ناوگان زردرنگ‌ها را تکان دهید

طرح نوسازی ناوگان فرسوده تاکسیرانی از ابتدای سال ۱۳۹۵ در کشور عملیاتی و طی آن ۷۴ هزار تاکسی فرسوده از رده خارج و ۶۴ هزار خودروی جایگزین، تحویل متقاضیان شد و مابقی نیز به دلیل نداشتن تمایل به فعالیت در حوزه تاکسیرانی، خودروهایشان را اسقاط و وجه متناسب با آن را دریافت کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این طرح روند خوبی را در پیش داشت تا اینکه به واسطه تلاطم در بازار و مشکلاتی که در حوزه تولید اتفاق افتاد و به دنبال آن افزایش قیمت خودروها و کاهش تولید آن، شرکت‌های خودروساز حاضر نشدند درصدی از تولیدات کاهش یافته خود را به این بخش اختصاص دهند.

اکنون بیش از دو سال از اجرای این طرح می‌گذرد و در این مدت نوسازی ناوگان دستخوش فراز و نشیب‌های بسیاری اعم از بدهی‌های وصول نشده و نوسانات قیمت ارز شد تا جایی که طرح را تا مرحله توقف رساند.

این روزها با افزایش تلاطم‌های بازار ارز و مشکلات ایجاد شده، نوسازی تاکسی های فرسوده مسکوت مانده و به گفته مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور، وزارت صنعت باید در این قضیه دخالت و برای رفع این مشکل چاره جویی کند و بخشی از تولیدات شرکت های خودروساز به حوزه تاکسیرانی اختصاص یابد.

این مقام مسئول معتقد است اگر طرح نوسازی ناوگان فرسوده تاکسیرانی دوباره به جریان نیفتد تا پایان سال ۱۴۰۰ تقریبا حوزه تاکسیرانی دچار انباشت فرسودگی شده و به نوعی ۷۰ درصد ناوگان تاکسیرانی در کشور فرسوده خواهد شد.

تردد حدود سه هزار تاکسی فرسوده در شهر

هادی منوچهری، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان در این رابطه به خبرنگار ایمنا گفت: در سال ۹۵ وام تسهیلات به مبلغ ۲۰ میلیون تومان از سوی وزارت کشور برای تبدیل به احسن کردن خودروها در نظر گرفته شد، مبلغ پنج میلیون تومان نیز آورده رانندگان تاکسی بود، همچنین خودروهای تاکسی نیز اسقاط می‌شد، اما پس از اینکه بیش از ۸۰۰ دستگاه خودرو تاکسی در اصفهان از رده خارج و تعدادی تبدیل به احسن شد، از سال ۹۶ طرح متوقف شد.

وی تصریح کرد: موضوع مهم، خارج کردن تاکسی‌های فرسوده و جایگزین کردن آنها مدتی است در تمام شهرهای کشور متوقف شده و از سرگیری آن به مصوبات دولت، حضور بانک عامل، همکاری مرکز اسقاط خودرو و وزارت کشور نیاز دارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان تاکید کرد: بی‌شک وقتی لایه‌های مختلف در کنار هم قرار گیرد، اجرای این طرح جان می‌گیرد.

وی افزود: با توجه به اینکه کشور با مشکلات ارزی رو به رو شده، تحت تاثیر این شرایط طرح جایگزینی تاکسی‌های فرسوده متوقف شد، البته پیگیری‌های زیادی توسط مسئولان سازمان‌های تاکسیرانی در کشور برای از سرگیری این طرح  انجام و قول‌هایی داده شده که امیدواریم این پیگیریها باعث شود از ابتدای سال آینده اجرای طرح دوباره شروع شود.

منوچهری با بیان اینکه در شهر اصفهان ۹ هزار و ۱۰۰ دستگاه تاکسی زرد رنگ تردد می‌کند که از این تعداد حدود دو هزار و ۹۰۰ دستگاه تاکسی فرسوده است و باید از سیستم تاکسیرانی خارج شود، گفت: سن فرسودگی تاکسی‌ها ۱۰ سال به بالا است، بدان معنا که در سال‌جاری تاکسی‌های مدل سال ۸۷ به پایین فرسوده به شمار می‌رود و سال آینده خودروهای سال ۸۸ نیز به فرسوده های زردرنگ شهر اضافه می‌شود.

حرکت به سمت استفاده از تاکسی‌های برقی 

احمد گلی، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در این باره گفت: وقتی سن تاکسی‌ها از ۱۰ سال عبور می‌کند، این خودروها نه تنها جزء خودروهای فرسوده بلکه خودروهای اسقاطی محسوب می‌شود چون کارکرد آنها نسبت به خودروهای شخصی بیشتر بوده و در نتیجه استهلاک بیشتری دارند.

