اجرای ۱۷۵ میلیارد تومان پروژه شاخص / برای استمرار موفقیت‌ها به مشارکت مردم نیاز داریم

شهردار اصفهان گفت: در قالب رویداد قصه آدم و هوا که از ۲۶ آذرماه آغاز شده و تا ۲۹ دی ماه ادامه خواهد داشت ۱۰۰ برنامه در شهر اصفهان اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی عصر امروز- دوشنبه ۱۷ دی‌ماه ۹۷- در برنامه تلویزیونی «گفت و گوی هفته» که به صورت زنده از شبکه پنج سیمای مرکز اصفهان پخش شد، اظهارکرد: از ۲۶ آذرماه تا ۲۹ دی ماه طی ۳۳ روز رویداد «قصه آدم و هوا»  با اجرای ۱۰۰ برنامه در شهر اصفهان آغاز شده و امروز که ۲۲ روز از این رویداد می گذرد، موفق به اجرای ۶۰ برنامه در شهر اصفهان شدیم.

وی افزود: منظور ما از قصه آدم و هوا این است که همه ما برای داشتن هوای پاک و رفع آلایندگی ها تلاش کنیم تا شهری زیست پذیر داشته باشیم.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه هم افزایی تمام بخش ها، دستگاه ها و مردم نیاز است تا شهر از آلودگی‌ها نجات پیدا کند، تصریح کرد: قصه آدم و هوا برای فرهنگسازی آمده و اینکه دعوت کند تا همه به پاک شدن هوای شهرمان کمک کنند.

وی با بیان اینکه امسال شهرداری اصفهان معاینه فنی خودروها را از خود آغاز کرده است، افزود: شهرداری اصفهان برای نخستین بار بخشنامه ای به زیرمجموعه ها برای معاینه فنی خودروها و اتوبوس ها اعلام کرد، همچنین به تمام دستگاه ها نامه نگاری کرد تا به صحنه آمده و خودروهایشان را معاینه فنی کنند؛ از سوی دیگر سه دستگاه خودرو سواری را با هماهنگی پلیس راهور برای سنجش آلایندگی هوا مجهز کردیم و البته در این مسیر همکاری مردم را می‌طلبیم.

نوروزی با اشاره به راه اندازی اپلیکیشن بار و راه ارتباطی ۱۳۷ برای دریافت نظرات شهروندان گفت: در طرح دیده بان آلودگی هوا خودروهایی که آلودگی ایجاد می کنند، شناسایی و برای بهینه سازی به تعمیرگاه ها هدایت می شوند؛ همیشه ثابت شده اگر مردم در اجرای برنامه ها و طرح ها همکاری کنند، موفق خواهیم شد.

با همکاری مردم از بحران خشکسالی عبور کردیم

شهردار اصفهان با بیان اینکه تابستان امسال با تشدید بحران کم آبی درختان چنار ۱۵۰ ساله در معرض آسیب بودند، افزود: در این بین با همکاری مردم از بحران عبور کردیم، ما از مردم خواستیم هر کجا آب هدر می رود، هر کجا فواره‌ای روشن است آن راخاموش کنند از این رو با همکاری مردم موفق بودیم.

وی ادامه داد: خرید ۳۰ هزار تانکر آب به کاهش آسیب های بحران خشکسالی کمک بسزایی کرد که امیدواریم این مسایل را سال آینده نداشته باشیم.

نوروزی اظهار امیدواری کرد: روزی برسد که هنگام سنجش آلودگی هوا توسط سیستم های مربوطه خیالی راحت داشته باشیم که مردم در فضایی سالم تنفس می کنند.

دستاوردهای شهرداری برای کاهش آلودگی هوا

وی با اشاره به دستاوردهای موفقیت‌آمیز مدیریت شهری اصفهان در دوره جدید، گفت: در طرح «دیده بان آلودگی هوا» مردم آلودگی‌ها را به سامانه ۱۳۷ یا اپلیکیشن «ترافیک‌یار» اطلاع میدهند، اقدام بسیار مهمی که با مشارکت مردم در جهت کاهش آلودگی هوای شهر در دست اجرا است.

شهردار اصفهان با ابراز خرسندی از آغاز بکار ۱۵ دوچرخه‌سرا در مناطق مختلف شهر اصفهان، خاطرنشان کرد: به زودی تعداد دوچرخه‌سراهای شهر اصفهان به عدد ۵۰ خواهد رسید؛ تفاوت دوچرخه‌سراهای جدید با ایستگاه‌های قبل این است که مدیریت این ایستگاه ها در اختیار بخش خصوصی بوده و امکانات در نظر گرفته شده از تنوع مختلفی برخوردار است از جمله اینکه به جز دوچرخه‌های رکابی،  دوچرخه‌های برقی، موتور برقی، دوچرخههای دو نفره، اسکوتر برقی و ...  وجود دارد که شهروندان میتوانند با پرداخت مبلغ کمی از این امکانات بهره‌مند شوند.

