اصفهان بدترین وضعیت ذخایر آب را میان ۳۲ استان کشور دارد

بر اساس گزارش وزارت نیرو از آخرین وضعیت سدهای مهم کشور؛ در شرایط کنونی، استان اصفهان بدترین وضعیت ذخایر منابع آب را در میان ۳۲ استان کشور تجربه می‌کند.

به‌گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، خشک بودن اراضی و بستر رودخانه‌ها در اثر خشکسالی‌های پیاپی موجب شده تا ۱۰۷ میلی‌متر بارش در از ابتدای سال آبی تاکنون، کمتر تبدیل به روان‌آب شود و بر این اساس ورودی آب به سدهای کشور به‌ویژه سدهای تامین کننده آب شرب تغییر چندانی نداشته باشد.

میزان بارندگی‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه) تاکنون به ۱۰۷ میلیمتر رسیده که نسبت به مدت متوسط ۵۰ ساله حدود ۳۹ درصد افزایش یافته است؛ با وجود بارش‌های مناسب فصل پاییز در غرب کشور، توزیع غیریکنواخت نزولات جوی باعث شده است تا همچنان استان‌های سیستان و بلوچستان، یزد، خراسان رضوی، هرمزگان، فارس و حتی اردبیل بارندگی‌های کمتر از میزان نرمال را تجربه کنند.

کشور ما از حدود ۱۰ سال پیش تاکنون هیچگاه بارش فراتر از میانگین بلندمدت را تجربه نکرده است از همین رو استمرار خشکسالی در کشور و خشک بودن اراضی موجب شده است تا بارش‌های مناسب پاییز امسال لزوما تبدیل به روان‌آب نشود و بخشی از بارش‌های سال آبی جاری صرف رطوبت از دست رفته خاک شود.

ادامه وضعیت یاد شده و وقوع یکی از خشک‌ترین مقاطع زمانی نیم قرن اخیر کشور در سال آبی ۹۶-۹۷ باعث شده تا منابع آب برخی سدهای بزرگ کشور که در شرایط بحرانی هستند، تغییرات چندانی پیدا نکند و حتی حجم برخی از سدهای مهم کشور که تامین کننده آب شرب شهرها هستند نسبت به سال گذشته کاهش هم داشته‌ باشد.

در حال حاضر حدود ۵۲ درصد از مخازن سدهای کشور خالی است و از میان ۱۷۸ سد بزرگ موجود در ۶ حوضه آبریز اصلی کشور ۸۸ سد مهم از جمله سدهای زاینده‌رود، شهید رجایی، ملاصدرا، دوستی، درودزن، استقلال و چاه‌های نیمه‌های سیستان و بلوچستان کمتر از ۴۰ درصد آب ذخیره شده داشته باشند.

استمرار این شرایط موجب شده تا ذخایر آب سدهای ۱۶ استان کشور نیز به طور میانگین به کمتر از ۴۰ درصد برسد و در این بین ۹ استان اصفهان، بوشهر، گلستان، خراسان‌رضوی، سیستان‌ و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، هرمزگان و قم نیز در میان مناطق یاد شده به طور میانگین ۸۰ درصد از ذخیره آب مخازن سدهای خود را استفاده کرده‌اند و شرایط مناسبی را در سال آبی جاری ندارند.

هم اکنون ۸۵ درصد مخازن سدهای حوضه آبریز سرخس، ۷۷ درصد مخازن سدهای حوضه آبریز هامون، ۷۴ درصد سدهای حوضه آبریز مرکزی، ۶۷ درصد سدهای حوضه آبریز دریای  خزر و ۵۶ درصد سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه هم خالی است.

آب موجود در مخزن سد زاینده‌رود به ۱۱ درصد رسیده است

در شرایط کنونی،استان اصفهان بدترین وضعیت ذخایر منابع آب را در میان ۳۲ استان کشور تجربه می‌کند. در حال حاضر ۸۹ درصد از ظرفیت مخازن سدهای این استان خالی است و آب موجود در مخزن سد مهم زاینده رود به ۱۱ درصد رسیده است. همچنین در حال حاضر حجم آب سدهای استان اصفهان به ۱۵۳ میلیون مترمکعب رسیده است که در مقایسه با سال گذشته هم هفت درصد کاهش یافته است.

نگاهی به آخرین وضعیت شهرهای در معرض تنش آبی هم حاکی از آن است که تا ابتدای دی‌ماه همچنان ۳۳۴ شهر کشور در معرض تنش آبی قرار داشته‌اند، بنابراین پربارشی پاییز امسال نباید ما را از مسئله مهم مدیریت مصرف غافل کند تا بتوانیم با اصلاح شیوه‌های مصرف و توجه به نحوه استفاده از دو کالای مهم و حیاتی آب و برق بتوانیم تابستان ۹۸ را با کم‌ترین مشکل سپری کنیم.

کد خبر 363873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.