دلیل اصلی آلودگی هوا موتورخانه‌ها و تجهیزات گازسوز ساختمان‌ها است

رییس کمیسیون انرژی، محیط زیست و استاندارد مصالح ساختمانی سازمان نظام مهندسی کشور گفت: علت اصلی وارونگی هوا که از آذرماه ایجاد میشود، حمل و نقل نیست زیرا حمل و نقل آلودگی غیر ثابت است، در واقع موتورخانه‌ها و تجهیزات گازسوز ساختمان ها دلیل اصلی آلودگی هوای شهر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمدرضا طاهری اصل امروز –یکشنبه ۱۶ دی‌ماه- در نششست خبری اولین نمایشگاه بین‌المللی بهره‌وری آب و انرژی در ساختمان، صنعت و حمل و نقل و اولین همایش ملی ساختمان پایدار و انرژی، اظهار کرد: امروز با نگاهی ساده می‌توان متوجه شد که چه بلایی بر سر شهر و خودمان می آوریم.

وی افزود: بیش از ۴۰ درصد انرژی کشور در ساختمان‌ها مصرف می‌شود و بر اساس آمار سازمان سلامت جهانی، آلودگی هوا هشتمین عامل بیماری‌ها است، ۲.۷ درصد از بیماری هایی که در جهان مردم به آن مبتلا می‌شوند از آلودگی هوا ناشی می‌شود و در هر سال آلودگی هوا جان ۱.۶ میلیون انسان را می‌گیرد.

رییس کمیسیون انرژی، محیط زیست و استاندارد مصالح ساختمانی سازمان نظام مهندسی کشور با طرح سوال‌هایی همچون "چرا کشوری که تمدن ساز بوده الان به دست خودمان تمدنش را زیر خاک مدفون میکنیم؟" و اینکه "چرا کشوری دارای آثاری که توریست جهانی را به سمت خود می‌آورد برای ۱۰۰ سال آینده نمودی از ساخت و ساز پایدار و اثر ماندگاری ندارد؟"، افزود: توسعه پایدار راهکار این معضلات است که سه اصل اقتصاد، اجتماع و زیست محیطی را شامل می‌شود.

طاهری اصل اضافه کرد: متاسفانه در ساخت و ساز فقط منافع اقتصادی و مالی در نظر گرفته می‌شود و هدف سودآوری و بهره مالی است در حالیکه اصل این است چه کسانی از ساختمان‌ها استفاده می‌کنند، این اصل نیازهای ایمنی و رفاه، بهداشت و آسایش مردم را در نظر می‌گیرد که متاسفانه مغفول واقع شده است.

وی ادامه داد: اگر بر اساس "هرم مازلو" در ساخت و ساز ارزشی که در نظر گرفته میشود حفظ محیط زیست، افزایش بهره وری اب و کاهش مصرف آن و همچنین  بازیافت مصالح باشد به توسعه پایدار می رسیم.

توسعه پایدار در مدیریت سبز خلاصه می‌شود

رییس کمیسیون انرژی، محیط زیست و استاندارد مصالح ساختمانی سازمان نظام مهندسی کشور خاطر نشان کرد: مدیریت سبز در شهر سبز، حمل و نقل سبز، کسب و کار سبز، صنعت سبز، ساختمان سبز، شهرسازی سبز ایجاد می‌شود و هدف ما ازشهر سبز، شهرسازی سبز، ساختمان سبز و ساختمان پایدار است.

طاهری اصل اعلام کرد: هفته آینده، هفته سبز و هفته انرژی نامگذاری می‌شود و می‌خواهیم شعار "شهر و شهرسازی سبز" محقق شود، برای تحقق شهرسازی سبز باید توجه کنیم شهر را به گونه ای بسازیم و توسعه دهیم که در جهت توسعه آن زیرساخت‌های شهری و تاسیسات زیر بنایی وجود داشته باشد

وی افزود: شهر باید در جهتی توسعه یابد که کریدورهای هوایی شهر بسته نشود زیراهمین مسئله دلیل ایجاد وارونگی هوا است. وقتی در مسیر ورود و خروج هوای شهر آپارتمان های بلند ساخته شود و تاسیسات و سیستم های گرمایشی در آن کنترل نشود آلایندگی به صورت ثابت در آن دیده می‌شود.

طاهری اصل اظهار کرد: در همایش ملی ساختمان پایدار که با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاونان او برگزار میشود به دنبال این هستیم که بگوییم چرا در کشوری زندگی می‌کنیم که قانون داریم ولی مجری قانون نداریم، در کشوری زندگی می‌کنیم که به تدریج قانون زده و قانون گریز می‌شویم.

نیازمند تغییر و بازنگری مقررات ملی ساختمان هستیم

رییس کمیسیون انرژی، محیط زیست و استاندارد مصالح ساختمانی سازمان نظام مهندسی کشور تاکید کرد: در کشور ما بیش از ۲۰ قانون شامل قانون هدف مندی یارانه ها ، قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، استاندار ۱۴۲۵۳و آیین نامههای بسیاری در جهت بهینه سازی مصرف انرژی و آب وجود دارد، اما چرا در قدم اول که اجرای مبحث ۱۹ است مانده ایم؟

طاهری اصل یادآور شد: مقررات ملی ساختمان، جوابگوی نیازهای جامعه کنونی نیست، بحران‌های آب، انرژی، محیط زیست و تغییر اقلیم با این مقررات درست نمی‌شود بنابراین نیازمند تغییر و بازنگری مقررات ملی ساختمان هستی.

وی افزود: حتی اگر بخواهیم توسعه و صدور خدمات مهندسی داشته باشیم نیازمند تغییر و بازنگری مقررات ملی ساختمان هستیم باید مقررات ساخت و ساز جهانی را تدوین کنیم تا امکان رشد و صدور خدمات مهندسی و مقابله با بحران را داشته باشیم. در همایش پیشِ‌رو قرار است مباحث به روز ارائه شود و استاندارد های روز دنیا را مورد بررسی و چالش قرار دهیم.

طاهری اصل اعلام کرد: در کمتر از ۲۰ درصد ساختمان‌های کشور، مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان رعایت می‌شود.  درحالی که این مبحث یکی از هفت گام ساختمان پایدار است و به عایق کاری پوسته ساختمان می‌پردازد.

کد خبر 363778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.