نوروزی با بیان اینکه تلاش می کنیم تا هر دوچرخه جایگزین یک خودرو تک سرنشین و خودروهای آلاینده شهر شود، گفت: البته تحقق این هدف به زیرساخت‌هایی لازم نیاز دارد در این راستا طی این مدت کوتاه سه کیلومتر مسیر دوچرخه ایجاد کردیم که بخشی در بوستان شهید روح الامین و برخی در نقاط دیگر شهر بوده و در تلاش هستیم تا مسیرهای دوچرخه شهر را به ۱۰۰ کیلومتر افزایش دهیم.

وی تاکید کرد: اگر زیرساخت‌های دوچرخهسواری در شهر فراهم شود، مثل زمان قدیم که هنگام پایان کار روزانه کارخانه‌ها، کارکنان آن با دوچرخه به منزل میرفتند، باز هم شهروندان از دوچرخه استفاده خواهند کرد.

شهردار اصفهان ابراز امیدواری کرد: با ایجاد مسیرهای امن دوچرخه‌سواری در شهر از دوچرخه علاوه در پارک‌ها برای تفریح می توان در خیابان‌ها برای جایگزینی وسایل نقلیه از آن استفاده کرد.

تحقق یک طرح ۲۰ ساله

نوروزی با اشاره به رونمایی از اتوماسیون بار در پایانه مسافربری کاوه، اظهارکرد: اتوماسیون بار پایانه کاوه پس از ۲۰ سال افتتاح شد، با استفاده از آن شهروندان  می تواند کالا یا اجناس خود را به شهر دیگری ارسال کنند، در پایانه کاوه شرکت تعاونی ایجاد شده که این کار را از طریق اتوماسیون انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: همچنین نرم‌افزار حمل ونقل بار برای نخستین بار در شهر اصفهان ایجاد شده تا همانگونه که شهروندان از آژانس تاکسی برای انجام سفرهای درون شهری درخواست خودرو می‌کنند و اطمینان دارند که راننده با کُد مشخص مراجعه می‌کند، برای بخش بار نیز همین اقدام انجام شده، بدان معنا که برای ارسال بار با استفاده از این نرم‌افزار از طریق اینترنت درخواست اعلام و جابه جایی انجام می‌شود.

شهردار اصفهان افزود: این اقدامات در راستای برنامه «قصه آدم و هوا» اتفاق افتاده است، البته مجموعه‌ای از اقدامات باید دست به دست هم دهد تا شهری زیست‌پذیر داشته باشیم و آلایندگی‌ها و ترافیک کاهش پیدا کند و در نتیجه امنیت رفت و آمد حاصل شود.

جزییات طرح حلقه حفاظتی شهر؛ پروژه ای به قدمت ۴۰ سال

نوروزی با اشاره به آغاز احداث حلقه حفاظتی شهر یا رینگ چهارم، تصریح کرد: شهر اصفهان در حال حاضر سه رینگ دارد که رینگ اول شامل خیابان‌های مرکزی شهر، رینگ دوم زیرگذرهای درون شهری مثل عسکریه، رینگ سوم بزرگراههای شهری است؛ حلقه حفاظتی نیز در اطراف شهر اصفهان قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه حلقه حفاظتی ۷۸ کیلومتر طول مسیر دارد که ۴۶ کیلومتر آن در محدوده شهر اصفهان و بقیه در محدوده شهرهای دولت آباد، خورزوق، خمینی شهر، درچه و شهر ابریشم است، گفت: با احداث حلقه حفاظتی خودروهایی که قصد دارند از شهر اصفهان عبور کرده و به مقصد دیگری برسند، نیاز ندارند وارد شهر اصفهان شوند که این مهم در کاهش حوادث اثرگذار است.

شهردار اصفهان ادامه داد: مسیر حلقه حفاظتی در محدوده شهر اصفهان از کنارگذرِ جنب سیتی‌سنتر شروع و تا پل اشکاوند، به سمت کارخانه قند به طول ۱۱ کیلومتر ادامه پیدا می‌کند، در این نقطه باید دو پل وجود داشته باشد که یکی از آنها به عنوان پل اشکاوند اجرا شده است و پل دیگر باید روی رودخانه احداث شود.

