دیدار این با اون، از ازدواج شاهزاده هری تا قتل خاشقجی

سال ۲۰۱۸ سال تنش بین غرب و روسیه بود پس از مسمومیت جاسوس سابق روسیه و دخترش در لندن، بریتانیا و متحدانش کرملین را به دست داشتن در این ترور متهم و دیپلمات‌های روسی را از کشورهایشان اخراج کردند، درمقابل روسیه نیز ۵۰ دیپلمات بریتانیایی را از کشورش اخراج کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تنش دیپلماتیک ناشی از ترور سرگئی اسکریپال، بین روسیه و غرب و خط و نشان کشیدن آنها برای یکدیگر یکی از صدها خبر جنجالی رسانه‌های جهان در سال ۲۰۱۸ به شمار می رود، کناره گیری آمریکا از توافق هسته ای با ایران، تنش در خاورمیانه، جنگ و بحران انسانی در یمن و جنجال قتل وحشتناک جمال خاشقجی بی تردید از مهمترین خبرهای سالی هستند که به تازگی پایان یافت با این حال برخی رسانه های جهان مهمترین رویداد این سال را دیدار سیاسی و تاریخی رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در سنگاپور می دانند. در این گزارش به رویدادهای مهم سال ۲۰۱۸ از دید رسانه های جهان اشاره شده است... 

تیراندازی مرگبار در دبیرستان پارکلند فلوریدا 

در تیراندازی خونین نیکلاس کروز ۱۹ ساله در دبیرستانی در ایالت فلوریدار ۲۰ تن کشته و بیش از ۵۰ نفر زخمی شدند. نیکلاس پیش تر به دلیل انضباطی از دبیرستان اخراج شده بود. ضارب پس از تیراندازی از محل فرار می کند، اما پلیس ساعتی بعد او را بازداشت کرد.

آشتی دو کره به بهانه بازی های المپیک زمستانی پیونگ یانگ  

این بازی ها در ماه فوریه ۲۰۱۸ در شهر کوهستانی پیونگ یانگ کره جنوبی برگزار شد ، کیم جونگ اون کمی قبل از شروع مسابقات برای شرکت ورزشکاران کره شمالی در این بازی ها ابراز تمایل کرده بود که مورد تایید رییس جمهور کره جنوبی قرار گرفت. با این حال یک سناتور آمریکایی ضمن مخالفت با حضور ورزشکاران کره شمالی ، تهدید کرد که در صورت ورود ورزشکاران کره شمالی به پیونگ یانگ بازی های المپیک از سوی آمریکا تحریم می شود، اما در حالی که پیشتر موافقت کرده بود که ورزشکارانش زیر پرچم واحد وحدت دو کره در کنار همتایان کره جنوبی در مسابقات المپیک زمستانی شرکت کنند، روز دوشنبه توافق را برهم زد.

سقوط جت دختران ترک

یکی دیگر از رویدادهای غم انگیز سال ۲۰۱۸، سقوط یک جت شخصی ترکیه‌ای در استان چهارمحال و بختیاری ایران بود. این جت که از شارجه امارات به سوی استانبول در حال پرواز بود به دلیل نقص فنی ناگهان از صفحه رادار محو و سقوط کرد، هر یازده بانوی سرنشین این هواپیما جان باختند، بنابر گفته های اهالی این روستا ، سرنشینان در هنگام سقوط در آتش سوخته بودند.

مارک زوکربرگ در برابر سنای آمریکا عذرخواهی کرد

«مارک زوکربرگ»، موسس و مدیر شرکت فیس بوک، دهم آوریل ۲۰۱۸ پس از اتهامات و رسوایی‌های مختلف مبنی بر هک شدن اطلاعات حدود ۸۵ میلیون کاربر فیس بوک و استفاده از اطلاعات کاربران در کمپین انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۱۶،  برای پاسخگویی به سوالات سناتورهای آمریکایی در سنای آمریکا حضور یافت و در نهایت ضمن پذیرفتن سهل انگاری در خصوص حفظ امنیت اطلاعات کاربران فیس بوک، وعده داد که امنیت این شبکه اجتماعی محبوب را افزایش می دهد. زوکربرگ در نهایت عذرخواهی کرد با این حال بسیاری از کاربران فیس بوک حسابهای کاربری خود را حذف کردند و ارزش سهام این شرکت در پی این رویدادها در سال ۲۰۱۸ به شدت  کاهش یافت.

