توسعه متوازن با یک نسخه‌ واحد از مرکز ممکن نیست

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با طرح این سوال که آیا می شود برای کشوری با این تنوع آب و هوایی، اقلیمی و قومیتی نسخه‌ای واحد در مرکز نوشت و گفت آن را اجرا کنید؟، گفت: وضع کنونی نتیجه نسخه های واحدی است که برای مناطق مختلف داده شده است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران غلامحسین شافعی با بیان اینکه آیا برنامه هایی که با محوریت توسعه تدوین می شود، می تواند در گیلان با سیستان و بلوچستان یکسان باشند؟، اظهار کرد: ما در سیستم قاعده گذاری کشور با مشکل مواجه هستیم و تا گره‌ها در این حوزه گشوده نشود، نمی توانیم معضلات را از سطوح پایین‌تر حل و فصل کنیم.

وی افزود: مشکل اساسی ما در برنامه‌های توسعه، متوجه رویکرد توسعه ای منسجم و متوازن کشور است. این یک مسئله اساسی است که بدون حل آن نمی توانیم بحران آب، چالش‌ها در بخش صنعت، کشاورزی و... را حل کنیم؛ در واقع ما در سیستم قاعده گذاری در کشور با دشواری هایی مواجه شده ایم که تا حل نشود، چاره جویی ها از سطوح پایین تر، بی نتیجه خواهد بود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اضافه کرد: برنامه‌های پنج ساله توسعه ای در عمده موارد با نگاه عدالت خواهانه تدوین شده‌است اما هیچ یک از آن‌ها به اهدافشان نرسیده و رویکرد غایی آن‌ها محقق نشده است.

وی خاطر نشان کرد: توسعه منطقه ای قبل و بعد از انقلاب به این بستگی داشته که آیا افراد ذی نفوذ محلی در تدوین آنها نقش داشته اند یا خیر؟ اگر چنین بوده، آن منطقه توسعه را شروع کرده اما اگر افراد ذی نفوذ محلی حضور نداشتند، آن منطقه در فقر و فلاکت باقی مانده و هنوز در فقر غوطه ور است. مسئله این است که هیچ گاه برنامه های توسعه‌ای ما براساس یک نگاه آمایشی تدوین و اجرا نشده است تا نهایتا توسعه که غایت کار است، به صورت متوازن در اقصی نقاط کشور محقق شود.

شافعی خاطر نشان کرد: وضع کنونی نتیجه نسخه های واحدی است که برای مناطق مختلف داده شده و هنوز هم به قوت خود باقی است. در واقع، اشکال کار ریشه ای تر از آن است که بخواهیم بدون نگاه به بقیه عوامل، مشکلات آب را حل کنیم. در این زمینه حتی می‌توان گفت برنامه‌ای نداریم و تمام حرکات و اقدامات ما با چشم های بسته در حال انجام است.

شافعی با بیان اینکه ما قانون کم نداریم، تصریح کرد: اما در این اوضاع، فرار از قانون خود مجریان قانون را چطور حل کنیم؟ کسی در این زمینه پاسخگو نیست و سوال هم در این زمینه کم نیست.

کد خبر 363728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.