۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴
۲۷۰ روز دغدغه آموزش

تیران-کیفیت آموزشی و کارآمدی دوران تحصیل دغدغه‌ای جدی برای دانش آموزان و والدین شده چرا که متاسفانه امروز عملکرد بعضی مدارس در جهت اهداف آموزش و پرورش نیست و این موضوع نارضایتی بسیاری ایجاد کرده است که باید ریشه این مسائل را یافت تا به بهترین شکل مدیریت شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان تیران، با آغاز سال تحصیلی در کشور  ۱۲ هزار دانش آموز در تیران و کرون راهی مدارس شدند تا با ۲۷۰ روز فعالیت در کنار معلمان و کادر اجرایی مدرسه ، مفاهیم مهم آموزشی و پرورشی را در راستای رشد جامعه و تربیت نیروی انسانی فرا گیرند.

برای تحصیل دانش آموزان منابع انسانی شامل معلمان و کادر اجرایی و همچنین منابع مالی کشور هزینه می‌شود تا اینکه با تربیت نیروی انسانی متخصص و توانمند برای رفع مشکلات کشور و پیشرفت همه جانبه اقدامات موثری صورت گیرد.

در مدت ۲۷۰ روز هر سال تحصیلی تنها اولیای مدرسه و دانش آموزان درگیر امر آموزش و تحصیل نیستند بلکه خانواده‌ها نیز در کنار این حرکت بزرگ آموزشی و پرورشی همراهی می‌کنند و برای افزایش عملکرد همکاری و همدلی دارند.

دغدغه کیفیت آموزشی برای آموزش و پرورش به عنوان متولی امر این موضوع باید مورد توجه باشد البته دانش آموزان و خانواده‌های آن‌ها و حتی کل جامعه به عنوان بهره برداران از ظرفیت نیروی انسانی این دغدغه را دارند که کیفیت آموزشی خوبی ارایه و پس از آن نیروی انسانی متعهد و متخصص نیز به جامعه تحویل داده شود.

باید به نیازهای آموزشی و فرهنگی دانش آموزان بیش از پیش توجه شود

مجید حججی، فرماندار تیران و کرون با اشاره به اهمیت نقش دانش آموزان در پیشرفت جامعه اظهار کرد: نیازهای آموزشی، فرهنگی و شادابی دانش آموزان برای تربیت نیروی انسانی فعال و موثر باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه دانش آموزان در عرصه‌های مختلف اجتماعی، علمی، فرهنگی، ورزشی و در تامین نیازهای خود باید مهارت کسب کنند، تصریح کرد: آموزش و انتقال دانش به تنهایی برای جامعه و رفع نیازهای یک فرد کارآمد نیست و باید مطالب و مفاهیم آموزشی برای توانمندسازی افراد نیز ارایه شود.

فرماندار تیران و کرون مطالبه گری صحیح، درک واقعیت‌ها، شناخت نیازهای فردی و اجتماعی و کمک به رفع آن‌ها را از مصادیق مهارت‌های اجتماعی عنوان کرد و گفت: معلمان و مربیان باید در زمینه الگودهی به یک فرد برای زندگی صحیح و موثر نقش خود را ایفا کنند.

نقش دانش آموزان در دوران تحصیل و ارتقاء عملکرد آموزشی

علیرضا مردانی، کارشناس اجتماعی در این باره گفت: دانش آموزان نقش موثری در دوران تحصیل دارند که با فراگیری علوم بتوانند به جامعه خود خدمت کنند و باید نسبت به تحصیل خود و مطالعه مؤثر تلاش کنند، اما باید زمینه‌های لازم برای تحصیل خوب توسط خانواده و مدارس فراهم شود تا اینکه واقعیت محقق شود.

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی تحصیلی، فراگیری صحیح دروس، دوری از آنچه که دغدغه ذهنی ایجاد می‌کند و همچنین دوری از مسائل بی‌فایده، مطالعه کتاب و انجام کارگروهی و عملی در موفقیت تحصیلی مؤثر است و هر دانش آموز باید نسبت به این مسایل تلاش و فعالیت کند.

دانش آموزان نیازمند آموزش تفکر مثبت در مدرسه هستند

مردانی اظهار کرد: یکی از شاخص‌های موفقیت در جامعه توجه به تفکر مثبت به جای منفی‌گرایی است تا اینکه ظرفیت‌های مثبت و مؤثر جامعه دیده شود و دانش آموزان برای تحصیل و فعالیت علمی امیدوار شوند و نقاط منفی زندگی خود را اصلاح کنند.