دیدار تاریخی این با اون در مرز دو کره 

پس از حدود ۶۵ سال در ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ سران دو کره جنوبی و شمالی «مون جائه این» و «کیم جونگ اون» در منطقه‌ای غیرنظامی در مرز دو کره یکدیگر را ملاقات کردند. این نشست پس از تنش های شدید یک ساله دو کره و آمریکا بر سر خلع سلاح هسته ای شبه جزیر کره شمالی بود.

عوام گرایان برنده انتخابات ایتالیا 

ایتالیایی ها چهارم مارس ۲۰۱۸ برای انتخابات پارلمانی جدید شرکت کردند، اما  نتایج اولیه انتخابات حاکی از پیروزی احزاب و جریانهای سیاسی ضد ساختار این کشور بود، برای نخستین بار در تاریخ اتحادیه اروپا سه گروه " پوپولیستها، جبهه راست افراطی و راست میانه" تا این حد به قدرت نزدیک می شدند.

جنبش پنج ستاره در این انتخابات بیش از ۳۲ درصد آرا و حزب سوسیال دموکرات ۱۹ درصد آرا را کسب کردند با این حال هیچ یک از احزاب در این انتخابات موفق به کسب اکثریت آرا نشدند. انتخابات این کشور برای ماه ها دچار سردرگمی شده بود.

ائتلاف راست میانه در کنار «ماتئو سالوینی»، رهبر جریان راست‌گرای پوپولیستی ، حزب «فورزا ایتالیا» یا «ایتالیا به پیش» به رهبری سیلویو برلوسکونی نخست وزیر اسبق ایتالیا و نیز حزب برادران ایتالیا توانسته بود حدود ۳۷ درصد آرا را بدست آورد. با این حال سرجیو ماتارلا رییس جمهور  ایتالیا آخرین گفت و گوها بر سر تشکیل دولت را نیز شکست خورده اعلام کرد چرا که احزاب مختلف حاضر به ائتلاف با یکدیگر نشدند.  

ولادیمیر پوتین در انتخابات ۷۵ درصد آرا را کسب کرد

برعکس انتخابات بی ثبات ایتالیایی ها، در ۱۹ مارس ۲۰۱۸ انتخابات ریاست جمهوری روسیه برگزار و پوتین با کسب ۷۵ درصد آرا برای چهارمین بار رییس جمهور این کشور شد. کسب قاطع آرا در حالی بود که الکسی ناولنی رهبر اصلی مخالفان پوتین به دلیل محکومیت های قضایی اجازه حضور در رقابت ها را نیافت. پیروزی پوتین در حالی اعلام شد که روابط بریتانیا و غرب با مسکو در پی مسمومیت جاسوس سابق روس و دخترش رو به تیرگی گذاشته بود.

پایان دوران برادران کاسترو در کوبا 

پس از شصت سال با اعلام  کناره گیری رائول کاستروی ۸۵ ساله از سیاست، حکومت برادران کاسترو در کوبا پایان یافت. او که در سال ۲۰۰۸ میلادی پس از برادرش فیدل کاسترو به قدرت رسید، در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که به علت ناتوانی از سیاست و حکومت کناره گیری می کند. به دنبال این کناره گیری، مجمع ملی کوبا معاون اول او " میگوئل دیاز کنل " ۵۷ ساله را به ریاست جمهوری منصوب کرد. 

ازدواج شاهزاده هری با مگان مارکل در ماه می 

شاهزاده هری نوه ملکه الیزابت دوم و پرطرفدارترین فرد خانواده سلطنتی انگلیس پس از سالها مجردی، در ۱۹ می سال ۲۰۱۸ با بازیگر آمریکایی مگان مارکل ازدواج کرد. پیوند سنتی این زوج محبوب در کلیسای سنت جورج واقع در قلعه ویندسور برگزار شد. شاهزاده هری هفت سال پس از ازدواج برادر بزرگترش شاهزاده ویلیام و کیت میدلتون ازدواج کرد.

