تعداد محیط‌بانان دو برابر می‌شود

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در پنج سال آینده شمار محیط بانان دو برابر می شود ، گفت: حدود هشتاد پاسگاه محیط بانی کشور با همه امکانات به دلیل کمبود نیروی انسانی خالی است و در این شرایط متخلفان به راحتی جولان می دهند.

به گزارش ایمنا، سرهنگ جمشید محبت‌خانی در نشست خبری صبح امروز با موضوع گزارش عملکرده ۹ ماهه یگان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بازوی اجرایی سازمان محیط‌بانان هستند، اظهار کرد : در حوزه محیط بانی از هر نظر مظلومیت خاصی مشاهده می‌شود. ما توانستیم هم‌افزایی در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه معاونت محیط طبیعی و معاونت توسعه سازمان ایجاد کنیم که از وضعیت بسیار دغدغه‌آمیز محیط‌بانی بکاهیم. خوشبختانه اتفاقات مبارکی در این حوزه رخ داده است و سال طلایی برای محیط‌بانان سال آینده خواهد بود.

وی ادامه داد: ۱۲۳ تن از محیط‌بانان در دفاع از طبیعت به شهادت رسیدند و آخرین شهید محیط‌بان ما سه ماه پیش "شهید باشقره" بود که در پارک ملی گلستان جان خود را از دست داد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه هماهنگی و همدلی خاصی بین ناجا و محیط‌بانی شکل گرفته است، افزود : پس از شهادت محیط بان باشقره ، با وجود اینکه هیچ اثری از متخلفان نمانده بود با یک سری اقدام‌ خاص و استادانه که در حوزه پلیس آگاهی و حوزه انتظامی استان گلستان و خراسان شمالی انجام شد، ظرف ۴۸ ساعت هشت متهم دستگیر شدند و متهم اصلی هم که محیط‌بان ما را به قتل رسانده بود به جرم خود اعتراف کرد.

سرهنگ محبت‌خانی گفت : یازده درصد اراضی ملی کشور در حوزه مناطق چهارگانه شامل ۳۱ پارک ملی، ۳۸ اثر طبیعی ملی، ۴۶ پناهگاه حیات وحش و ۱۶۹ منطقه حفاظت‌ شده است و جمعا مناطق چهارگانه   ۲۸۴ منطقه با مساحت حدود ۱۷ میلیون هکتار است .

وی اضافه کرد: تعداد پاسگاه‌های محیط بانی ۶۰۹ پاسگاه است که از امانات نسل آینده پاسداری می‌کنند و حدود ۸۰ پاسگاه ما با همه امکانات به دلیل نبود نیروی انسانی خالی است و متخلفان می‌توانند به راحتی جولان بدهند.

سرهنگ محبت خانی اظهار کرد: محیط‌بان تنها شکاربان نیست و محیط زیست را شامل آب و خاک و پوشش گیاهی و همه ویژگی‌هایش حفاظت می‌کند،  ۳۴۰۰ نفر یعنی نزدیک به ۵۰ درصد نیروی مورد نیاز ما تأمین است اما خبر خوش این است که ظرف ۵ سال محیط‌بانان به دو برابر افزایش پیدا کنند. مصوبه‌اش گرفته شده و سالی ۳۵۰ نفر محیط‌بان استخدام خواهیم کرد.

وی خاطر نشان کرد: از همین هفته ثبت‌نام‌ها انجام می شود و از شب عید پس از آموزش در مراکز آموزش محیط‌بانی به پاسگاه‌ها اعزام می‌شوند.

کد خبر 363770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.