ضیاء موحد حق بزرگی بر گردن منطق دارد

آیین بزرگداشت شاعر و فیلسوف برجسته اصفهان، دکتر ضیاء موحد، همزمان با سالروز تولد این اندیشمند فرهیخته با حضور جمعی از اساتید، دانشجویان و علاقمندان شعر و فلسفه برگزار شد.

به گزارش ایمنا، در مراسم بزرگداشت ضیا موحد، حسین معصومی همدانی، عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و از دوستان قدیمی ضیاء موحد سخنانی را درباره جایگاه این اندیشمند برجسته در تاریخ اندیشه کشور بیان کرد. او گفت: دکتر موحد حق بزرگی بر گردن منطق دارد. او در بازگشت به ایران آغاز به تدریس منطق در مجامع خصوصی کرد و مقدمه پیدایش سنت آموزش منطق جدید در ایران را فراهم کرد. آنچه که قبلا علیرغم کوشش بزرگانی همچون غلامحسین مصائب سابقه چندانی در ایران نداشت.

او با بیان اینکه پیش از آن یک منطق سنتی داشتیم که در حوزه‌های علمیه تدریس می‌شد، اظهار کرد: تلاش عمده دکتر موحد با تدریس و تالیف چندین کتاب مهم انجام شد. او این دو حوزه را تا حد زیادی به‌هم نزدیک کرد و امروز هر دانشجوی فلسفه یا از طریق آثار ایشان و یا شاگردان او با منطق جدید آشنایی دارد. او همچنین به ضرورت تحقیق در تاریخ منطق در گذشته توجه کرده و دستاوردهای مهمی در این حوزه داشته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف درباره اشعار و سروده‌های این شاعر برجسته گفت: دکتر موحد فیلسوف، منطق‌دان و پیش از همه این‌ها شاعر است. اینکه بین این حوزه‌های مختلف چه رابطه‌ای در این آثار وجود دارد را باید در اشعار او جستجو کرد.

او با بیان اینکه فلسفه با حیرت آغاز می‌شود، گفت: یکی از موارد مهم در اشعار ایشان مفهوم حیرت است و اینکه مواجه ما با عالم، موجودات و اشیاء در عین سادگی و ابتدایی بودنشان، حالتی را در ما ایجاد می‌کند که از بیان آن عاجزیم.

او ادامه داد: در پشت این اشعار همیشه این احساس وجود دارد که آنچه شاعر بیان کرده، عین آن چیزی نیست که او تجربه کرده و در این تجربه یک تعالی نسبت به بیان او وجود دارد و او کوشش کرده تا آنچه احساس می‌کند و نسبت به آن حیرت کرده را برای مخاطب خود بیان کند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: حیرتی که دکتر موحد با آن مواجه است نه حیرت در برابر امور پیچیده‌ای همچون ابعاد کیهان و کهکشان‌ها، بلکه حیرت در مقابل ساده‌ترین امور زندگی همچون یک بوته گل و یک گربه است!

دین و ادبیات ارکان اصلی اندیشه‌های موحد

شاپور اعتماد، عضو گروه مطالعات موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه دیگر سخنران این آیین بود. او گفت: غالبا همه دکتر ضیاء موحد را در نوشته‌های او دنبال می‌کنند، اما برای من که ۳۰ سال است در اتاق روبرویی او کار می‌کنم، امتیاز ویژه‌ای محسوب می‌شود که بتوانم از نزدیک نویسنده این نوشته‌ها را بشناسم.

پژوهشگر حوزه فلسفه دو رکن دین و ادبیات را ارکان اصلی اندیشه‌های ضیاء موحد دانست و اظهار کرد: این ترکیب در وجود موحد بسیار مقتدر و جدی است و او را به سمت یک جریان دوفرهنگی سوق داده است.

او اضافه کرد: موحد همچون بسیاری از افراد فیزیک خوانده است، اما در وجود خود چنان وحدتی میان این دو رکن برقرار کرده است که می تواند هم علوم بخواند و هم قدرت درک ادبی داشته باشد و این بسیار قابل توجه است.

او ادامه داد: او فیزیک خوانده ولی از منطق سنتی یا ارسطویی به منطق جدید و از شعر قدیم به شعر جدید و نو گذر کرده است. هرچند این گذرها در توصیف هرکسی به گونه‌ای معنا می‌شود، اما معتقدم می‌توان او را الگویی برای اندیشه دوفرهنگی و دو زبان بودن، دانست.

موحد، برای توصیف واقعیت به دنبال زبانی دقیق است

امیراحسان کرباسی‌زاده، دانشیار گروه مطالعات علم موسسه حکمت و فلسفه ایران دیگر سخنرانی بود که از منظر فلسفی به تشریح جایگاه ضیاء موحد پرداخت. او گفت: علاقه دکتر موحد به علم، ناشی از حیرت به امور ساده زندگی است. اگر کسی دغدغه حیرت در برابر واقعیت را داشته باشد طبعا یکی از راه‌های ارائه تصویر یکپارچه از واقعیت، فلسفه و علم است و ترکیب این دو نسبت او با واقعیت را مشخص می‌کند و این در نحله فلسفه تحلیلی پیدا می‌شود.

او ادامه داد: دکتر موحد فلسفه را همراهی برای عمل می‌داند تا با تمام قوا به سراغ واقعیت برود و برای توصیف واقعیت به دنبال زبانی دقیق است. عمده آثار ایشان درباره زبان است که در ظاهر پدیده ای عادی به نظر می رسد، اما از منظر دکتر موحد امری پیچیده و دقیق است و او با حیرت دربرابر آن به سوی منطق حرکت کرده است.

در ادامه فریده روشن، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی اصفهان گفت: اصفهان شهر فرهنگ، هنر و ادب است. اصفهانی که به خصوص در سده دهم هجری قمری پذیرای مکاتب فلسفی، فکری و هنری بزرگ جهان بوده است.

او ادامه داد: متاسفانه این شهر تاریخی امروز با بحرانهای مختلفی روبروست. بحرانی مانند افول امید و نشاط در میان مردم و کاهش سرمایه‌های اجتماعی که باید برای جبران آن فکری اندیشیده شود.

روشن افزود: دکتر ضیاء موحد و سایر شخصیت ها، نخبگان و بزرگان این شهر حق بزرگی بر گردن رشد و تعالی اصفهان دارند و متاسفانه تاکنون چنانچه باید از آنها قدرشناسی نشده است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: کمیسیون فرهنگی شورای پنجم به این نکته توجه کرده و عزم آن دارد که قدردان چنین بزرگانی بوده و از نقش و جایگاه رفیع آنها در بسترسازی برای رشد و تعالی اصفهان بکوشد. 

رونمایی از تازه ترین مجموعه اشعار ضیاء موحد با نام «بعد از سکوت» پایان‌بخش این آیین بود.

کد خبر 363625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.