اصفهان به کارگاه طرح‌های آزمایشی تبدیل نشود

یک کارشناس معماری گفت: اصفهان دارای ویژگی‌های منحصر به فردی با پیشینه فرهنگی و تاریخی خاص است که این خصوصیات به ما اجازه نمی‌دهد با گرفتن برخی تصمیمات نامطلوب شهری با چنین پتاسیل‌هایی ریسک کنیم.

جمشید هدایی در گفت و گو با خبر نگار ایمنا اظهار کرد: اصفهان شهری نیست که در آن برخی طرح ها به طور آزمایشی اجرا شود؛ مکان اجرای طرح‌های آزمایشی در شهرهای کوچک است .

وی با اشاره به تدوین طرح جامع جدید با رویکرد بازآفرینی شهری خاطرنشان کرد: برای اجرای طرح جامع ابزارها باید مشخص باشد و از آن جایی که برای نخستین بار در کشور طرح جامع نوین تهیه می شود به هیچ وجه شهر تاریخی اصفهان نباید به کارگاه آزمایش تبدیل شود.

این کارشناس معماری ادامه داد: اصفهان شهری است که معماری و مردم خاصی دارد از این رو طرح جامع باید در راهی قدم بردارد که مباحث تاریخی دست نخورد و همچنین پس از اجرای طرح مردم احساس راحتی و آسایش داشته باشند.

هدایی با بیان اینکه اهداف طرح جامع باید برای ٥٠ سال آینده برنامه بلندمدت داشته باشد، اظهارکرد: اجرای طرح جامع ابتدا باید برای محلات باشد همچنین شهر تاریخی مانند اصفهان جای خوبی برای آزمایش نیست، البته تهران به لحاظ اینکه شهر جدید و مهاجرپذیر است، قابلیت اجرای آزمایشی طرح‌ها را دارد.

وی اضافه کرد: فضاهای تاریخی موجود در شهر اصفهان می‌تواند بازده اقتصادی برای شهر داشته باشد، همانطور که در شهرهای تاریخی دنیا مانند استانبول سیاست‌ها به گونه‌ای است که پتاسیل های تاریخی بازده اقتصادی دارد این در حالی است که اماکن تاریخی شهر اصفهان دستخوش تغییرات مستمر شده است؛ اگر یک توریست دو سال متوالی به اصفهان سفر کند از تغییرات اماکن تاریخی در شهر متعجب می‌شود در حالی که می‌توان به جای تغییر در بافت‌های تاریخی شهر، هتل‌ها را بازسازی کرد و بر ارزش اقتصادی اصفهان افزود و درآمد حاصله را خرج تقویت و ارتقای همان بافت تاریخی کرد.

این کارشناس معماری ادامه داد: شهری مثل اصفهان با داشتن چنین جاذبه‌های گردشگری درآمدش نباید بر اساس ریال باشد بلکه به راحتی می‌توان از گردشگران خارجی برای بازدید از اماکن تاریخی ارز دریافت کرد.

هدایی با تاکید بر اینکه گردشگر خارجی زمانی که به اصفهان سفر می‌کند دوست دارد جامعه، مردم و تاریخ شهر را ببیند، گفت: به طور مثال متاسفانه در مکان تاریخی مانند مسجد امام به جای این که گنبدش خودنمایی کند داربست خودش را نشان می‌دهد، اما توریست به این مکان نمی‌آید که داربست ببیند توریست علاقه دارد هویت و تاریخ شهر را تماشا کند.

وی چهار اصل رفاه، آسایش، اقتصاد و بهداشت را از مقررات مباحث معماری و ساختمان دانست و گفت: در شهر اصفهان سطح این چهار عنصر پایین است که بخش عمده آن به خشکی رودخانه زاینده رود مربوط می‌شود، اما با توجه به پتاسیل‌های موجود در این شهر می‌توان این وضعیت را بهبود بخشید؛ مهارت کارشناسان شهری در این امر تاثیر بسزایی دارد .

این کارشناس معماری با بیان اینکه اصفهان دارای شناسنامه اقتصادی و سیاسی و معماری است و معماری آن بازتاب معماری عملکردی است، گفت: با توجه به این خصوصیات، ضوابط شهری در اصفهان باید بومی سازی شود و به هیچ وجه ضوابط شهرهای دیگر برای شهر خاصی مانند اصفهان مناسب نیست، بلکه ضوابط باید با فرهنگ شهر هماهنگ باشد.

کد خبر 363725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.