واکنش توییتری‌ها به حصارهای پرحاشیه نماز جمعه تهران

اقدام امام جمعه جوان و جدید تهران در برچیدن میله‌های حائل در نماز جمعه واکنش‌های زیادی را در فضای مجازی برانگیخته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شرایط ویژه کشور در سالهای نخست پیروزی انقلاب، اهمیت جایگاه تریبون نماز جمعه را دوچندان می کرد و باعث شد نماز جمعه در برخی از  استان‌ها و شهرهای کشور هر هفته با استقبال گسترده‌ای از سوی مردم روبرو شود. این امر اما با ورود به دهه ۶۰ یعنی دهه مظلوم انقلاب اسلامی قوت و شدت بیشتری پیدا کرد؛ چرا که چهره های برجسته انقلاب همچون آیت الله اشرفی اصفهانی، آیت الله مدنی، آیت الله دستغیب و آیت الله صدوقی سنگربان‌های  نماز جمعه در کشور شدند و همین امر، اثرگذاری و اهمیت مواضعی که از این تریبون اتخاذ می شد را دو چندان کرد تاجایی که جریان نفاق در کشور برای ضربه زدن بر پیکره انقلاب نوپای اسلامی پایگاه های نماز جمعه را مورد هدف قرار دادند.

ریختن خون بزرگان انقلاب در سنگر نماز جمعه خود بستری شد تا ضمن استحکام ستون های انقلاب اسلامی، اهمیت این جایگاه بیش از پیش عیان شود؛ جایگاهی که تبیین مواضع رهبری و بیان سیاست های کلی نظام از سوی منصوبان ولی فقیه از آن صورت می گیرد.

اما بعد از اقدامات تروریستی متعدد علیه مسئولان و علما، حضرت امام خمینی(ره) پیامی صادر کردند و به س‍‍پاه پاسداران دستور دادند از شخصیت های انقلاب حفاظت کنند. در بخشی از این پیام آمده است: «... پاسداران انقلاب و رؤسای آنان موظفند از این شخصیت های ارزنده انقلابی حفاظت کنند و رفت و آمدهای مشکوک را تحت نظر بگیرند؛ اگر چه خود آنان راضی نباشند.» بر اساس همین ضرورت حفاظت شخصیت‌ها، اماکن و مصلی‌های نماز جمعه آغاز شد و اوضاع تحت کنترل درآمد. اگرچه با قرار دادن نرده ها در نمازجمعه فاصله بین مردم و مسئولان وجود داشت، اما به دلیل اقتضائات امنیتی کسی معترض نبود.

اکنون بعد از عبور از گردنه های سخت و ریشه کن شدن تروریست‌ها، به زعم بسیاری، زمان برچیده شدن همان حفاظ‌ها و نرده‌ها فرا رسیده است و دیگر ضرورتی برای این کار وجود ندارد. در همین راستا، حجت الاسلام حاج علی‌اکبری خطیب جمعه تهران که روز جمعه گذشته نخستین خطبه‌هایش را خواند، در اقدامی ابتکاری خود نرده‌های نماز جمعه را برداشت. او در این باره گفت: «از ستاد برگزاری نماز جمعه خواهش کردم دو ردیف از میله‌های نماز جمعه برداشته شود؛ دوستان حفاظت لطف کردند و با این درخواست موافقت کردند امیدوارم هم فاصله ظاهری و هم واقعی بین مسئولان و مردم برداشته شود.» این اتفاق با واکنش های زیادی  از سوی رسانه‌های داخلی و برخی مسئولان کشور و کاربران فضای مجازی  روبه رو شد.

نصب نرده ها کار دشمن نبوده!

محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به این اتفاق در صفحه توییتر خود نوشت: برداشتن نرده‌های حایل بین مردم و مسئولان در نماز جمعه تهران اقدامی درخور تقدیر است؛ ‏اما بعضی از این اقدام طوری سخن می‌گویند که گویا نصب نرده ها کار دشمن بوده! ‏به هرحال امید است این حرکت نمادین آغازی برای کاهش فاصله ها و موانع بین مسئولان و مردم باشد.

