تعداد دوچرخه‌های این شهر از ساکنانش بیشتر است!

در این عصر صنعتی و دنیای خاکستری، هنوز هم در جهان شهرهایی هستند که به سبز بودن مشهورند. شهرهایی که در آن‌ها، انرژی از طریق آب، باد و خورشید تولید می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در قرن بیست و یکم انسان‌ها بیش از پیش آگاه شده‌اند که در زندگی مدرن و صنعتی امروزی تنها راه نجات انسان‌ها و بقاء نسل آینده، حفاظت از منابع انرژی است. در دنیا شهرهایی وجود دارند که مساحت زیادی از وسعت‌شان را به فضای سبز اختصاص داده‌اند. این شهرها به شهر سبز (green city) معروف هستند اما بر خلاف تصور عام تنها اختصاص دادن مساحت زیادی از زمین به فضای سبز و اقلیم جغرافیایِ شهرها دلیل این نام‌گذاری نیست بلکه اکثر شهرها با برطرف کردن نیاز انرژی خود از طریق منابع تجدیدپذیر و رعایت قوانین محیط زیستی نظیر استفاده از دوچرخه به جای خودرو، قابلیت تبدیل شدن به یک "شهر سبز" را دارا هستند. در ادامه، با دو شهر سبز دنیا و ویژگی‌های منحصر به فردشان آشنا می‌شویم.

کپنهاگ، دانمارک

چندین سال است که شهر کپنهاگ، پایتخت کشور دانمارک برای دوستداران دوچرخه سواری ایده آل‌ترین شهر و همچنین در بین دوستداران محیط زیست به عنوان سبزترین شهر جهان شناخته می‌شود. اما علت انتخاب چنین عنوانی برای این شهر چیست؟

شهری ایده آل برای دوچرخه سواران

در سال ۲۰۱۸، جمعیت شهر کپنهاگ ۵۸۳ هزار نفر گزارش شده است که از این تعداد تقریبا ۵۰ درصد از آن‌ها دوچرخه را به عنوان وسیله‌ برتر در حمل و نقل عمومی ترجیح می‌دهند. تاثیر این انتخاب بر روی آب وهوای شهر کپنهاگ کاملا ملموس است، به شکلی که به دلیل استفاده کم از خودرور، میزان انتشار گاز دی اکسید کربن در هوای شهر بسیار پایین است. همچنین در این شهر بیش از ۱۰۰ مرکز برای کرایه دوچرخه وجود دارد و می توان گفت برگزاری انجمن‌ها و برنامه های ویژه‌ی دوچرخه سواری به صورت رایگان، از دیگر فعالیت‌های مثبت این شهر در امر دوچرخه سواری است. درواقع پیاده روی و دوچرخه سواری بهترین روش ممکن برای کشف زیبایی های این شهر است اما خدمات قایق‌های الکتریکی و خورشیدی نیز وجود دارد. مسئولین شهر کپنهاگ می‌کوشند تا این شهر را تا سال ۲۰۲۵ به شهری عاری از کربن تبدیل کنند.

تولید انرژی از توربین‌های بادی

کپنهاگ شهری است که در فرآیند بازیافت مشارکت دارد و همین امر، کاهش مصرف انرژی و آلودگی این شهر را به دنبال دارد. همچنین چندین سال است که این شهر با حداقل مصرف نفت و بنزین، بر روی تولید انرژی از طریق توربین‌های بادیِ ساحلی برنامه ریزی وسرمایه گذاری می‌کند.

اهمیت عایق بندی ساختمان‌ها و تولید انرژی از پنل‌های خورشیدی 

یکی دیگر از مواردی که باعث کاهش مصرف انرژی در این شهر می‌شود، اهمیت دادن به مصرف بهینه انرژی در ساختمان‌ها می‌باشد. آنها معتقد هستند که برای گسترش شهری دوستدار محیط زیست، طراحی ساختمان‌هایی با مصرف انرژی بهینه یکی از ارکان اصلی به شمار می‌رود زیرا همیشه مقادیر زیادی از انرژی به شکل گرما و روشنایی در ساختمان‌ها به هدر می‌رود. بنابراین ارتقاء سیستم‌های گرمایشیِ پیشرفته، استفاده از پنل‌های خورشیدی و عایق بندی ساختمان‌ها از جمله الویت‌های دانمارکی‌ها برای کاهش مصرف انرژی است. همچنین دانمارک قصد دارد استفاده بیشتر از بیوگاز (biogas) را به عنوان یکی از منابع مهم انرژی تجدید پذیر، در راس برنامه‌های خود قرار دهد. این گاز به عنوان یکی از منابع انرژی تجدید پذیر و سازگار با محیط زیست از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

