نمایش هایی که با سختی به رقص در می آیند

در پیچ و خم مشکلات زیاد تئاتر، نبود امکانات ،کمبود سالن به اضافه مشکلات اقتصادی و صدای هنرمندانی که به هیچ کجا نمی رسد هنوز هم باتمام سختی ها نمایش ها روی صحنه به رقص در می آیند و خاک صحنه بر می خیزد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فضای تئاتر اصفهان مدت مدیدی است که با مشکلات دست به گریبان است و هنرمندان با اینکه مشکلات را می بینند اما پا بر جا ایستاده اند که فرهنگ و هنر را در نصف جهان زنده نگه دارند،در شهری که روزگاری نبض تپنده تئاتر بود و این روزها سالن ها اگر چه از تئاتر خالی نیستند اما به گفته خسرو ثقفیان تئاترها از لحاظ فرم و محتوا بسیار محدود شده اند.

این کارگردان تئاتر در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تئاتر از نظر کمیت خوب و تعداد سالن هایی که نمایش درآن اجرا می گردد بسیار است ولی از نظر محتوا و شکل و فرم بسیار محدود شده چرا که مشکلات اقتصادی هنرمندان را به تکرار نمایش مجبور می کند. بسیاری از نمایش ها شبیه یک دیگر و یا کپی شده از روی یک دیگر هستند.

وی با بیان اینکه صحنه ها بسار کوچک است و هنرمندان فضای مناسب برای اجرا ندارند، افزود: خلاقیت در نمایش تئاتر مرده است چرا که کمبود اعتبار و بودجه و نبود تهیه کننده باعث شده کارگردان به فکر اجرای نمایش با کمترین امکانات باشد که اگر فروشی وجود نداشت ضرری گریبان گیر هنرمندان نشود و متاسفانه تئاتر مینیمالیستی شده است.

ثقفیان تصریح کرد: متاسفانه استقبال فقط از نمایش های کمدی است و مخاطبان نگاهشان به تئاتر تفریحی شده و تئاتر کمدی مخارجش را بدست می آورد اما دیگر تئاتر ها باید با دعوت آشنایان و دوستان و بسیج کردن دانش آموزان  مخاطب خود را بدست آورند.

این کارگردان تئاتر گفت: مشکلات اقتصادی و سیاسی باعث شده که تئاتر از سبد کالای هر خانواده حذف شود. همچنین بی انگیزگی هنرمندان یکی از مشکلات تئاتر است که نیاز به روانکاوی دارد چرا که این بی انگیزگی به مسائل مالی مربوط نیست.

وی با اشاره به اینکه مشکلات در تئاتر جدید نیست، خاطرنشان کرد: راهکارهایی از ابتدا تا الان  بیان گردیده  اما تغییری حاصل نشده است.

نبود تبلیغات به تئاتر ضربه می زند

معین الدین عشاقی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به استقبال مخاطبان اظهار کرد: تئاتری که از کیفیت خوب برخوردار باشد از استقبال فروانی برخوردار می گردد.

وی معتقداست که مشکلات زیادی گریبان گیر تئاتر است که از مهمترین آن برخورد سلیقه ای مدیران و مسئولان تایید کننده اجرای تئاتر است. تئاتر با کمبود سالن مواجه است و مهمترین سالن های اصفهان سالن فرشچیان و تالار هنر طبق سلیقه های خاص سیاست گذاری و تئاتر اجرا می کنند.

این کارگردان تصریح کرد: کمبود امکانات در سالن فرشچیان دهن کجی می کند چرا که زیر نظر ارشاد است اما نظارتی وجود ندارد و به بخش خصوصی اجاره داده شده و از نظر امکانات فنی در مضیقه و دارای حداقل امکانات است؛ از لحاظ نظافت پشت صحنه، اتاق گریم و تعویض لباس بسیار ضعیف است. از سوی دیگر در تالار هنر در کنار مجوز ارشاد ، به بازبینی و مجوز شهرداری نیاز است چراکه شهرداری هم نگران کیفیت نمایش است.

عشاقی خاطر نشان کرد: ازدیگر مشکلات تئاتر بی توجهی هنرمند و مسئولان ذی ربط و نبود تبلیغات مناسب برای نمایش است. چرا که بسیاری از افراد حتی از وجود سالن تئاتر اطلاع ندارند و نیاز به تبلیغات، بسیار احساس می شود و نبود تبلیغات به تئاتر ضربه می زند.

کد خبر 364050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.