وی ادامه داد: تشویق به جای تنبیه یکی از جلوه‌های مثبت‌گرایی در مدرسه به شمار می‌رود که معلمان و کادر اجرایی مدرسه با تشویق رفتارهای خوب به دانش آموزان تغییر در روش زندگی را بیاموزند و لحظه‌های خوب برای آن‌ها بسازند.

این کارشناس تصریح کرد: صحبت همه دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی بر این موضوع است که رفتار منفی برخی از معلمان و کادر اجرایی مدرسه استرس و اضطراب آن‌ها را افزایش داده و حتی می توان گفت یکی از عوامل مؤثر در بی‌انگیزگی در دوران تحصیل شده است.

وی افزود: دانش آموزان خوش‌ اخلاقی، دوری از ایجاد وحشت از امتحان و آزمون را مطالبه داشته و دارند و همواره خواستار معرفی جلوه‌های مثبت رفتاری بوده‌اند.

مردانی گفت: روانشناسان در این باره معتقدند « نبود حاکمیت مثبت‌گرایی در مدارس باعث تمرکز بر رفتار منفی شده و جلوه‌های مثبت رفتاری و تحصیلی نشان داده نشده تا بر اساس آن آینده خود را ترسیم کنند، همچنین سرمایه گذاری بر تفکر مثبت و معرفی جلوه‌های پیشرفت به افراد بیش از جنبه‌های منفی موثر است و مثبت گرایی ضربه‌ای به شخصیت و روحیه فرد وارد نمی‌کند.»

دانش آموزان نیازمند رعایت اخلاق حرفه‌ای برای افزایش انگیزه تحصیل هستند

تعدادی از دانش آموزان که از نوع برخورد اولیای مدرسه و معلمان گلایه داشتند، بی توجهی معلمان به اخلاق حرفه‌ای را غیرقابل تحمل می‌دانستند چراکه فضای مدرسه باید عاری از هرگونه بداخلاقی و بد رفتاری باشد زیرا بد اخلاقی‌های صورت گرفته از افراد اثرگذار جامعه همانند معلمان می‌تواند این مسیر غلط رفتاری را در جامعه گسترش دهد و دیگران نیز این رفتارهای ناپسند را فراگیرند.

دانش آموزان مشارکت اجتماعی و توجه به نظرات آن‌ها را در فضای مدارس را خواستار شدند و بهره گیری از نظرات آن‌ها در نحوه تدریس، نحوه برنامه ریزی آموزشی و جذابیت در تحصیل را فرصتی برای افزایش عملکرد و موفقیت تحصیلی عنوان کرده‌اند.

دانش آموزان با آزمایشگاه مدارس بیگانه‌اند

آزمایشگاه و انجام فعالیت‌های آزمایشگاهی به فهم بیشتر دروس در بین دانش آموزان کمک می‌کند که استفاده از این فرصت برای بسیاری از دانش آموزان فراهم نشده و این قشر همواره از حضور در آزمایشگاه‌ها گلایه دارند و خواستار توجه بیشتر به این عرصه هستند.

علیرضا شیرازی، معاون آموزشی‌ و نوآوری آموزش‌وپرورش تیران‌وکرون با اشاره به تقویت آزمایشگاه‌های مدارس این ناحیه گفت: آزمایشگاه‌های مدارس با کمبود امکانات روبه رو هستند و تامین این امکانات برای مدارس با محدودیت‌های مالی مواجه است.

وی افزود: در حال حاضر برای تجهیز آزمایشگاه‌های مدارس متوسطه دوم شهرستان تیران و کرون اقدام شده و باید معلمان درس‌هایی مانند شیمی، فیزیک و درس‌های آزمایشگاهی از این فضا و بستر استفاده کنند.

معاون آموزشی‌ و نوآوری آموزش‌وپرورش تیران‌وکرون ادامه داد: استفاده از آزمایشگاه‌ها لازم است و مدارس با همکاری اولیای دانش آموزان نسبت به تجهیز آزمایشگاه‌ها و بهره‌برداری از آن‌ها اقدام کنند که این موضوع در ارزشیابی مدارس نیز موثر خواهد بود.