نوروزی گفت: در این بخشی از رینگ که قرار است پل احداث شود حلقه حفاظتی باید ۷۵ متر عرض و در مابقی مسیر باید بیش از ۵۰ متر عرض داشته باشد، البته باید زیرساخت های آن فراهم و جاده اصلی تعریض و آزادسازی شود.

وی با بیان اینکه در محدوده کارخانه قند یکی از بزرگترین تقاطع های شهر احداث می‌شود که کلنگ آن تا چند روز آینده به زمین زده خواهد شد، افزود: شهرداری باید توافقی با بنیاد مستضعفان و کارخانه قند داشته باشد که این اقدام در حال انجام است تا با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان به جز هزینههای تملک زمین، تقاطع غیرهمسطح کارخانه قند اجرایی شود؛ از سمت کارخانه قند، مسیر حلقه حفاظتی به بزرگراه شهید اردستانی پیش می‌رود، آنجا نیز باید تقاطع غیرهمسطح احداث شود که عملیات اجرایی آن پس از اتمام آزادسازی‌ها آغاز شده و در این فرصت از مردم مناطق ۱۰ و ۱۴ بابت همکاری‌های خوب در آزادسازی مسیر تشکر می‌کنم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه طبق اعلام مهندسان تقاطع غیرهمسطح در بزرگراه شهید اردستانی ظرف مدت یکسال به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: من اعلام کردم این پروژه طی ۱۰ ماه افتتاح می‌شود، البته از کسانی که در پروژه فعالیت می‌کنند خواهش کردم که ظرف مدت ۹ ماهه پروژه را تحویل دهند و به همین دلیل بازدیدهای مستمر از این پروژه بزرگ دارم.

نوروزی با اعلام اینکه از تقاطع غیر همسطح در بزرگراه شهید اردستانی، مسیر حلقه حفاظتی به سمت جاده دولت پیش می‌رود، گفت: در این محدوده طولانی‌ترین جاده را ایجاد کردیم که به صورت مورب به ابتدای شهر دولت آباد منتهی می‌شود؛ در این نقطه با ایجاد یک میدان، مسیر به سمت ورزشگاه نقش جهان می‌رود، ادامه جاده فرزانگان به طول شش کیلومتر است که هنوز برای آن نامی انتخاب نشده، اما همزمان با تکمیل پروژه نام جدید برای آن انتخاب می شود.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از ادامه جاده فرزانگان آماده‌سازی شده است، افزود: بخش حلقه حفاظتی در محدوده شهر اصفهان جاده فرزانگان به اتمام می‌رسد و اگر این اتفاق افتد یکی از بزرگ‌ترین اقدامات عمرانی در طول ۴۰ سال گذشته رخ خواهد داد، ابرپروژه ای که می‌تواند نقش کلیدی در حمل و نقل شهری داشته باشد و در آن صورت هر کسی بخواهد از  شهر اصفهان عبور کند تا به شیراز یا شهرهای دیگر برود، دلیل ندارد از داخل شهر اصفهان عبور کند.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: حلقه حفاظتی برای دسترسی آسان، افزایش امنیت، کاهش آلودگی بسیار تاثیرگذار بوده و دیگر خودروهای برون شهری وارد معابر داخل شهر نمی‌شوند؛ اجرای این پروژه عظیم بر مناطق محروم نیز تاثیرگذار است و آبادانی را به مناطق محروم می‌برد و این مناطق را از فشار سنگین کامیون‌ها که سلامت مردم را تهدید می‌کند، نجات خواهد داد؛ در این سال‌ها چه انسان های بی گناهی به دلیل نبود چنین راه‌هایی کشته شده‌اند و امروز اگر برای تحقق این ابر پروژه کمک کنیم تا یک نفر کمتر کُشته شود، بزرگترین موفقیت برای شهر و تمام شهروندان رقم خورده  و در واقع می توان گفت اقدام بزرگی انجام شده است.

نوروزی با بیان اینکه با تحقق پروژه حلقه حفاظتی، مناطق ۱۰ و ۱۴ از فشار سنگین کامیون‌ها رهایی پیدا می‌کند، گفت: با احداث این پروژه عظیم، مسیری عریض و امن که ۲۳ تقاطع غیرهمسطح دارد در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: تعهد کردیم که تلاش کنیم تا آنچه از حلقه حفاظتی سهم شهر اصفهان است را حداث کنیم و از شهرداران شهرهای در مسیر باقی‌مانده رینگ چهارم نیز تقاضا می‌کنم زمینه احداث ادامه مسیر را فراهم کنند تا با ۷۸ کیلومتر حلقه دور تا دور اصفهان، شهری امن و دارای حساب و کتاب داشته باشیم.

