شعارتان را فعلا فراموش کنید!

تیم ملی فوتبال ایران در نخستین دیدار رسمی خود در جام ملت های ۲۰۱۹ آسیا از ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه امروز به مصاف تیم یمن می رود.

به گزارش ایمنا، یمنی‌ها با توجه به شرایط ویژه‌ای که این کشور به دلیل جنگ دارد، انگیزه بالایی برای موفقیت در این رقابت‌ها و بازی مقابل ایران دارند و شعار «هرگز تسلیم نمی شویم» را هم برای خود انتخاب کرده‌اند؛ هر چند ممکن است تیم‌های حاضر در امارات، تیم یمن را خیلی جدی نگیرند اما آن‌ها با همین انگیزه حتی می‌توانند شگفتی‌ساز شوند.

کارلوس کی‌روش از این دیدار به عنوان فینال جام ملت‌ها یاد کرده بود و همین تعبیر منتقدان او را به واکنش علیه سرمربی تیم ملی فوتبال واداشته است؛ کی‌روش اما پیش از این هم از چنین تعابیری برای بازی‌های بزرگ دیگر استفاده کرده بود؛ او ایران – اسپانیا را فینال کل دنیا می‌دانست و حالا با اعلام اینکه ایران – یمن هم برایش مثل فینال جام ملت‌هاست، اهمیت نخستین قدم را به شاگردانش یادآوری می‌کند.

 کی‌روش در مصاحبه‌های اخیر خود تأکید کرد که بازی تیم ملی ایران با یمن در حکم فینال جام ملت‌های آسیا است؛ همین صحبت ساده کافی بود تا منتقدانش به سمت او هجوم بیاورند که«این پرتغالی باز هم آمده تا با بزرگ جلوه دادن بازی‌های کوچک، موفقیت‌هایش را برای‌ ما بزرگ کند»؛  اما اگر کمی دقت کنیم متوجه می‌شویم که کی‌روش درباره بازی با یمن آنقدرها هم بیراه نگفته است؛ درست است که تیم ملی فوتبال یمن، بازیکنان شاخصی ندارد و به دلیل جنگ و درگیری‌های سیاسی مملکتش، با هزار و یک دردسر همراه بوده تا به جام ملت‌ها برسد؛ درست است که همین حالا هم هیچکس از آن‌ها حتی انتظار ندارد که از مرحله گروهی صعود کنند اما این موارد دلیل نمی‌شود که کی‌روش نخستین حریف تیمش در این رقابت‌ها را دست کم بگیرد!

بدون شک او مدت‌هاست یمن را زیر ذره‌بین دارد و آنالیزهای دقیقی از بازیکنان این تیم و تاکتیک کلی‌اش به دست آورده است و در کنار همه این‌ها به خوبی می‌داند که نتیجه‌ نخستین بازی یک تیم در یک تورنمنت تا چه اندازه می‌تواند بر روند کلی نتیجه‌گیری آن در ادامه راه تأثیرگذار باشد؛ ضمن اینکه پیش از این هم کی‌روش ثابت کرده بود که هر بازی برایش حکم فینال را دارد و او پیش از هر مسابقه‌ای با همین شعارها به شاگردانش انگیزه می‌دهد.

از همه این‌ها هم که بگذریم، نمی‌توانیم منکر این موضوع شویم که یمن نخستین حضورش در جام ملت‌های آسیا را تجربه می‌کند و با توجه به شرایط نامساعد جنگ، از هیچ تلاشی برای موفقیت در این مسابقات دریغ نخواهد کرد. خیلی‌ها یمن را ضعیف‌ترین تیم حاضر در جام ملت‌ها می‌دانند و کی‌روش باید با آسیب‌های این تفکر مبارزه کند.

جان کوچیان مربی ۶۰ ساله اهل چک اسلواکی، پس از تجربه دستیاری در تیم‌های بوندسلیگایی چون کلن و آینتراخت، سرمربیگری در اسلواکی را تجربه کرد و پس از یک دوره مربیگری در تیم‌های مختلف درجه چندم آسیایی هم اکنون سرمربی یمن است.  

علا الصاصی بازیکن ۳۱ ساله السیلیه قطر به عنوان مهم‌ترین بازیکن این تیم، بارها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. الصاصی از سال ۲۰۰۶ بازی برای یمن را آغاز کرد و در همان نخستین بازی ملی مقابل جیبوتی پایش به گل‌زنی باز شد. تک گل سه امتیازی او به تاجیکستان نقش مهم در راهیابی یمن برای نخستین‌بار به جام ملت‌های آسیا ایفا کرد و طلسم شکسته شد؛ اما با این حال در ۶۰  بازی ملی برای تیمش هشت گل به ثمر رسانده که این آمار ضعیفی است.

علاوه بر الصاصی، محمد عایساه در اربیل عراق، اسام الحکیمی در الوحده عمان، محمد فواد عمر در الاهلی قطر، عمار حمصان در المرخیه قطر، محمد السروری در الوکره عراق، محمد البغشان در الشمال قطر، علا الصاصی در السیلیه قطر، احمد الحیفی در الخریطیات قطر، محمد باروئیس در ام صلال قطر و ایمان الحگری در المواثر قطر لژیونر های آسیایی یمن هستند و تنها لژیونر این تیم در خارج از مرزهای آسیا، احمد عبدالحکیم السروری در سنترال برزیل است.

این‌ها فقط موارد فنی هستند که در تقابل با یمن مورد توجه کی‌روش قرار گرفته است و این در شرایطی است که عده‌ای معتقدند این بازی شاید حتی از نظر مسائل سیاسی هم به یکی از مهم‌ترین بازی‌های مرحله گروهی برای ما تبدیل شود که بعید نیست همه این‌ها، معادلات را برای شکست دادن راحت تیمی که از نظر خیلی‌ها ضعیف است، تغییر دهد.

این دیدار امروز -دوشنبه ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه- در ورزشگاه محمدبن زاید به قضاوت ساتو ریوجی از ژاپن برگزار می‌شود؛ امیدواریم تیمی که شعار" هرگز تسلیم نمی‌شویم" را برای خود انتخاب کرده در برابر عطش بزرگ کی‌روش و یوزهای با انگیزه تسلیم شود و شعارش را حداقل در دیدار نخست فراموش کند!

کد خبر 363839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.