توصیه ایمنی در فصل سرما را جدی بگیریم

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر اصفهان همزمان با افزایش سرما و استفاده بیشتر مردم از وسایل گرمایشی، نکات ایمنی را به شهروندان توصیه کرد.

فرهاد کاوه آهنگران در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی می‌توان تا حد قابل توجهی از میزان تلفات ناشی از گازگرفتی در فصل سرما جلوگیری کرد؛ رعایت توصیه‌های ایمنی وظیفه خود مردم برای حفاظت جان و مالشان است.

وی با بیان اینکه بخاری از وسایلی است که حتما باید ایمنی استفاده از آن قبل از شروع کار مورد اطمینان قرار گیرد، خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات پرخطر در استفاده از بخاری، بی‌توجهی به نوع لوله‌های بخاری است، استفاده از لوله‌های غیر استاندارد در بخاری اشتباهی است که شاید خطرش جان یک نفر را تهدید کند؛ لوله‌های بخاری باید از لحاظ ایمنی به صورت دوره‌ای چک شود.

کاوه آهنگران افزود: یک لوله بخاری استاندارد باید کمترین پیچ  زانو و خمیدگی را داشته باشد به طوری که مسیر لوله پیچیده نباشد؛ استفاده‌کنندگان از بخاری باید دقت کنند که رنگ شعله بخاری آبی بسوزد تنها در زمان استفاده از بخور آب بر روی بخاری اگر رنگ شعله متمایل به زرد باشد مشکلی ندارد در غیر این صورت رنگ شعله باید آبی باشد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان با اشاره به خطرات ناشی از استفاده نادرست آبگرمکن تصریح کرد: ایمنی این وسیله نیز باید به صورت دوره‌ای چک شود، زیرا بخاری و آبگرمکن از وسایلی هستند که اگر به ایمنی آنها بی‌توجه باشیم، ممکن است میزان مونوکسیدکربن هوا را افزایش داده و اکسیژن هوا را بگیرد .

وی استفاده از سنسورهای اکسیژن بر روی سیستم های حرارتی را ضروری دانست و گفت: برای استفاده ایمن از وسایل گرمایشی باید سنسورهای اکسیژن بر روی این وسایل نصب شده و یا حدالامکان از وسایل گرمایشی استفاده شود که مجهز به سنسورهای اکسیژنی هستند.

کاوه آهنگران افزود: فضای خروجی دودکش های بخاری و آبگرمکن مخصوصا در منازل زیر صد متر مرتبا باید چک شود؛ همچنین شهروندان در زمان استفاده از وسایل گرمایشی درزهای منزل را نپوشانند، زیرا در یک مکان مسقف باید اکسیژن به داخل فضا بیاید، به این منظور لازم است محفظه زیرین در ورودی ساختمان آزاد باشد و به هیچ وجه پوشیده نشود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان با اشاره به علائم مسمومیت گازی گفت: این علائم شبیه به حالت های سرماخوردگی است به گونه ای که فرد احساس سردرد و سرگیجه و بی حالی دارد، همچنین در صورت عدم ایجاد مسمومیت ناشی از مونواکسید کربن اگر این گاز در بلندمدت در فضایی باشد افراد ساکن در آن فضا را درگیر بیماری‌هایی مانند ام اس، آلزایمر و تاری دید می‌کند.

کد خبر 363744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زهراقدیری IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    0 0
    بسیار سپاسگزارم از جناب اقای فرهاد کاوه اهنگران بابت توضیحات خوبشون /انشا الله که همیشه سالم وسلامت در کنار خانواده شان زندگی کنند دست ایشون را می بوسم واز زحماتشون تشکر می کنم.