شهردار اصفهان گفت: البته در کنار پل کارخانه قند، دروازه و المان ورودی شرق احداث می‌شود، چیزی عظیم‌تر از ورودی شمال شهر از سمت تقاطع‌های غیرهمسطح میدان استقلال، زیرا حق اصفهان و شهروندان این جهان‌شهر است که از بالاترین امکانات بهره‌مند شوند.

برای استمرار موفقیت‌ها به مشارکت بیشتر مردم نیاز داریم

نوروزی با بیان اینکه شهر دو میلیون نفری اصفهان از اقدامات زیرساختی برای ترافیک بهره‌مند نیست، اظهارکرد:  در بودجه سال آینده که چهار هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده تا تقدیم شورای اسلامی شهر شود و امیدواریم به تصویب برسد، ۷۰ درصد بودجه را به بخش عمرانی اختصاص خواهیم داد که مبلغ آن بیش از دو هزار میلیارد تومان است.

وی تاکید کرد: درصدد هستیم تا بتوانیم بودجه‌ها را تامین کنیم، البته امسال علیرغم تمام مشکلات اقتصادی، شهرداری اصفهان در جذب بودجه، برنامه‌ریزی، انضباط مالی، راههای درآمدزایی و تحقق بودجه عملکرد مطلوبی داشته ایم، اما برای استمرار موفقیت‌ها نیاز به مشارکت بیشتر مردم داریم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه پروژه‌ها در شهر بدون هماهنگی شهروندان اجرایی نمی‌شود، ادامه داد: تحقق بسیاری از پروژه‌ها نیاز به مشارکت مردم دارد، اینکه شهروندان در فرایند آزادسازی با شهرداری همکاری لازم را داشته باشند.

نوروزی اظهار امیدواری کرد: شهر اصفهان در تمام زمینه‌ها سرآمد شود، اینکه شهرداری اصفهان در کشور رتبه اول فرهنگ ترافیک را به دست آورده و شهری نمونه در بخش حمل و نقل شناخته شده، اتفاق بسیار خوشایندی است که البته از همکاری و مشارکت مردم نیز تشکر می‌کنم.

وی با اعلام اینکه پروژه‌های متعددی در شهر از قبل نیمه‌کاره باقی مانده که باید تکمیل شود، گفت: یکی از این پروژه‌ها میدان شهدای هسته‌ای است که به حلقه حفاظتی شهر و خیابان مشتاق سوم را به میدان پینارت متصل می‌کند.

شهردار اصفهان تصریح کرد: برخی از شهروندان سؤال می‌کنند میدان پینارت چه می‌شود، در پاسخ به آنها می‌گویم با توجه به اینکه باید ابتدا توافق و آزادسازی انجام و سپس اجرایی می‌شد؛ اما اکنون خوشبختانه توافقات در حال نهایی شدن است و از این تریبون از مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان می‌خواهم برای آزادسازی این بخش تمرکز کنند.

نوروزی تاکید کرد: میدان پینارت میدان بزرگی خواهد شد که به روشن دشت ختم می شود، البته بخشی از آزادسازی‌های تجاری باقی مانده است؛ همچنین در صدد هستیم تا اتوبانی که از پل غدیر به بزرگراه شهیدکشوری متصل می‌شود را به کنارگذر وصل کنیم.

وی با بیان اینکه در میدان شهید قوچانی ابتدای شهید کشوری پل هفتم زاینده رود که به میدان شهدای هسته ای وصل می شود، احداث خواهد شد، اظهارکرد:  اگر این اتفاق خوشایند محقق شود، عریض‌ترین و زیباترین پل بر روی رودخانه احداث شده است، البته از سرمایه گذار بخش خصوصی برای مشارکت در ساخت این پروژه  دعوت به همکاری می‌کنیم.

خط ۲ مترو به سرنوشت خط یک دچار نمی‌شود

شهردار اصفهان با اشاره به خط دو متروی اصفهان، گفت: در ارتباط با خط دو مترو تعداد دو دستگاه کاترهِد خریداری شده که یکی از کاترهدهای ۶۰ تنی از گمرک ترخیص و وارد شهر اصفهان شده است.

نوروزی با بیان اینکه ایستگاه‌های دارک در خیابان آیت الله غفاری، ایستگاه زینبیه، عمان سامانی و لاله در خط دو متروی اصفهان در حال ساخت است، اظهارکرد: عملیات حفاری خط دو به زودی با حضور یکی از مقامات کشوری آغاز می‌شود؛ سیاستی که مدیریت جدید شهری در پیش گرفته این است که اجرای خط دو مثل خط یک مترو ۱۷ سال به طول نینجامد، البته برای تحقق این مهم تلاش خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: بخش غربی خط دو مترو که از کهندژ و مدرس نجفی شروع و به سمت میدان امام حسین(ع) امتداد دارد را کلید می زنیم تا خط دو کمتر از زمان پیش بینی شده در اختیار شهروندان قرار گیرد.