بهره گیری از معلمان بازنشسته برای جبران کمبود معلم

کمبود معلم و بهره‌گیری از معلمان بازنشسته یکی از چالش‌های آموزش‌وپرورش تیران‌وکرون است که سال‌های اخیر به دلیل بازنشستگی معلمان و استخدام نکردن نیروی انسانی در ۱۲ سال گذشته و تعطیلی دانشگاه فرهنگیان در مقطعی از زمان این حوزه را با مشکلاتی روبه رو کرده‌ است.

در حال حاضر یک هزار نفر معلم در مدارس این شهرستان در حال فعالیت هستند که ۵۰ درصد آن‌ها غیربومی از مناطق دیگر استان برای فعالیت علمی‌ و آموزشی به این منطقه آمده‌اند و امسال برای جبران کمبود معلم علاوه بر بهره‌گیری از طرح مدارس بسته حمایتی تعدادی از معلمان بازنشسته نیز به کار گرفته شده‌اند.

مرتضی علوی، یکی از دانش آموزان این شهرستان در گفت و گو با ایمنا با ابراز گلایه از نبود انگیزه و توان برای معلمان بازنشسته گفت: معلمان جوان که انگیزه بالایی دارند برای تدریس و کلا فعالیت‌های آموزشی بهتر هستند ولی تدریس معلمان بازنشسته، کلاس و دانش آموزان را خسته می‌کنند و انگیزه بچه‌ها را می‌گیرد.

وی ادامه داد: الان مهم‌ترین موضوعی که بیشتر بچه‌ها با آن درگیر هستیم این است که کمبود معلم سبب شده از معلمان غیر تخصصی استفاده شود و این موضوع تاثیر بدی بر درس‌هایمان داشته به خصوص درس‌های تخصصی.

علوی تصریح کرد: استفاده از معلمان متخصص و دارای تحصیلات مرتبط هم به بالا بردن سطح سواد دانش آموزان کمک می‌کند هم سطح کیفیت مدرسه را بالا می‌برد ، البته انگیزه تحصیل هم دو برابر می‌شود.

مشکلات کیفیت آموزشی بررسی می‌شود

روح الله حیدری، مدیر آموزش‌وپرورش تیران‌وکرون در پاسخ به رفع چالش‌های پیش روی کیفیت آموزشی گفت: بازدید از مدارس و گفت و گو با دانش آموزان و معلمان برای رفع دغدغه‌های این حوزه آغاز شده و کارشناسان و معاونان نیز این موضوعات را پیگیری می‌کنند.

وی افزود: مشکل معیشت معلمان یکی از دغدغه‌های مهم است که همواره مطرح شده و نیاز به رسیدگی مسئولان در سطح ملی دارد، اما به آنان پیشنهاد شده تا اینکه با استفاده از ظرفیت‌های کارآفرینی و ایجاد شغل و راه‌اندازی تعاونی در ایجاد بستر اشتغال و رفع چالش مالی زندگی خود اقدام کنند.

مدیر آموزش‌وپرورش تیران‌وکرون با بیان اینکه رسالت آموزش و پرورش بسیار مهم است، خاطرنشان‌کرد: نباید نیازهای معیشتی بر عملکرد معلمان سایه افکند، زیرا وجود چنین مشکلاتی از رشد و پیشرفت کاری جلوگیری می‌کند.

وی ایجاد بستر عمومی برای رفع چالش‌های آموزش‌وپرورش را خواستار شد و گفت: رفع نیازهای آموزش و پرورش نیازمند مشارکت بخش دولتی، خصوصی و خیران است تا اینکه با دغدغه مندی اجتماعی به ارتقاء این سازمان که مبنای توسعه و پیشرفت جامعه است کمک شود.

حیدری با بیان اینکه کمبود معلم، ضرورت ارتقاء امکانات آموزشی و آزمایشگاهی و ایجاد انگیزه در مدارس لازم است، اظهار کرد: برای این اقدامات به مشارکت عمومی نیاز است و خانواده و دانش آموزان ایده‌های خود، حمایت مالی و با دغدغه مندی اجتماعی برای رفع این مشکلات همکاری کنند.

وی اضافه کرد: همه نیازهای آموزش و پرورش توسط یک وزارتخانه رفع نمی‌شود و برای رفع این مشکلات نیاز به مشارکت عمومی است.

کد خبر 363935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.