معماری روسی و گلاب جهانی

در فاصله یک ساعتی جنوب شرقی کرمانشاه، روستایی واقع شده که شهرت محصولات آن از مرزها عبور کرده است. روستای کوچک "گره‌بان" در نزدیکی استان لرستان با معماری اروپایی خود برای گردشگران، مقصدی سرشار از جذابیت‌های معماری و فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، "گره‌بان" روستایی است که گویا از بلوک شرق آمده، معماری این روستا مانند هیچ روستای دیگری در کشور نیست. بناها و ساختمان‌ها به مانند ساختمان‌های روسی با آجرهای رنگی بر روی یکدیگر بنا شدند و سردر این ساختمان‌ها با ستون‌های قطور و بلندی محصور شده. در مقابل هر ساختمان درختان مرتب و منظم تا چندین متر آن‌سوتر قرار گرفته‌اند و در نهایت این نظم درختان به حوض و آب‌نما مقابل ساختمان ختم می‌شود.

معماری این روستا هر گردشگری را به یاد روسیه و مدل معماری اروپای شرقی می‌اندازد، از نوع پله‌ها تا ساختمان‌ها و حتی آب‌نماهای شهر، همه و همه این روستا را منحصر به فرد کرده‌اند. حتی درخت‌ها و نوع چینش و نحوه قرار گیری آن‌ها نیز به شکل معماری شهرهای اروپا است.

تاریخ گره‌بان نیز اندازه معماری آن پیچیده و جذاب است،  هتل‌ها و مراکز اقامتی کمی در این روستا وجود دارد. بیشتر مردمان آن مشغول به کشاورزی و پرورش گل و گیاه از جمله گیاهان دارویی هستند، یکی از دلایل شهرت این روستا گیاهان دارویی و گلاب آن است. گلاب گره‌بان که به عقیده برخی با کیفیت‌ترین گلاب ایران است، حتی به خارج از کشور هم صادر می‌شود و در بازارهای فرانسه و اروپا طرفداران زیادی دارد.

این روستا همچنین به عنوان روستای پیشرو در زمینه پرورش گیاهان دارویی نیز شناخته می‌شود. محصولات گره‌بان در بسیاری از نقاط کشور از بازارهای گیاهان دارویی تا عطاری‌ها، می‌توان یافت.

برای رسیدن به این روستا باید ابتدا به هرسین بروید و از آنجا پس از دیدن تابلو گره‌بان از جاده اصلی خارج شوید و پس از طی  ۲۰ کیلومتر در جاده‌ای خاکی که هیچ آبادی در آن قرار ندارد، به گره‌بان خواهید رسید. روستا گره‌بان در برخی از ماه‌های سال بر روی گردشگران بسته است، پس قبل از حرکت حتما اطلاعات لازم را کسب کنید. مردمان گره‌بان مانند دیگر مردم کرمانشاه مهمان نواز هستند و با آغوش باز از گردشگران پذیرایی می‌کنند.

کد خبر 364048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.