از جنجال سانسور در عربستان تا رکوردشکنی هالیوود

در جهان رویداد های فرهنگ هنر هر هفته هم می‌توانند جنجال آفرین باشند و هم می‌توانند شکوه و قدرت کشور ها را به رخ بکشند و شما می توانید هر یکشنبه، خلاصه‌ای از مهمترین اتفاقات فرهنگی و هنری جهان را در ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با آغاز سال جدید میلادی و نزدیک شدن به فصل جوایز، مهمترین اخبار هفته گذشته پیرامون سینما و گمانه‌زنی برگزیدگان آن در سال ۲۰۱۸ رقم خورد.

سانسور یک برنامه طنز در عربستان، با انتقادات زیادی همراه شد: نتفلیکس قسمت دوم از یک مجموعه کمدی را که درباره حاکمان عربستان سعودی بحث می‌کرد، در پی اعتراض این کشور، از دسترس کاربران عربستانی خارج کرده است. حسن منهاج، مجری آمریکایی، در این برنامه با انتقاد از ملک سلمان، جنگ یمن را بزرگ‌ترین تراژدی حکومت عربستان معرفی کرده بود. پس از آن‌که نتفلیکس این قسمت از برنامه را در عربستان حذف کرد، اقدام این شبکه آمریکایی با انتقادات شدیدی به سبب نقض آزادی بیان همراه شد.

پرونده بازیگر «خانه پوشالی» با حضور او در دادگاه پیگیری می‌شود: تامس برت، قاضی پرونده تعرض جنسی کوین اسپیسی، با رد تقاضای این بازیگر هالیوودی مبنی بر عدم حضور فیزیکی در جلسه دادگاه مخالفت کرد. هنرپیشه مشهور آمریکایی که مدتی پیش به تعرض جنسی متهم شده بود، باید به منظور پاسخگویی در رابطه با پرونده "تماس جنسی با جوان مذکر ۱۸ ساله در باری در نانتاکت ماساچوست" در جلسه دادگاه شرکت کند.

اعلام فهرست معرفی کنندگان جوایز گلدن گلوب: انجمن مطبوعات خارجی هالیوود که مسئولیت برگزاری مراسم گلدن گلوب را بر عهده دارد، فهرست کسانی که قرار است جوایز این دوره را معرفی کنند، اعلام کرده است که در آن نام‌های مشهور و سرشناس بسیاری دیده می‌شود. برای نمونه می‌توان به کریستن بل، بردلی کوپر، امیلی بلانت، جسیکا چستین، آدام درایور، امبر هرد، سام الیوت، ادریس البا، سورشا رونان و اما استون اشاره کرد. این مراسم بامداد دوشنبه به وقت ایران با اجرای ساندرا اوه و اندی سمبرگ برگزار می‌شود و همچون سال‌های گذشته، شبکه NBC مسئولیت پوشش تصویری آن را برعهده خواهد داشت.

کاهش سرعت پیروزی سینمای چین بر آمریکا: ثبت رشد ۹ درصدی درآمد سینمای چین در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال گذشته و رسیدن مجموع فروش گیشه این کشور به ۸.۸۷ میلیارد دلار، نشان دهنده کاهش سرعت رشد این صنعت در چین نسبت به سال گذشته است. مجموع فروش سینمای چین در سال ۲۰۱۷ نسبت به ۲۰۱۶ حداقل ۱۳ درصد رشد یافته بود.

با این وجود، گیشه سینمای چین همچنان در مسیر شکست دادن گیشه هالیوود است و در سال‌های گذشته، اهمیت این کشور برای تولیدکنندگان فیلم‌ در جهان، همواره افزایش یافته است؛ اگرچه این فیلم‌ها در چین با سانسور عمده مواجه می‌شوند.

نظر مثبت منتقدان به «رما» در آستانه آغاز فصل جوایز: انجمن منتقدان سینمایی آنلاین برندگان بیست و دومین دوره جوایز خود را اعلام کرد که در میان این برندگان، فیلم "رما" اثر آلفونسو کوآرون به موفقیت چشم‌گیری دست یافت. این فیلم علاوه بر برنده جایزه بهترین فیلم شدن، جوایز بهترین کارگردانی، تدوین، فیلمبرداری و بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را گرفت.

انجمن منتقدان سینمایی آنلاین همچنین ایثن هاک را به عنوان بهترین بازیگر مرد نقش اول برای بازی در فیلم «اولین اصلاح شده» و تونی کولت را به عنوان بهترین بازیگر زن نقش اول برای بازی در فیلم ترسناک «موروثی» انتخاب کرد. انیمیشن تحسین شده کمپانی سونی، «اسپایدرمن: درون عنکبوت» نیز به عنوان بهترین انیمیشن سال برگزیده شد.

خروج آمریکا و اسرائیل از یونسکو: آمریکا و اسرائیل "به دلیل مواضع یک‌طرفه و ضد اسرائیلی یونسکو" با آغاز سال ۲۰۱۹ از این سازمان جهانی خارج شدند. سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، موسوم به یونسکو، از سوی آمریکا و پس از جنگ جهانی دوم تاسیس شد. به دنبال خروج این دو کشور، محمد جوادظریف، وزیر امور خارجه در توییتر خود نوشت: چیزی مانده که دولت ترامپ از آن خارج نشده باشند؟ شاید کره زمین؟

سینمای هالیوود بیش از نفت ایران فروخت: همچنان که انتظار می‌رفت، سال ۲۰۱۸ برای هالیوود به عنوان "رکوردشکن‌ترین سال" این سینما مشخص شد. صنعت فیلمسازی آمریکا با فروش نزدیک به ۴۱.۷ میلیارد دلار در جهان، رکورد تاریخ فروش سینما را جابه‌جا کرد. همچنین با فروش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون بلیت سینما، آن هم فقط در آمریکای شمالی و در سال ۲۰۱۸، هالیوود درآمدی بالغ بر ۱۱.۸ میلیارد دلار از گیشه سینماهای آمریکای شمالی به دست آورد.

کد خبر 363738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.