سیاست توییتری

حضور سیاستمداران و دولتمردان ایرانی، یکی پس از دیگری در شبکه اجتماعی توییتر و فعالیت سیاسی در آن، به رغم فیلتر بودن این شبکه اجتماعی موجب توجه مردم و فعالان سیاسی به گونه ای جدید از سیاست موسوم به «سیاست توییتری» شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، توییتر، شبکه اجتماعی است که به رغم داشتن محدودیت‌های زیاد، این روزها در میان مردم کشورمان محبوبیت زیادی پیدا کرده است و دولتمردان و سیاستمداران نیز یکی پس از دیگری با پیوستن به این شبکه اجتماعی متن محور، لزوم ارتباطات سیاسی از طریق شبکه های اجتماعی و دنیای مجازی را به یکدیگر، یادآوری می کنند.

با توجه به در دسترس نبودن این شبکه اجتماعی در داخل ایران، بسیاری از کارشناسان معتقدند که حضور سیاستمداران و دولتمردان ایرانی در این شبکه اجتماعی با وجود فیلتر بودن آن به معنای فیلتر گریز بودن خود مسئولان است و در واقع سیاست اشتباه فیلترینگ دامن گیر اجرا کنندگان آن نیز شده است.

همچنین بسیاری از فعالان دنیای رسانه‌ای، توئیتر را یک شبکه مجازی مخصوص فرهیختگان و افراد سطح بالای جامعه می دانند و علت اصلی حضور سیاستمداران و دولت مردان در این شبکه اجتماعی را تمایل آنها به معرفی خود به عنوان یک نخبه بیان می‌کنند.

هدف سیاستمداران برقراری ارتباط با قشر نخبه است

قابل توجه است که فعالیت در حوزه ارتباطات، به خصوص ارتباطات رسانه ای، یکی از مهم ترین معیارهای شناخته شدن دیپلمات ها است و سیاستمداران از این طریق، فعالیت‌های مهم خود را به استحضار مخاطبان می رسانند، اما علت انتخاب توییتر توسط سیاستمداران ایرانی، به رغم فیلتر بودن این شبکه اجتماعی در داخل کشور چیست؟

علی زیلایی، عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه خوراسگان، در این رابطه به خبرنگار ایمنا می گوید: بسیار جالب است که به رغم فعالیت بسیاری از سیاستمداران اصلی و مهم جمهوری اسلامی ایران در توییتر که یکی از شبکه های اجتماعی فیلتر شده در ایران است، هنوز بسیاری از مردم با افرادی مواجه می شوند که برای جمع آوری دیش‌های ماهواره به خانه آنها مراجعه می کنند!

وی ادامه می دهد: گرایش بسیاری از مردم به توییتر در سال های اخیر، موجب این حجم استقبال مقامات سیاسی ایران از این شبکه اجتماعی شده است و اغلب محدودیت هایی که در توییتر برای حساب های کاربری وجود دارد، سبب شده تا این رسانه در میان فرهیختگان و تحصیلکردگان جامعه، بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

این استاد علوم سیاسی اضافه می‌کند: یکی از اهداف مقامات و سیاستمداران ایرانی از حضور در شبکه اجتماعی توییتر می تواند صحبت کردن و برقراری ارتباط با قشر نخبه و فرهیخته جامعه باشد و قابل توجه است که در بسیاری مواقع طوفان‌های توییتری باعث تغییر تصمیمات سیاسی بسیاری از مقامات جهان می شود.

زیلایی با اشاره به نجات ترکیه از کودتای نظامیان به وسیله شبکه‌های اجتماعی خاطر نشان کرد: در واقع کودتای نظامی ترکیه فقط با برقراری یک ارتباط تصویری میان مجری خبر و رییس جمهور این کشور خنثی شد و این درس مهمی برای درک لزوم وجود ارتباطات رسانه ای میان مسئولان و مردم برای سیاستمداران کل جهان بود.

