روزی در حفره‌ای فرو می‌رویم که به دست خودمان ایجاد شده‌ است

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با بیان اینکه فرونشست‌هایی که در اثر خشکی زاینده رود و برداشت‌های بی رویه پیش آمده، زلزله خاموشی است که در کنار گوش مردم اتفاق افتاده است، گفت: روزی در حفره‌ای فرو می‌رویم که به دست خودمان ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، غلامحسین عسگری صبح امروز -یکشنبه ۱۶ دی‌ماه- در نششست خبری اولین نمایشگاه بین المللی بهره‌وری آب و انرژی در ساختمان، صنعت، حمل و نقل و اولین همایش ملی ساختمان پایدار و انرژی، اظهار کرد: هدف از برگزاری این نمایشگاه و همایش این است که مردم و مسئولان بدانند انرژی‌های فسیلی تمام ناشدنی نیست و رو به اتمام است در تامین آب، گاز و سایر انرژی‌ها به مشکل خورده‌ایم و اگر به این صورت پیش برویم برای آیندگان چیزی باقی‌نمی‌ماند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان افزود: این همایش هشت محور دارد که یکی از آنها، مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان است و این مقررات لازم الاجرا است،  متاسفانه به این قانون بی توجهی شده و اگر این قانون در ساختمان‌ها اجرا شود از حجم زیادی از هدررفت انرژی جلوگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه ساختمان پایدار، ساختمانی است که از نظر انرژی خودکفا باشد که از آن به عنوان ساختمان سبز یاد می‌شود، افزود: کاربرد انرژی‌های تجدید پذیر در ساختمان‌ها مسئله مهمی است که ناچاریم به سمت استفاده از آن حرکت کنیم.

عسگری با بیان اینکه در سالیان گذشته هیچ نوآوری در مصالح ساختمانی اتفاق نیفتاده است، گفت: در این همایش سعی داریم این نوآوری ها را ارائه دهیم.

استفاده بهینه از انرژی‌ها در ساختمان باید فرهنگ‌سازی شود

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با تاکید بر نقش و جایگاه مردم و دستگاه‌های مختلف در اجرای قوانین، اظهار کرد: در استفاده بهینه از انرژی‌ها در ساختمان باید فرهنگ‌سازی شود. در این نمایشگاه از مجموعه فناوری‌های آب، برق و گاز رونمایی خواهد شد تا ببینیم در ساختمان‌ها، صنعت و حمل و نقل از چه مصالحی استفاده کنیم تا حداکثر بهره‌وری را از انرژی داشته باشیم.

وی اظهار امیدواری کرد که این همایش و نمایشگاه قدمی برای هوشیار کردن مردم به منظور صرفه جویی باشد و افزود: در بیشتر مواقع میزان انرژی که در ساختمان‌ها مصرف می‌شود بیش از حد نیاز است بنابراین باید ساختمان‌ها را به سمت هوشمندسازی ببریم تا حداقل انرژی را مصرف کند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حساسیت‌های جامعه باید نسبت به بحران انرژی موجود، افزایش یابد، گفت: بر اساس آمار شرکت آب منطقه ای، در ۳۷ سال گذشته به طور متوسط ۴۰ متر آب زیر زمینی کشور کاهش پیدا کرده است باید بفهمیم که برای این بی توجهی هزینه سنگینی را پرداخت می‌کنیم.

 روزی در حفره‌ای فرومی‌رویم که به دست خودمان ایجاد شده‌ است

عسگری با بیان اینکه فرونشست‌هایی که در اثر خشکی زاینده رود و برداشت‌های بی رویه پیش آمده، زلزله خاموشی است که در کنار گوش مردم اتفاق افتاده است، افزود: روزی در حفره‌ای فرو می‌رویم که به دست خودمان ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: قوانین لازم وجود دارد اما حساسیتی برای اجرای آن نیست، با گشتی ساده در اصفهان ساختمان‌هایی را که در زمین فرو می‌رود و تجهیزات شهری که آسیب دیده است را می‌بینم و همه این فاجعه‌ها به دلیل بی توجهی مسئولان است.

موضوع آب، سیاسی شده‌است

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با بیان اینکه اکنون مسئله آب سیاسی شده است، گفت: بحران کمبود آب، یک فاجعه زیست محیطی فلات مرکزی است و راهی به غیر از برانگیختن حساسیت‌های جامعه به منظور حفظ حق و حقوق آیندگان وجود ندارد.  

عسگری افزود: ممیزی انرژی موتورخانه ها با همکاری ۱۹ ارگان در استان اصفهان، برای پنج هزار موتورخانه از آخر دی‌ماه شروع می‌شود، هیچ طرحی موفق نمی‌شود مگر آن که مردم همکاری کنند.

وی با اشاه به اجرای پایلوت طرح بازیافت آب خاکستری در کاشان، گفت: به زودی استفاده از این روش‌ها برای همگان الزامی خواهد شد همانطور که در صنایع به دلیل اضطراری که به وجود آمده و دیگر آبی وجود ندارد، این کار در حال انجام است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با بیان اینکه مردم باید همت کنند و از انرژی‌ها بی حد و اندازه استفاده نکنند، گفت: در یک کیلومتری زمین آب هست اما نباید آن را استفاده کنیم چون در آینده چیزی باقی نمی‌ماند.

عسگری با اشاره به اینکه بیشترین هدررفت انرژی توسط مردم و در ساختمان‌ها اتفاق می افتد، گفت: باید مردم مطالبه‌گر باشند و بخواهند تا قوانین اجرا شود.

وی افزود: گاهی اوقات اتفاقی که در اطراف ما رخ می دهد، فکر می‌کنیم فقط برای همسایه است و به ما ربطی ندارد، اما اینطور نیست، محاسبات ساختمانی نیز به همین دلیل در حال تغییر است تا از این به بعد شاهد صدمات فرو نشست به ساختمان ها نباشیم.

کد خبر 363767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.