توسعه ارتباطات اجتماعی منجر به افزایش طول عمر و سلامتی می‌شود

یک مدرس مهارت‌های ارتباطی گفت: دانشمندان تحقیقاتی دارند که نتایج آن نشان داده افرادی که دارای ارتباطات عمیق‌تری هستند از سلامتی و طول عمر بیشتری برخوردار می باشند.

سعید وفایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص چگونگی شکل‌گیری ارتباطات اظهار کرد: گاهی اوقات فکر می‌کنیم اتفاق ارتباطات یک امر بدیهی است و نقش خودمان را در آن کمرنگ می‌بینیم در حالی که همه حرکات اعم از نحوه استفاده از کلمات و حالت‌های زبان بدن می‌تواند در شکل‌گیری ارتباطات موثر باشد.

وی در تشریح چرایی شکل‌گیری ارتباطات افزود: انسان یک موجود ذاتاً اجتماعی و وابسته است و نوزاد انسان برخلاف حیوانات زمان زیادی طول می‌کشد تا از وابستگی خود بیرون بیاید بنابراین یکی از مهم‌ترین ابزارهای انسان‌ها ابزار ارتباطی است.

مدرس مهارت‌های ارتباطی با ابراز تاسف از محدود بودن زمان صرف شده برای کسب مهارت‌های ارتباطی تصریح کرد: مهارت‌های ارتباطی یکی از مهمترین ابزارهای زندگی است و تعریف آکادمیک آن انتقال اطلاعات موجود در قلب و ذهن افراد به قلب و ذهن دیگران طی یک فرایند ارتباطی است.

 وی انتقال درست افکار را  منجر به شکل‌گیری ارتباط بهتر دانست و افزود: هرچه بتوانیم احساسات‌ خود را بهتر ابراز و منتقل کنیم ارتباط بهتری خواهیم داشت.

وفایی در تعریف ارتباط موثر گفت: زمانی که می‌خواهیم اطلاعات، مفاهیم و احساسات را از فردی به فرد دیگر منتقل کنیم یک اتفاق ارتباطی شکل گرفته و باید بدانیم که همواره در حال برقراری ارتباط هستیم.

وی شکل‌گیری پایه‌های طلایی ارتباط موثر را اتفاقی در ۹۰ سال پیش دانست و اظهار کرد: بسیاری از آموزه‌های دنیا مفهومی به نام اخلاق ظاهری را پررنگ کردند در حالی که رفتارهای ظاهری تصنعی هستند و باید بدانیم اگر اخلاق باطنی را درست نکنیم هیچ حرکتی به دل بیننده نمی‌نشیند.

مدرس مهارت‌های ارتباطی در خصوص مفهموم کوه یخ تصریح کرد: در مباحث روانشناسی اصطلاحی با عنوان کوه یخ وجود دارد که می‌گویند بخش عظیمی از کوه یخ در اقیانوس‌ها در زیر آب وجود دارد و در بحث ارتباطات هم آنچه بالاست و ما می‌بینیم همان مهارت‌هاست.

وی نگرش‌ها را عمیق‌تر از توجه به ظواهر دانست و گفت: اینکه یک نفر بلد باشد از زبان بدنش درست استفاده کند و حواسش به ظاهرش باشد خوب است اما اگر یک انسان نگرش صحیحی به دیگر انسان‌ها نداشته باشد و به طور ذهنی برای آنها ارزش قائل نباشد داشتن مهارت‌ها به کارش نمی‌آید.

وفایی نظام نگرش‌ها و باورها را مهم ارزیابی کرد و افزود: نگاه عمومی افراد به دیگران مهم است و همین نگاه‌ها پایه‌های ارتباطی را می‌سازد و بعد مهارت‌ها به آن اضافه می‌شود.

وی داشتن ارتباطات عمیق را یکی از دلایل طول عمر و سلامتی دانست و تصریح کرد: دانشمندان تحقیقاتی دارند که نتایج آن نشان داده افرادی که دارای ارتباطات عمیق‌تری هستند، از سلامتی و طول عمر بیشتری برخوردارند.

مدرس مهارت‌های ارتباطی در خصوص اهمیت ارتباط با اعضای خانواده و فامیل گفت: سخت نگرفتن را به معنای سهل‌انگاری ندانیم، هر بهانه‌ای می تواند به این منجر شود که با اعضای خانواده و فامیل جمع شویم و نباید بهانه‌هایی چون سخت بودن شرایط اقتصادی و درگیری‌های شغلی مانع این امور شود.

وی با تاکید بر لزوم توجه و قرار دادن این موضوعات در اولویت‌های ارتباطی افزود: باید در ارتباطات هم هدف‌گذاری داشت ، بعضی جاها سخت گرفتن باعث جدی گرفتن می‌شود پس بهتر است بعضی موضوعات را سخت گرفت تا نگاه جدی‌تری به آنها داشته باشیم.

وفایی با تاکید بر لزوم ارتباط با اعضای خانواده اظهار کرد: این نوع ارتباطات یک ارتباط عمیق محسوب می‌شود که تاثیر زیادی بر سلامتی افراد دارد و باید جدی گرفته شوند.

وی در خصوص لزوم توجه به سالمندان تصریح کرد: ما خیلی وقت‌ها فکر می‌کنیم وقتی به سمت زندگی مدرن می‌رویم چیزهای قدیمی دیگر به درد ما نمی‌خورد این یک تفکر اشتباه است بسیاری موضوعات وجود دارد که ما می‌توانیم در دنیای امروزی خودمان دوباره آنها را جا بدهیم و از آن استفاده کنیم و اینکه بین نسل‌ها فاصله افتاده است به خاطر همین نگرش غلط است.

مدرس مهارت‌های ارتباطی با بیان اینکه بچه‌ها جدای از آن چیزهایی که از ما می‌شنوند از رفتار یا گفتار واقعی ما یاد می‌گیرند، افزود: باید به کودکان ابراز احساسات را یاد داد ، متاسفانه بیان احساسات را به آنها آموزش نمی‌دهیم.

وی با تاکید بر اینکه نباید بچه‌ها را مشروط دوست داشت، گفت: نباید به بچه‌ها عشق و ارتباط مشروط را یاد داد در این صورت ارتباط منفعتی را یاد می‌گیرند ؛ باید به آنها آموخت که بزرگترین منفعتی که در یک ارتباط خوب وجود دارد خوب بودن حال فرد است که اینها را باید به صورت عملی آموزش داد.

وفایی ارتباطات افراد با دیگران را برخواسته از حرکت‌های کوچک دانست و اظهار کرد: ارتباط با دیگران به صورت ذره ذره شکل می‌گیرد برای مثال طلاق و جدایی یک زوج نتیجه یک رفتار آنی و یک شبه نیست بلکه در فرآیند سال‌های طولانی این امر شکل می‌گیرد که طلاق آخرین نمود ظاهری آن است و باید دانست که توجه به مهارت های ارتباطی بخش گسترده‌ای از مشکلات زندگی افراد را حل می‌کند.

کد خبر 363605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.