر به عنوان پارلمان های محلی هستند که با انتخاب و تشخیص مردم در هر شهری رقم می‌خورد، گفت: منتخبان مردم در شورای شهر باید در تصمیم گیری‌ها وضعیت موجود و آینده شهر را در نظر بگیرند و مباحث را با اقتدار در جهت مصالح مردم پیش ببرند و هر کجا احساس کردند حق و حقوق شهروندان مورد تعرض قرار گرفته، وظیفه دارند که با اقتدار از حقوق شهروندان و شهر دفاع کنند.

مشارکت مهمترین عامل تکریم شهروندان

نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: الزام داریم مسائل عمومی جامعه را بر مسائل فردی ترجیح دهیم، در واقع وقتی از مشارکت مردم صحبت می‌کنیم، بر این باور هستیم که مشارکت، تکریم مردم را به دنبال دارد و اگر در پروژه‌های شهری نظر مردم را جلب نکنیم، بدان معنا است که برای مردم جایگاهی قائل نشدیم و کرامت آنها مورد توجه قرار نگرفته است.

وی افزود: اگر شهر موجودی زنده است، باید امور آن با افکار مردم پیش رود، همانگونه که نیاز به مشارکت مالی شهروندان داریم، باید مشارکت شهروندان را در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها داشته باشیم.

نصراصفهانی خاطرنشان کرد: اینکه تاکید داریم شهر اصفهان تمیز باشد، از سبزینگی لازم برخوردار و حمل ونقل عمومی مناسب داشته باشد، آلودگی بصری و صوتی نداشته و هوایی سالم برای تنفس شهروندان داشته باشد، یعنی تکریم و کرامت مردم در شهر باید موّاج باشد.

وی با بیان اینکه دغدغه‌مندی عده‌ای از شهروندان نه برای مسائل شخصی بلکه برای مسائل عمومی شهر بسیار خوشایند است، گفت: ما به عنوان اعضای شورای شهر می بینیم مشارکت شهروندان روز به روز بیشتر شده و توجه مدیران شهری به مشارکت شهروندان افزایش یافته است.

حرف مردم گوش شنوا دارد

نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: اگر ارتباط و مشارکت متقابل نباشد بی شک توفیقات لازم را برای توسعه و بالندگی شهر به دست نخواهیم آورد.

وی گفت: وقتی در مدارس حضور یافته و با دانش آموزان صحبت می‌کنیم، اظهارنظر آنها نشان دهنده آن است که در مسائل شهری آگاه هستند، بنابراین باید خواستههای آنها در خصوص مسائلی همچون ناوگان حمل ونقل عمومی شهر به ویژه اتوبوس‌ها را مورد توجه قرار دهیم.

نصراصفهانی با تاکید بر اینکه حرف مردم گوش شنوا دارد و ادامه توفیقات و حیات شهر اصفهان در گرو مشارکت مردم است، اظهارکرد: ارتباط چهره به چهره مدیران با مردم می‌تواند زمینهساز اظهار نظر شهروندان شود، پرده‌ها کنار رفته و مردم راحت‌تر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را بیان می کنند.

وی تصریح کرد: در محافل و مجالسی که حضور می یابیم، خواسته شهروندان بیشتر عمومی و متعلق به تمام شهروندان است، مثل فرهنگ سراها، آسفالت معابر، نورپردازی و سایر مواردی که مطرح و نشان می‌دهد سطح انتظارات شهروندان از مدیریت شهری افزایش یافته و باور کردند مسئولان به حرف آنها توجه می‌کنند.

کد خبر 364054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.