برخی اجراهای اصفهان را نمی‌توان تئاتر نامید

کارگردان تئاتر ریکاوری گفت: در فضای تئاتر اصفهان اجراهای کمدی وجود دارد که نمی‌توان نام تئاتر بر آن‌ها نهاد بلکه بیشتر به جُنگ شبیه هستند و ممکن است به فرهنگ ما لطمه بزنند.

اسماعیل موحدی درباره تئاتر "ریکاوری" در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ریکاوری، داستان دو پیرمرد است که در بیمارستان هستند و به آن‌ها خبر داده می‌شود که یکی از آن‌ها یک هفته و دیگری دو هفته بیشتر زنده نیستند و در نتیجه آن‌ها تصمیم می‌گیرند که برای آخرین بار به جایی بروند که قبلا در آن خاطراتی داشته‌اند، اما زمانی که از بیمارستان فرار می‌کنند، با یک زن باردار روبرو می‌شوند و مسیرشان تغییر می‌کند.

وی درباره شیوه اجرای نمایش افزود: به لحاظ اجرایی، "ریکاوری" بسیار نزدیک به شیوه‌های ایرانی نمایش اجرا می‌شود. همچنین تئاتری از جنس کمدی بوده و در پیاده‌سازی آن منطبق بر فرهنگ نمایشی ایران عمل شده است.

این کارگردان تئاتر اضافه کرد: اجرای ریکاوری بسیار نزدیک به ریختار و فرمی است که "برتولت برشت" درباره تئاتر مطرح می‌کند؛ به این معنا که ریکاوری نوعی نمایش اپیک (روایی) است، پایه فضاها و شیوه ‌بازی‌ها بسیار رئالیستی هستند و با تماشاگر ارتباط برقرار می‌کنند و در نتیجه بسیار به فرم نمایش‌های ایرانی شباهت دارد، همانطور که با تخت حوضی‌ها (سیاه‌بازی) و حتی تعزیه‌ها، تجربه چنین مدل اجرایی‌هایی را در ایران داشته‌ایم.

موحدی در پاسخ به این سوال که تفاوت این کمدی با دیگر کمدی‌های روی صحنه چیست؟ تصریح کرد: از آنجایی که مدرس دانشگاه هستم، احساس می‌کنم بار مسئولیتی بر دوشم است که در زمینه اصلی فعالیت خود که همین تئاتر است، صادقانه و درست رفتار کنم. دلیل اصلی من برای کار کردن این متن همین موضوع بود که شهر ما پر شده از اجراهای کمدی که نمی‌توان نام تئاتر بر آن‌ها گذاشت، بلکه بیشتر به جُنگ شبیه است.

وی تصریح کرد: اینگونه نمایش‌ها ممکن است در جاهایی، به سبب ابتذال و شوخی‌های خارج از عرف، به فرهنگ ما لطمه‌هایی وارد کنند و برای همین من ریکاوری را ساختم تا به نوعی بگویم که اگر هم می‌خواهید در اصفهان کمدی کار کنید، جایی که در آن اجرا دارید را در نظر بگیرید و مشکلاتی را که با آن مواجه هستیم انعکاس دهید تا ضمن کمدی بودن اثر، حرفی نیز برای گفتن داشته باشد.

کارگردان تئاتر ریکاوری درباره استقبال مخاطبین از این نمایش گفت: در شب هایی که اجرا داشتیم، بازخوردی که از تماشاگران دریافت کردیم نشان می‌دهد که در مسیر درستی قرار داریم و در جهت هدف خود حرکت کرده‌ایم.

موحدی در پایان اظهار کرد: باید سالن‌های نمایش را به گونه‌ای آماده کنیم که تماشاگر بتواند دست به انتخاب بزند و در هر سالن بتواند موضوع و نوع خاصی از نمایش را ببیند؛ برای مثال یک سالن را به نمایش‌های کمدی، دیگری را به کارهای تجربی و آوانگارد اختصاص دهیم.

به گزارش ایمنا، تئاتر «ریکاوری» به کارگردانی اسماعیل موحد و نویسندگی امیر صفایی‌پور تا ۲۶ دی ماه هر روز ساعت ۱۹ در تماشاخانه اصفهان واقع در مجموعه استاد فرشچیان روی صحنه می‌رود.

کد خبر 363963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.