وی افزود: یک تاکسی که ۱۰ سال به صورت مستمر در سطح خیابان‌های شهر تردد داشته، نسبت به خودروهای معمولی تا چند برابر آلودگی دارد، اما رانندگان آنها آنچنان بضاعت مالی برای تعویض قطعات فرسوده خودرو ندارند و بیشتر به سراغ تعمیر آن می‌روند و تا زمانی که خودرو توان حرکت دارد، از آن استفاده می‌کنند، به همین دلیل بسیاری از قطعات خودرو دچار فرسودگی شده و باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود.

این دکترای راه و ترابری با بیان اینکه بر اساس آمارهای موجود در کشور حدود ۷۰ هزار تاکسی فرسوده بالای ۱۰ سال وجود دارد که حدود سه هزار تاکسی فرسوده آن در شهر اصفهان است، تصریح کرد: در تهران به دلیل نگرش ذره‌بینی که وجود دارد، دولت برنامه‌ مشخصی تدوین کرده و سوبسید مورد نیاز را در نظر گرفته، اما شهرهای دیگر که آلودگی آنها کمتر از تهران نیست، مثل شهرهای اصفهان، تبریز، اراک و تعدادی دیگر از شهرها مغفول واقع شده و مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

وی ادامه داد: امروزه در دنیا به سمت استفاده از تاکسی‌های برقی پیش رفته‌اند زیرا علاوه بر اینکه آلودگی این نوع خودروها نزدیک به صفر است، استهلاک و آلودگی صوتی کمتری نیز دارد و مردم احساس بهتری در استفاده از این نوع تاکسی‌ها دارند.

گلی اظهار کرد: تا شش ماه پیش اگر به یک راننده تاکسی ۲۰ میلیون تومان تسهیلات داده می‌شد و حدود ۲۰ میلیون تومان نیز آورده راننده تاکسی بود، امکان خرید سمند یا ال ۹۰ تاکسی وجود داشت، اما امروز با جهش دو تا سه برابری قیمت خودروها، قیمت هر تاکسی به مرز ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان رسیده و در این میان نه راننده تاکسی توان تعویض خودرو دارد و نه با توجه به کاهش درآمد شهرداری‌ها امکان ارائه کمک‌های بلاعوض به رانندگان تاکسیرانی فراهم است.

وی با بیان اینکه تاکسی‌هایی که سن بالا دارند علاوه بر آلایندگی بالا، با توجه به فرسودگی ظاهر و از بین رفتن بخش‌هایی از رنگ خودرو چهره شهر را نازیبا کرده‌اند، گفت: در این راستا دو اقدام می توان انجام داد یکی اینکه شهرداری مشارکت کند، البته نه به صورت وام چون رانندگان تاکسی از وام‌ها به دلیل بازپرداخت کوتاه مدت و گاهی سود بالا دلِ خوشی ندارند، بلکه شهرداری در یک مشارکت خوب، به مالکان تاکسی‌های فرسوده، تاکسی نو ارائه و پس از پنج سال سند را به نام مالک واگذار کند، راهکار دوم سرمایه‌گذاری بر روی تاکسی‌های برقی است که فاقد آلایندگی بوده و فواید زیست‌محیطی زیادی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان اضافه کرد: وقتی مطالعات و اقدامات ترافیکی شهرهای بزرگ اروپایی را بررسی کنیم، پی می‌بریم که در آن شهرها به رانندگان تاکسی برای خرید تاکسی‌های برقی علی‌رغم هزینه‌های بالای آن کمک‌ می شود، چون همه چیز را تبدیل به عدد می‌کنند؛ به عنوان مثال اگر خودروی تاکسی در طول یک روز حدود دو کیلوگرم آلودگیCO۲ دارد این عدد را تبدیل به عددی کرده که نشان می‌دهد این دو کیلوگرم CO۲ چقدر به محیط زیست ضرر می‌زند و سپس اثرات آن را در کاهش بیماری‌های پر هزینه‌ای مثل سرطان یا بیماری‌های قلبی عروقی که شهروندان به دلیل استنشاق گازهای سمی و آلودگی هوا مبتلا می‌شوند، بررسی می‌کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ما در شهرهایمان این اعداد تکان دهنده را تبدیل به عدد و رقم نمی‌کنیم، درست سرمایه‌گذاری نکرده و مسایل را درست احساس نمی‌کنیم، در حالی که اگر میزان آلودگیCO۲  بر روی سلامت، بهداشت را تبدیل به عدد و رقم ریالی کنیم، می بینیم که نه تنها سرمایه‌گذاری برای استفاده از تاکسی‌های برقی توجیه دارد، بلکه برای شهر و شهروندان سودآور است.

گلی گفت: دولت می‌تواند برای خودروسازان و مونتاژکاران امکانی فراهم آورد تا خودروهای تاکسی با قیمت‌های ویژه و کیفیت مناسب تولید و به بازار عرضه شود.

گزارش از: راضیه کشاورز- خبرنگار سرویس شهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 363705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    0 0
    بابا یه فکری به حال درامد راننده تاکسی بکنیید