شایعه گنج پنهان برای فروش اشیا عتیقه تقلبی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرشگری چهارمحال و بختیاری شایعات در خصوص وجود گنج و دفینه در منطقه بلداجی را تکذیب کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اخیراً در فضای مجازی و بعضی شبکه‌های اجتماعی، عکسی دست به دست می‌شود که ادعا شده نمایی از اسکن منطقه بلداجی است که احتمال وجود طلا و یا خزانه‌ای شبیه به آن ، در آن منطقه داده می شود.

مهرداد جوادی، که به تازگی به ریاست میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری انتخاب شده است، شایعاتی که حاکی از وجود گنج، زیرخاکی و دفینه در منطقه بلداجی باشد را تکذیب کرد و گفت: مردم باید مراقب باشند که فریب سودجویان، فرصت طلبان و قاچاقچیان را نخورند چرا که بسیاری از قاچاقچیان قصد دارند تا از این طریق و با گمراه کردن مردم نسبت به فروش اشیا تقلبی و کلاهبرداری اقدام کنند.

شواهد تاریخی و باستان شناسی در منطقه مشاهده نشد

علی اصغر نوروزی، عضو هیئت علمی پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی کشور، در گفتگو با خبرنگار ایمنا در این باره، گفت: وجود هرگونه معبد، دفینه و گنج و آثار و شواهد باستانی در این محل به اتفاق توسط باستان شناسان سازمان که از محل بازدید کرده‌اند رد شده و مورد تأیید قرار نگرفته است.

وی در خصوص اینکه آیا منطقه‌ای که در تصویر اسکن شده دیده می‌شود، جزو محوطه باستان‌شناسی است؟ اظهار کرد: محدوده مورد ادعا توسط باستان شناسان بازدید و بررسی شد و شواهد تاریخی و باستان شناسی مشاهده و گزارش نشد. اگر مدعیان به ابزار و علوم جدیدی دست یافته‌اند، رسماً اعلام کنند تا باستان شناسان هم بهره مند شوند.

وی با بیان بی اطلاعی از اسکن گفت: اعتقادی به وجود این اسکن ندارم، اگر موسسه معتبر و علمی این اسکن را انجام داده یا تأیید کرده اعلام کنند.

وی ادامه داد: افرادی که ادعای وجود این گنج و دفینه را مطرح کرده‌اند، هویتشان مشخص نیست و اینکه عکس منتشر شده در فضای مجازی متعلق به چه سازمانی است و با نظارت چه کسی اسکن شده است، در پرده ابهام قرار دارد.

شایعه باندهای قاچاق برای تحریک افکار عمومی

اردشیرآخوندی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی چهارمحال، با تاکید بر اینکه هنوز تکنولوژی قادر به اسکن عمق کوه و زمین نیست در گفت و گو با ایمنا اظهار کرد: این اسکن ساختگی است و به نظر می‌رسد افراد باندهای قاچاق برای تحریک افکار عمومی این شایعه را ساخته باشند.

این کارشناس ارشد باستان شناسی با تاکید بر جعلی بودن این اسکن گفت: باستان شناسان اصفهان، تهران و کاشان طی بازدیدی که از این منطقه داشتند بر کذب بودن این شایعات صحه گذاشتند.

گفته می‌شود در زمان ریاست قبلی سازمان میراث فرهنگی این استان، تخریب آثار تاریخی به وفور صورت گرفته و حفاری‌های غیر مجاز در سطح گستره انجام شده است، که تا کنون هیچ گونه برخورد قضایی با مسببین و همدستان آنان اعمال و یا اطلاع رسانی نشده است.

کد خبر 363609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.