دیدار ترامپ با مرد موشکی  

۱۲ ژوئن دونالد ترامپ با کیم جونگ اون در سنگاپور دیدار و گفت‌و گو کردند. در این دیدار تاریخی توافق نامه ای امضا شد که آمریکا را متعهد به تامین امنیت کره شمالی می کرد و  کیم جونگ اون هم متعهد به خلع سلاح هسته ای کشورش شد. قبل از این دیدار ترامپ، کیم جونگ اون را مرد موشکی می نامید و دو طرف چندین بار یکدیگر را مورد حمله لفظی قرار داده بودند.

۱۴ ژوییه؛ آبی‌های فرانسه در جهان درخشیدند 

بیست و یکمین دوره رقابتهای جام جهانی فوتبال، از ۱۴ ژوئن در حالی برگزار شد که جای خالی تیم های بزرگی مثل هلند و ایتالیا احساس می شد و تیم های سنگال و مراکش که در دوره های پیش موفق به حضور نشده بودند در این جام شرکت داشتند. ایران هم در این رقابت ها با تیم های اسپانیا، پرتغال و مراکش هم گروه بود، با این حال در دور مقدماتی حذف شد. در نهایت آبی‌های فرانسوی با درخشش در بازی های جام جهانی و شکست حریفان جام طلا را برای دومین بار به خانه بردند.

وزیر محیط زیست فرانسه در برنامه رادیویی استعفا کرد

۲۸ اوت «نیکلا اولو» در حالی که در برنامه صبحگاه رادیو با خبرنگاران گفت و گو می کرد استعفای خود را از کابینه دولت مکرون اعلام کرد. دلیل استعفای اولو اختلاف نظر و مخالفت مکرون با او در خصوص امور زیست محیطی بود. استعفای اولو ضربه سختی برای کابینه مکرون بود 

زنان عربستان با دستور ملک سلمان رانندگی می کنند

در ماه ژوئن ( تیرماه ) سلمان بن عبدالعزیز آل سعود ، پادشاه عربستان رانندگی زنان در این کشور را آزاد و قانونی اعلام کرد و این قانون یک ماه پس از آن اجرایی شد. تا پیش از این دستور، زنان عربستان از حق رانندگی محروم بودند، گروه های حقوق بشری سالها برای این که زنان عربستان حق رانندگی داشته باشند تلاش کردند. از این پس حتی  زنان عربستان می توانند موتورسواری کنند، این در حقیقت بیانگر یک انقلاب فرهنگی برای زنان این کشور است البته از نظر اقتصادی هم اهمیت دارد چرا که این کشور ۴۰۰ هزار راننده زن را استخدام خواهد کرد.

بیش از ۴ هزار نفر کشته و زخمی در سونامی اندونزی 

دریا لرزه ای به بزرگی ۷.۵ ریشتر ۲۸ سپتامبر در نزدیکی جزیره سولاوسی اندونزی به وقوع پیوست، پیامد این دریا لرزه هجوم امواجی به ارتفاع ۶ متر به سوی مردم و ویرانی شهرهای اطراف بود. بر اثر این دریا لرزه دست کم هزار و ۷۵۴ نفر کشته دو هزار و ۵۴۹ نفر زخمی و حدود ۷۰۰ نفر مفقود شدند. دریا لرزه دیگری هم در این منطقه در ماه دسامبر موجب کشته و زخمی شدن بیش از ۳۰۰ نفر شد.

قتل فجیع روزنامه نگار منتقد سعودی 

۲ اکتبر ۲۰۱۸ جمال خاشقجی در حالی که برای دریافت مدارک شناسایی‌اش به سفارتخانه عربستان در ترکیه رفته بود دیگر هرگز از آنجا بیرون نیامد. این منتقد حکومت سعودی اندکی پس از ورودش به کنسولگری مورد شکنجه قرار گرفت و به طرز وحشتناکی  کشته و بدنش مثله شد. قتل خاشقجی خشم جوامع بین المللی را برانگیخت و برخی کشورها از جمله ترکیه و سنای آمریکا شخص محمد بن سلمان را عامل اصلی قتل خاشقجی و اطرافیان او عنوان کردند. همچنان پرونده قتل خاشقجی در حال بررسی است.

جنبشی به رنگ برگهای پاییز ...  