وی افزود: اکنون بسیاری از سیاستمداران و دولتمردان ایرانی در توییتر حضور دارند و به راحتی می توان با چند جستجوی ساده لیست بلند بالایی از آنها را به دست آورد که فعالیت روزانه و مداوم دارند، این در حالی است که استفاده از این شبکه اجتماعی در ایران مستلزم استفاده از فیلتر شکن است و بی شک فیلتر شکن‌ها توسط مسئولان ایرانی نیز استفاده می شوند.

قانون گریزی توسط قانونگذاران !

قابل توجه است که نمایندگان مجلس و اعضای شورای نگهبان، به عنوان افرادی که خود مستقیما در تصویب قوانین نقش دارند، باید نخستین رعایت کننده قوانین مصوب نیز باشند، این در حالی است که اکثریت قریب به اتفاق آنها در شبکه اجتماعی توییتر حضور دارند و با فعالیت های شبانه روزی در این نرم افزار فیلتر شده، قانون گریزی توسط قانونگذار را به نمایش می گذارند.

همچنین عضویت مسئولان در توییتر تا حدی معمولی و عادی شده است که برنامه ای تحت عنوان "توییتنا" طراحی شده و به اعضای خود اجازه می دهد که توییت مسئولان و چهره های سیاسی را در آنجا دنبال کنند و به بررسی فعالیت های دولتمردان و سیاستمداران در شبکه های اجتماعی بپردازند.

البته در این میان برخی از مسئولان نیز از مزایا و کارکردهای توییتر در سیاست، گذشته‌ و ترجیح داده‌اند تا زمانی که این شبکه اجتماعی فیلتر است از آن استفاده نکنند. پروانه سلحشوری، رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی یکی از این افراد است که در گفت وگو با پایگاه خبری – تحلیلی نامه گفته استکه من از توییتر استفاده نمی‌کنم؛ زیرا فیلتر است و به عنوان یک قانونگذار نمی توانم قانون را زیرپا بگذارم.

مناسبات امنیتی و منافع ملی، فعالیت توییتری مسئولان را ضروری می کند

عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: امروزه فعالیت در مجامع اطلاع رسانی همچون شبکه های مجازی و پیام رسان ها از اولویت زندگی انسان شده است و دنیای سیاست نیز از این اولویت جدید، مستثنی نیست.

وی ادامه می دهد: حضور برخی از مسئولان و دولتمردان در توییتر باعث نگرانی بسیاری از افراد نسبت به تبعات این حضور و آثار منفی آن شده است، اما بی شک فعالیت توییتری مسئولان ایرانی هیچ گونه آثار سوء و زیانباری برای جمهوری اسلامی ایران ندارد؛ چرا که تنها برقراری ارتباط از طریق یک شبکه اجتماعی است.

ناصری همچنین مدعی است: حضور فعالان سیاسی ایرانی در توییتر نه تنها منافاتی با منافع ایران ندارد، بلکه در بسیاری از مواقع مناسبات امنیتی و منافع ملی حکم کرده است که مسئولان در این شبکه اجتماعی حاضر شوند و به فعالیت بپردازند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب، علت اصلی حضور مسئولان ایرانی در توئیتر را توجه یکباره مردم به این شبکه اجتماعی می‌داند و می‌گوید: در حال حاضر سیاست حکم می کند که سیاستمداران با حضور در توییتر خود را در رده نخبگان و افراد علمی جامعه نشان دهند و از این طریق با مردم و فرهیختگان ارتباط برقرار کنند.

وی اضافه می‌کند: ارتباطات یکی از مهم‌ترین اصول در روابط سیاسی و بین المللی است و شبکه‌های اجتماعی نیز وسیله‌ای برای برقراری ارتباطات هستند که می توان از آنها در این حوزه بهره مند شد.

