نام "میناسیان" جزء مفاخر علمی ثبت نشد!

مدیر امور فرهنگی و ارتباطات اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: وارثان "خانه میناسیان" تمام قد مقابل ثبت ملی این اثر در فهرست میراث مفاخر کشور ایستادند.

به گزارش ایمنا و به نقل از  عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان صبح امروز ۱۸ دی ماه، شهرام امیری با اعلام این مطلب اظهار کرد: زنده یاد "لئون میناسیان" یکی از برجسته ترین اصفهان شناسان به شمار رفته و از سابقه بیش از ۷۰ سال فعالیت در حوزه شناخت سیر تطور تاریخ فرهنگ و تمدن هموطنان ارمنی برخوردار بود و پس از درگذشت این پژوهشگر اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان تلاش کرد تا خانه این پیشکسوت را در فهرست میراث مفاخر کشور به ثبت ملی برساند.

مدیر امور فرهنگی و ارتباطات اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان تصریح کرد: کارشناسان این اداره کل تلاش کردند تا تمامی آثار و دست نوشته های پراکنده این نویسنده را همچون کتاب ها و یا نوشته های وی را در نشریاتی همچون آلیک و پیمان و یا آرشیو کلیسای وانک گردآوری کنند، لذا پرونده ثبت این اثر در همان سال آماده شد.

امیری افزود: با توجه به اینکه خانه "لئون میناسیان" از قدمت چندانی برخوردار نبود و فاقد ارزش تاریخی بود، لذا کارشناسان تصمیم گرفتند تا خانه را بر اساس قانون در فهرست میراث مفاخر کشور به ثبت ملی برسانند.

وی تصریح کرد: با توجه به اقدامات صورت پذیرفته توسط اداره کل، متاسفانه وارثان این خانه که بیش از ۸هشت نفر بودند با مراجعات مکرر به این اداره کل و حتی نهادهای مختلف فرهنگی حتی در سطح کشور مانع ثبت ملی این اثر شدند، با این وجود علی رغم مخالفت‌ها و پیگیری‌ها پرونده برای ثبت به شورای ثبت ملی آثار تاریخی کشور ارسال شد.

امیری گفت: در نهایت علی رغم تلاش های این اداره کل، با توجه به همکاری نکردن مالکان و حتی برخی نهادهای فرهنگی، متاسفانه به دلیل فقدان مدارک لازم و مخالفت‌های صریح مالکان و حتی تایید نشدن ثبت نام این پژوهشگر برجسته در فهرست مفاخر کشور توسط شورای مفاخر کشور، پرونده به دلیل فقدان مدارک رسمی مبنی بر اینکه زنده یاد "لئون میناسیان" از مفاخر فرهنگی و علمی کشور به شمار می رود، برگشت خورد و تلاش های این اداره کل بی نتیجه ماند.

امیری گفت: در نهایت پس از تائید نشدن نام ایشان به عنوان مفاخر و با توجه به اینکه خانه فاقد ارزش تاریخی بود، پرونده ثبت ملی این اثر متوقف شد و پس از آن مالکان این خانه در طی سال های ۱۳۹۵و۱۳۹۶ اقدام به فروش خانه کرده و حتی برخی تلاش ها نیز جهت خرید این خانه توسط دوستداران میراث و برخی نهادهای فرهنگی به نتیجه نرسید و نهایتا مالکان جدید این خانه را را برای تبدیل به یک پروژه تجاری در تابستان سال ۱۳۹۷ خراب کردند و هم اکنون بیش از چهار ماه از تخریب این خانه زمان گذشته است.

کد خبر 363996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.