منتظریم این امر مبارک در نمازجمعه ⁧‫قم‬⁩ هم رقم بخورد

احمد فراهانی، نماینده مردم قم ضمن استقبال از این اقدام در صفحه توییتر خود آورده است: ‏ما منتظریم این امر مبارک هرچه زودتر در نمازجمعه ⁧‫قم‬⁩ هم رقم بخورد. ‏ائمه جمعه و ستادبرگزاری نماز جمعه قم مدتی است که پیگیر برداشتن نرده ها هستند.

فاصله مردم و مسئولان در بسیاری زمینه ها باید برداشته شود

مصطفی تاجزاده، فعال سیاسی در صفحه توییتر خود آورده است: برداشتن نرده‌ها گام خوبی است. امیدوارم این قدم مقدمه‌ برداشتن فاصله بین مقامات و وابستگان آنان با مردم از نظر کسب درآمد، دسترسی به امکانات و فرصت‌ها، بهره‌مندی از حقوق شهروندی و نیز سبک زندگی باشد.

دیوارهای بلند بی اعتمادی بین بخشی از مردم با مبلغان دینی را بردارید

  محمدعلی آهنگران، فرزند سردار صادق آهنگران در توییتر خود نوشت: مهمتر از برداشتن نرده های حفاظت نماز جمعه، برداشتن دیوارهای بلند بی اعتمادی بین بخشی از مردم با مبلغان دینی است. زمانی که بازی‌های سیاسی و جناحی بر منابر دینی سایه افکنده ،سخن از برداشته شدن چند میله شوخی است. ‏امیدوارم استاد معظم جناب آقای حاج علی اکبری از این هیاهو ها به دور باشند.

قرار نبود در جمهوری اسلامی طبقه جدید شکل بگیرد

عباس صالحی، وزیر ارشاد نیز در توئیتی نوشت: «خطیب جدید جمعه از کاهش نرده‌های حفاظتی در نمازجمعه تهران خبر داد. خبر خوبی بود. جامعه به همین خبرهای ساده هم امیدوار می‌شود. قرار نبود در جمهوری اسلامی طبقه جدید شکل بگیرد. دیروز شوخی جدی به همراهان حفاظتی‌ام می‌گفتم ما مسوولان کشور را دو چیز کم اعتبار کرده: فرزندان‌مان و شماها!»

با حضور یک جوان مومن موانع نیز برداشته شد

محمد علی وکیلی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درتوئیتی آورده است: «امروز را در تاریخ زندگانی جوانان ثبت می‌کنیم، چون با حضور یک جوان مومن به امامت نماز جمعه تهران، موانع نیز برداشته شد تا فاصله‌ها کم‌تر شود. سلیقه جوانان راهگشایی و عبور از موانع بوده هست.»

البته همه واکنشها به برداشتن میله های حفاظتی نماز جمعه تهران مثبت نبوده و هستند عده‌ای هم معتقدند که این اتفاق پیش پا افتاده بوده و مانور خبری روی آن را نقد کرده اند.

نمی‌توانیم مشکلات بزرگ‌تر را حل کنیم، به این موضوعات کوچک افتخار می‌کنیم

حجت‌الاسلام هاشم هاشم‌زاده‌هریسی، نماینده مردم تبریز در مجلس خبرگان در این باره گفته است: « گذاشتن این نرده‌ها از ابتدا هم اشتباه بود و از این کارهای اشتباه زیاد داریم؛ این نرده‌ها تنها فاصله میان مردم و مسوولان را بیشتر کرد.»

به عقیده او «مسئولان خود را با این مسائل مشغول و مردم را هم به آن سرگرم نکنند. ما نباید فراموش کنیم کشور با مشکلات بسیاری دست به گریبان است و مردم واقعا گرفتار هستند. گرفتاری آن‌ها آن قدر زیاد است که واقعا از روبه‌رو شدن با آن‌ها خجالت می‌کشم. امروز اگر موضوع نرده‌ها برای‌مان پررنگ می‌شود و به برداشتن آن افتخار می‌کنیم به این جهت است که نمی‌توانیم مشکلات بزرگ‌تر را حل کنیم برای همین به این موضوعات کوچک افتخار می‌کنیم.»

کد خبر 363759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.