حضور در توییتر؛ دستور ظریف به سفرای ایران

قابل ذکر است که وزیر امور خارجه که خود یکی از اولین ایرانی‌های دنیای سیاسی توییتر است و تیک تایید هویت در این شبکه اجتماعی دارد، چندی پیش از طریق همین شبکه اجتماعی به تمامی سفرا و سفارتخانه های ایران در کشورهای دنیا دستور داد تا با توجه به اهمیت اصل ارتباطات در حوزه روابط بین الملل در توئیتر حاضر شوند و به بیان دیدگاه ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران بپردازند.

وی در بخشی از گفت‌وگوی تفصیلی خود با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به سوالاتی درباره استفاده از توییتر پاسخ داده و گفته است که «ما اخیرا به سفرا دستورالعمل دادیم که همه در فضای توییتر به عنوان یک ابزار برای تنویر افکار عمومی فعال شوند؛ البته سیاست ما این نیست که مانند امریکایی‌ها با افکار عمومی دنیا بازی کنیم بلکه سیاست‌مان این است که افکار عمومی در دنیا از واقعیت‌ها مطلع باشند. »

بسیاری از کارشناسان، برقراری ارتباط توییتری توسط سفارتخانه‌های ایران در تمامی کشورهای جهان را یک فرصت و تهدید همزمان برای دستگاه دیپلماسی کشور می دانند؛ چرا که با توجه به محدودیت‌های کاراکتری در توییتر، گزینش واژه‌های مناسب برای اعلام اخبار مختلف بسیار حائز اهمیت است و حضور مقامات دیپلماتیک سفارتخانه‌های ایران در این شبکه اجتماعی، توییتر را برای دستگاه دیپلماسی ایران چالشی‌ و خطرناک‌ می کند و لازم است تا وزارت امور خارجه در برابر اقدامات احتمالی سفارت خانه های ایران به صورت کامل مسئول باشد.

سیاسیون حاضر در توییتر

حسن روحانی، رییس جمهور ایران با دو اکانت فارسی و انگلیسی در صدر مقامات ایرانی حاضر در این شبکه اجتماعی قرار دارد و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه از جمله نخستین کسانی است که راه ورود مسئولان به توییتر را باز کرد و حتی از این شبکه به عنوان ابزاری برای سیاست ورزی بهره گرفت.

محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رییس جمهور، سیدعباس صالحی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رییس جمهور در حقوق شهروندی، معصومه ابتکار معاون رییس جمهور در امور زنان و بانوان و حسام‌الدین آشنا مشاور رییس‌جمهور از دیگر دولتیهای فعال در توییتر هستد. 

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و برخی دیگر از اصولگرایان نیز در این شبکه اجتماعی حضور فعال دارند، برای مثال غلامعلی حداد عادل از معدود مسئولان ایرانی در توییتر است که تیک تایید هویت دارد. یکی دیگر از سیاسیون محمود احمدی نژاد است که ترجیح می دهد فقط به زبان انگلیسی توییت کند و حمیدرضا بقایی و  اسفندیار رحیم مشایی به عنوان دو حامی وی در این شبکه اجتماعی فعال هستند.

همچنین در فهرست اصولگرایان فعال در توئیتر، نام سید حسین نقوی حسینی، الیاس نادران، حمید رسایی، مرضیه وحید دستجردی، احمد توکلی، مرتضی آقا تهرانی، علیرضا پناهیان، سعید جلیلی، محسن پیرهادی، عزت الله ضرغامی و رحمت الله حافظی نیز به چشم می خورد.

خانه ملتی‌ها نیز از توییتر غافل نیستند؛ محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید، بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید، علی مطهری، الیاس حضرتی، محمود صادقی، مصطفی کواکبیان، عبدالکریم حسین زاده، محمدعلی وکیلی، طیبه سیاوشی و بسیاری دیگر از نمایندگان از جمله اعضای فعال شبکه اجتماعی توییتر هستند.

گزارش از سپهر زارع – خبرنگار ایمنا

کد خبر 363790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.