شهردار اصفهان ادامه داد: گاهی سوار مترو می‌شوم و در گفت و گویی با شهروندان می‌بینم که آنها از امکانات ایجاد شده راضی هستند؛ طبق آمار اعلام شده، در روزهای تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها بین ۵۰ تا ۶۰ هزار مسافر از مترو استفاده می‌کنند و در روزهایی که مدارس و دانشگاه‌ها باز است، بین ۶۰ تا ۷۰ هزار نفر از این وسیله حمل ونقل عمومی پاک و ارزان استفاده می‌کنند، البته این آمار ممکن است بیشتر هم باشد.

نوروزی با بیان اینکه اعلام کردیم تا پایان سال تعداد مسافران مترو به ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد می‌رسد، از شهروندان خواست برای انجام سفرهای درون شهری خود بیشتر از این وسیله ایمن، پاک و ارزان جهت کاهش ترافیک و آلودگی هوا استفاده کنند و شهری که در زیر زمین به زیبایی ساخته شده، بسیار امن بوده و آلودگی ندارد را ببینند.

۵۴ پروژه شاخص شهر اصفهان در حال اجرا است

شهردار اصفهان با اشاره به برخی پروژه‌های عمرانی شهر اصفهان تصریح کرد: ۵۴ پروژه شاخص در مناطق ۱۵ گانه شهر اصفهان فعال است که ۱۷۵ میلیارد تومان اعتبار در این پروژه‌ها هزینه شده است.

نوروزی گفت: تنها برای پروژه بزرگ سالن همایشهای بین المللی که ۲۳ قرارداد پیمانکاری دارد، ۲۲۰ میلیارد تومان هزینه شده و نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر تا تکمیل آن اعتبار نیاز است، البته اگر در اجرای طرح به موقع عمل شده بود این همه هزینه پرداخت نمی‌شد؛ در حال جاضر  بخش زیادی از بدهی‌های پروژه سالن اجلاس پرداخت شده تا کار رونق پیدا کند و هر چه زودتر به سر منزل مقصود برسد؛ با افتتاح آن شهرک شهید کشوری نیز دچار تحول خواهد شد.

وی با بیان اینکه در یکسال گذشته فقط در این برنامه‌ها ۴۴۲ میلیارد تومان به جز پروژه مترو هزینه شده است، اظهارکرد: امسال ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خط دو به فروش رفت و در صدد تامین ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت دیگر برای این خط هستیم.

۳۰۰ میلیارد تومان برای تقویت اتوبوسرانی

شهردار اصفهان ادامه داد: خوشحالم اعلام کنم با تلاش‌ها و ارتباطاتی که با تهران برقرار کردیم، توانستیم ۳۰۰ میلیارد تومان نیز برای تقویت اتوبوسرانی به ویژه BRT در نظر بگیریم و برای این خطوط و بازسازی اتوبوس‌ها در تمام مناطق شهر برنامه داریم که مجموع این اقدامات می‌تواند شهر را دچار تغییر محسوس کند و نتیجه آن آرامش و آسایش برای شهروندان است.

نوروزی اضافه کرد: هر چند روز یکبار نشست هم اندیشی با صاحبان اندیشه و خرد در اصناف و گروه‌های مختلف برگزار و سخنان آنها را می‌شنویم، در واقع تمام ۴۰ گروهی که تاکنون با آنها نشست اصفهان فردا داشته‌ام، بدانند که اگر کاری انجام می دهیم بخش زیادی از آنها تحت تاثیر راهنمایی‌های آنها است.

وی اظهارکرد: امشب مسابقه فوتبال جام ملت‌های آسیا بین دو تیم ایران و یمن برگزار می‌شود که امیدوارم تیم ایران پیروز میدان باشد و ملت ایران را خوشحال کند.

وی در پاسخ به این سؤال که شهرداری از تیم‌های اصفهانی حمایت داشته است؟ گفت: تا حدی که در توان داشته باشیم حمایت میکنیم، حتی گاهی مسابقات را از نزدیک تماشا می‌کنیم و آرزو دارم تیم‌های اصفهانی و در رأس آن تیم ملی ایران در تمام مسابقات پیروز میدان باشد.

کد خبر 363916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.