جنبشی که در اعتراض به افزایش قیمت سوخت، بالا رفتن هزینه‌های زندگی و کاهش قدرت خرید مردم، دستمزدهای پایین کارمندان و بازنشستگان در روزهای پاییزی سال ۲۰۱۸در فرانسه بوجود آمد، جنبش ضد سرمایه داری جلیقه زردها اول از شهرهای کوچک آغاز شد و سپس به پاریس پایتخت این کشور کشانده شد، در روزهای نخست اعتراضات، جمعیتی ده ها هزار نفری شرکت می کردند، اما پس از  آنکه امانوئل مکرون از مواضع خود مبنی بر افزایش مالیات ها و قیمت سوخت برای سال جدید عقب نشینی و مردم را به آرامش دعوت کرد جمعیت معترضان فرانسوی کمتر شد. از سوی دیگر این تصمیم مکرون برای بودجه سبب تضعیف فرانسه در برابر اتحادیه اروپایی می شود، اما با این حال معترضان فعلی معتقدند وعده های مکرون کافی نیست و باید از سمت خود استعفا دهد و بر همین اساس شنبه هر هفته دست به تجمع اعتراضی می زنند، جنبش جلیقه زردها فراتر از مرزهای فرانسه در بلژیک و آلمان هم ادامه دارد.

آنجلا مرکل از سیاست کناره گیری می کند 

به دنبال پیروزی حزب راستگرای افراطی و شکست حزب دموکرات مسیحی (حزب حاکم آلمان) در انتخابات پارلمانی ۲۸ اکتبر ، صدراعظم آلمان در اظهاراتی از کناره گیری خود از سیاست تا سال ۲۰۲۱ خبر داد. خانم مرکل از سال ۲۰۰۵ تا کنون صدراعظم آلمان است.

۲۸ اکتبر، روز پیروزی راستگرایان افراطی در جهان / ترامپ برزیلی هم رای آورد

کاندیدای حزب راستگرای افراطی، ژایر بولسونارو با شکست «فرناندوحداد»، رقیب انتخاباتی‌اش رییس جمهور برزیل شد، او در گذشته ارتشی بوده و الگویش ترامپ است. در طول تبلیغات انتخاباتی او بارها به  نژادپرستی، زن ستیزی، همجنسگرا ستیزی و دیکتاتور نظامی بودن، متهم شده است. او همزمان با آغاز سال نو میلادی سوگند ریاست جمهوری یاد کرد.

نشست بی ثمر آب و هوایی در لهستان 

بیست و چهارمین کنفرانس تغییرات آب و هوایی سوم دسامبر با حضور نمایندگان و مقامات عالی رتبه ۲۰۰ کشور جهان در شهر کاتوویتس لهستان و به مدت ۱۲ روز برگزار شد

در این نشست ۱۲ روزه رهبران جهان برای بررسی چگونگی اجرای معاهده آب و هوایی پاریس که سال ۲۰۱۵ به امضا رسید گرد هم آمده بودند. در این نشست به دلیل تصمیم ترامپ و اعلام کناره گیری از توافق پاریس، آمریکا که سهم عمده ای در استفاده از سوخت های فسیلی و ایجاد آلاینده های زیست محیطی جهان دارد، غایب اصلی بود. با این حال علی رغم مخالفت های برخی کشورها مانند عربستان و روسیه،  نمایندگان دولتهای جهان برای اجرایی کردن معاهده پاریس به توافق رسیدند، اما هیچ تعهد جدیدی برای مقابله با گرمایش زمین امضا نشد.

دولت های جهان سال ۲۰۱۵ در معاهده پاریس برای کاهش یک و نیم درجه ای دمای کره زمین و کاهش ۴۵ درصدی تولید کربن دی اکسید تا سال ۲۰۳۰به توافق رسیده بودند.

حمله تروریستی به استراسبورگ فرانسه 

در پی تیراندازی مرگبار و حمله تروریستی ساعت هشت شب  ۱۱ دسامبر در بازار نوئل خیابان اورفور استراسبورگ، دست کم ۵ نفر کشته و ۱۱ نفر مجروج شدند؛ شریف شکات ۲۹ ساله عامل تیراندازی در درگیری با پلیس کشته شد.

کد خبر 363583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.