در مقبره کاهن اعظم مصر چه خبر است؟

به تازگی باستان‌شناسان مقبره‌ای با قدمت بیش از چهار هزار سال با نقوش و مجسمه‌های رنگانگ که در زیر شنهای "سقاره" پنهان شده بود، کشف کردند. این مکان خزانه مانند سلطنتی در صحرایی در نزدیکی قاهره مصر واقع شده است. این مقبره متعلق به یک روحانی بوده است که در دربار فرعون خدمت می‌کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محوطه باستانی اهرام سقاره در جنوب قاهره، دارای آثار باستانی مهمی است؛ این منطقه که به شهر مردگان معروف است، در هزاره‌های پیشین، محل دفن مردگان بوده واین مقبره نیز بخشی از "شهر مردگان" وسیع سقاره است، جایی که قدیمی‌ترین اهرام مصر در آن کشف شده است.

حروف تصویری (هیروگلیف) که در بالای معبد حک شده است، مالک آن را مردی به نام "واح تی" معرفی می‌کند، که به "شاه نفریر کارع" -از دودمان پنجم پادشاهان مصر- خدمت می‌کرد، که از سال ۲۵۰۰ تا ۲۳۵۰ قبل از میلاد مسیح بر این منطقه فرمانروایی می‌کردند. حجاری‌ها از دیگر عناوین عالی رتبه "واح تی"، ازجمله کاهن اعظم، سرپرست سلطنتی و بازرس قایق مقدس سخن می گویند.

نشنال جئوگرافی گزارش داد که مصطفی وزیری، دبیر کل شورای عالی آثار باستانی، در یک کنفرانس مطبوعاتی، با اعلام خبر کشف این معبد، آن را "مهم‌ترین کشف در دهه‌های اخیر" نامید.

راهرویی با ابعاد تقریبی ۳۳ ×۱۰ فوت، به وسیله نقوش برجسته و رنگارنگ سالم تزئین شده است. نقوش این گالری تصاویر "واح تی" به همراه همسر، مادر و سایر بستگانش را نشان می‌دهد. صحنه‌های اجرای موسیقی، ساخت شراب و سرامیک، قایقرانی، شکار و ساخت لوازم تدفین و صحنه‌های زندگی روزمره نیز در نقاشی‌های دیوارهای آرامگاه دیده می‌شود.

علاوه بر این حدود ۵۰ طاقچه در دیوارها ایجاد شده که درون آنها مجسمه‌های بزرگ و رنگارنگی که از برش سنگ ساخته شده قرار دارد. آن‌ها کشیش، اعضای خانواده‌اش و یک شخص که هنوز هویتش مشخص نشده را نشان می‌دهند؛ این مجسمه‌ها یا به حالت ایستاده و یا به حالت چهار زانو هستند.

سقاره که در دوران حکومت پادشاهی قدیم مصر، به عنوان یک گورستان وسیع برای ممفیس -پایخت مصر باستان- به شمار می‌آمد، در جنوب قاهره امروزی واقع شده است. این مکان، جایگاه تعدادی از اهرام از جمله هرم استپ را شامل می‌شود که تاریخ آن به حدود سال ۲۶۵۰ قبل از میلاد برمی گردد. این اولین ساختمانی است که به طور کامل از سنگ ساخته شده است. باستان شناسان مقبره "واح تی" را در امتداد یک گودال که به صورت جزئی حفاری شده بود یافتند و این احتمال وجود دارد که کنجکاوی به یافته‌های بیشتر منجر شود.

طبق گزارش CNN، تیم وزیری در ماه نوامبر ۲۰۱۸ این آرامگاه را کشف کرد، اما برای بازگشایی درب‌های مهر و موم شده زمان زیادی طول کشید. حفاری مقبره آغاز شده است که بر پنج تونل کشف شده در درون آن تمرکز می‌کند. یکی از تونل‌ها وقتی که تیم کاوش آن را پیدا کرد، باز و خالی بود، اما چهار تای دیگر مهر و موم شده بودند و باید در ادامه دید که درون آنها چه چیزی وجود دارد.

وزیری گفت: "این راهرو یا تونل باید به کشف یک تابوت یا یک سارکوفاف (تابوت سنگی آهکی) از صاحب آرامگاه منجر شود، در حالی که بقیه راهروها ممکن است حاوی هدایای ارزشمند باشند.

به نظر می‌رسد گنج‌های بیشتری یافت شوند، در ماه نوامبر ۲۰۱۸، باستان شناسان هشت تابوت سنگی حاوی مومیایی را در سایتهایی در ۲۵ مایلی جنوب قاهره کشف کردند.

بیش از ۱۲ اثر باستانی در سال جاری در مصر کشف شده است. ماه گذشته، همین گروه باستان شناسی، از کشف هفت قبر در منطقه باستانی سقاره خبر داد. گفته می‌شود قدمت بعضی قبرها به بیش از شش هزار سال پیش می‌رسد. به گفته باستانشناسان انتظار می‌رود طی ماه‌های آینده معابد بیشتری که معمولاً اطراف آرامگاه کاهنان اعظم قرار دارند، کاوش شود. منطقه سقاره در جنوب قاهره، یک محوطه گسترده دفن مردگان درهزاره های پیشین بوده و "هرم پلکانی جوزر" از مشهورترین آثار باستانی یافت شده در این منطقه است.

منابع:https://www.theguardian.pe.ca/news/regional/egypt-says-4400-year-old-tomb-discovered-outside-cairo-183097/

https://www.independent.co.uk/news/science/archaeology/egypt-pyramid-giza-4400-tomb-hetpet-cairo-archeology-a8192926.html

 ترجمه از: مهشید بهزادی خبرنگار ایمنا

کد خبر 363721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.