آمستردام، هلند

آمستردام به عنوان دومین شهر سبز جهان شناخته شده است. سالهای زیادی است که دوچرخه به عنوان مهمترین وسیله‌ی جا به جایی در شهر آمستردام شناخته می‌شود. درواقع زیرساخت‌های مناسب و حساب شده بستری لازم را برای فرهنگ‌ سازی در این زمینه فراهم آورده است.

تعداد دوچرخه ها از جمعیت شهر بیشتر است!

 وجود ایستگاه‌ها و مسیرهای متعدد ویژه دوچرخه و همچنین کوچه‌های باریک در سطح شهر، این وسیله را به کاربردی‌ترین و پرطرفدارترین وسیله حمل و نقل تبدیل کرده است. در آمستردام دوچرخه بهترین وسیله برای گشت و گذار در شهر و کشف نقاطی است که کمتر دیده شده‌اند. نکته جالب دیگر اینکه در این شهر تعداد دوچرخه‌ها از جمعیت شهر بیشتر است!

آمستردام شهری هوشمند

طرحی با نام "آمستردام شهری هوشمند"، در سال ۲۰۰۹ توسط دولت آغاز شد. هدف از اجرای این طرح کاهش میزان انتشار گاز دی اکسید کربن است. به همین دلیل اقداماتی در راستای تحقق این طرح انجام شد. از جمله این اقدامات می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

اهمیت دادن به بازیافت زباله‌ها

نصب پنل‌های خورشیدی

استفاده از خودروها و اتوبوس‌های الکتریکی

افزایش تعداد خطوط ویژه‌ی دوچرخه

در همین راستا اکثر شهروندان هلندی انرژی مورد نیاز خود را از پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی کوچک تامین می‌کنند. همچنین اکثر خانوارهای هلندی از سیستم بهینه سازی انرژی جهت کاهش مصرف انرژی و ذخیره سازی انرژی الکتریکی استفاده می‌کنند.

شهر کپنهاگ در دانمارک و آمستردام در هلند به عنوان سبزترین شهرهای جهان شناخته شده‌اند. بی شک دلیل این انتخاب اتفاقی نیست، چرا که در این راستا دغدغه‌های مسئولان، مشارکت شهروندان و دوستداران محیط زیست برای داشتن شهری با کمترین میزان آلودگی، گامی هوشمندانه تلقی می‌شود. ویژگی‌های مهم یک شهر سبز را به شکل خلاصه می‌توان چنین عنوان کرد:

بهره بردن از انرژی‌های تجدید پذیر به جای سوخت‌های فسیلی

دوچرخه سواری و پیاده روی به جای استفاده از اتومبیل

مشارکت‌ فعال درفرآیندهای بازیافت

گزارش از: الهه جلالی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 363573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خسرو IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
    6 0
    انشاالله کشور ما هم به این سمت برود.
  • احمد DE ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
    7 0
    خوشحالم که فرهنگ استفاده از دوچرخه در اصفهان هم داره رشد پیدا میکنه... امیدوارم که روزی ما هم مانند کپنهاگ و آمستردام تا این حد به استفاده از دوچرخه بها بدیم...
  • ریحانه FR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    3 0
    امیدوارم در آینده نزدیک کشور ما هم با توجه به آلودگی شدید شهرهای بزرگ و تحت تاثیر گذاشتن بر طول عمر مردم فرهنگ استفاده دوچرخه را به جای سایر وسایل نقلیه رواج دهند ممنون از اطلاع رسانی شما .