لزوم اتخاذ راهکارهای جدید برای جدی گرفتن معاینه فنی

یک کارشناس حمل و نقل گفت: در بسیاری از کشورها نرخ بیمه برای رانندگان منضبط و متخلف متفاوت است و رانندگانی که نرخ تخلفات آن ها بالا است، باید مقدار بیشتری هزینه بیمه بپردازند؛ چنین راهکارهایی در جدی گرفتن معاینه فنی تاثیرگذار است.

جمشید لقایی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: از آنجایی که خودروها نقش عمده‌ای در افزایش آلودگی هوا دارد، توجه و تقویت سیستم حمل و نقل عمومی از ضروریات هوای پاک است.

وی با اشاره به مطالعات صورت گرفته در زمینه میزان تولید آلایندگی در شهر اصفهان خاطرنشان کرد: طبق شواهد موجود از آخرین مطالعات با عنوان "سیاهه انتشار آلایندگی‌ها در کلانشهر اصفهان" حدود دو سوم از آلاینده‌های جوی از وسایل نقلیه تولید می‌شود که این قضیه کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی را می‌طلبد؛ اگر این فرهنگ در میان مردم جا بیفتد که از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کنند به کاهش آلودگی هوا کمک می‌شود.

این کارشناس حمل و نقل با اشاره به نقش مترو در پوشش حجم بالای مسافر تصریح کرد: مترو به عنوان وسیله حمل و نقل پاک در دنیا مطرح است و تولید آلودگی آن تنها از طریق نیروگاه برق ایجاد می‌شود، اما در حرکت هیچ گونه آلودگی تولید نمی‌کند، از این رو امیدواریم هر چه زودتر شاهد تکمیل خطوط مترو در شهرمان باشیم.

لقایی در زمینه عمر ناوگان دستگاه‌های فعال در اتوبوسرانی نیز گفت: خوشبختانه تعدادی دستگاه اتوبوس به تازگی خریداری شده و همچنین اتوبوس‌های قدیمی نوسازی شده‌ که این اتفاقات تا حد زیادی در بهبود شرایط حمل و نقل تاثیر گذار است؛ باید تلاش شود شرایط کارکرد اتوبوس‌ها بهینه نگه داشته شده و عمر ناوگان کنترل شود.

این کارشناس حمل و نقل با بیان اینکه معاینات فنی خودروها باید جدی‌تر گرفته شود، افزود: معاینه فنی وسایل نقلیه در شهر باید با همکاری و حساسیت هرچه بیشتر پلیس کنترل شود و برای متخلفان اعمال قانون صورت پذیرد؛ در بسیاری از کشورها نرخ بیمه برای رانندگان منضبط و متخلف متفاوت است و رانندگانی که نرخ تخلفات آن ها بالا است، باید مقدار بیشتری هزینه بیمه بپردازند؛ بدون شک چنین راهکارهایی در جدی گرفتن معاینه فنی تاثیرگذار است.

وی در زمینه میزان تولید آلایندگی ناشی از صنایع در اصفهان اظهارکرد: جهت وزش باد در اصفهان از غرب به شرق است و متاسفانه قطب صنعت در جهت غرب اصفهان قرار دارد همچنین در جهت شمال اصفهان نیز پتروشیمی و نیروگاه در حال فعالیت است؛ جهت شرق نیز به دلیل خشکسالی و خشکی زایندرود منشا ورود ریزگردها به شهر شده که همه این عوامل نشان دهنده این موضوع است که مخاطراتی شهر را تهدید می‌کند، چنین وضعیتی تنها اعمال قانون از طرف سازمان محیط زیست را می‌طلبد تا با در نظر گرفتن جرائم برای صنایع آلاینده از ورود ریزگردها به داخل شهر جلوگیری شود.

کد خبر 363883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.