شهرداران برای اداره شهرها باید دکترین جدید ارائه دهند

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به تنوع فعالیتهای شهرداری‌ها نسبت به گذشته و افزایش انتظارات مردم از آنها از یک سو و محدودیت‌های مالی دولت برای کمک به آنها از سوی دیگر، تاکید کرد: اداره شهر بدون اتکا به کمک‌های دولت نیازمند تغییر تفکرها و ایجاد گفتمان جدید در شهرداریهاست.

به گزارش ایمنا به نقل از  روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به تنوع فعالیتهای شهرداری ها نسبت به گذشته و افزایش انتظارات مردم از آنها از یک سو و محدودیت‌های مالی دولت برای کمک به آنها از سوی دیگر، تاکید کرد: اداره شهر بدون اتکا به کمک های دولت نیازمند تغییر تفکرها و ایجاد گفتمان جدید در شهرداریهاست.

مهدی جمالی نژاد افزود: شهرداران برای اداره شهرها باید دکترین جدید ارائه داده و از روش های جدید مدیریتی و فناوری های نوین استفاده نمایند.

وی با بیان اینکه در این شرایط، سخت کار کردن مهم و هنر است، افزود: در دورانی که دولت با محدودیت‌های مالی روبروست به راحتی می توان با اتکا به ظرفیت‌های موجود در شهرها آنها را اداره کرد به شرطی که نگرش ما در شهرداری، اتکا به روش های جدید مدیریتی ، استقبال از افکار و ایده های نو و دور شدن از تفکر اداره شهر با اتکا به اعتبارات دولتی باشد.

جمالی نژاد اضافه کرد: در گذشته تمام تصمیمات به صورت متمرکز گرفته می‌شد اما اکنون نفس شوراها و غیر دولتی بودن شهرداری‌ها بسیار خوب است و می توان در این عرصه بدون ضوابط اداری خاص دستگاه های دولتی برای توسعه شهر تلاش کرد.

وی با اشاره به محدودیت های مالی فعلی دولت برای کمک به شهرداری‌ها، اظهار کرد: لازم است شهرداران بیش از گذشته به حوزه شناسایی مزیت های رقابتی شهر و برنامه ریزی در خصوص جذب سرمایه گذار، ایجاد درآمد پایدار، تولید اشتغال و کارآفرینی ورود نمایند.

جمالی نژاد تصریح کرد: خوشبختانه شهرها و مناطق روستایی کشورمان دارای جاذبه های مناسب و گاه منحصر بفردی برای تولید درآمد، بویژه در موضوع گردشگری، هستند ولی این امر با نگاه های مدیریتی قدیمی امکانپذیر نیست و تحقق آن مستلزم میدان دادن شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به تفکرات جدید و ایده های خلاقانه و صاحبان فکرها و اندیشه های جدید می باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه استان لرستان به لحاظ زیبایی بی نظیر است و ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر دارد، گفت: این امر کار شهرداران لرستان را دو چندان می کند زیرا باید از این ظرفیت ها بخوبی بهره ببرند و درآمد و اشتغال ایجاد نمایند.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در ادامه با بیان اینکه شهرداری نهادی مستقل، عمومی و غیر دولتی است و به دلیل اصل تمرکز زدایی بنا نهاده شده است، تصریح کرد: مدیران توانمند باید در کمبود اعتبارات هم به خوبی کار خود را انجام دهند و در شرایط سخت اقتصادی می توان با ایده نو شهرها را اداره کرد.

جمالی نژاد افزود: باور کنید به راحتی می‌شود در چنین شرایط سخت اقتصادی شهرها را اداره کرد بویژه شهرهایی همچون شهرهای لرستان که تمام امکانات خدادادی را دارند ولی باید تحول در روش های انجام کار در دستور کار شهرداری ها قرار گرفته و برای اداره شهرها از روش های جدید استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس بسیاری از زیرساخت ها در کشور فراهم نبود اما در آن دوران مردم به مدیران اعتماد داشتند افزود: اما اکنون که خیلی از زیرساخت ها را داریم این اعتماد در بین مردم کم شده است.

وی با اشاره به اینکه با اعتماد سازی می توان به توسعه شهری کمک کرد، ادامه داد: باید با شفافیت و راستگویی به مردم ثابت کرد که به مردم توجه می شود و رفع انتظارات آنها در اولویت مسوولان شهر است.

جمالی نژاد همچنین تاکید کرد: با همدلی، رفاقت و هم افزایی می توان به توسعه شهری کمک و برای آبادانی شهرها و روستاها تلاش کرد ولی اگر شورا و شهرداری هر روز با هم دعوا داشته باشند به جایی نمی رسیم.

جمالی نژاد با تاکید بر اینکه در شرایط سخت باید امید به مردم بدهیم و پشتیبان مردم باشیم، افزود: تمامی تلاشهایمان در سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور حمایت از شهرداریها و دهیاریهاست و سعی می کنیم قدم های خوبی برای توسعه این دو نهاد برداریم.

وی  گفت: باید با اراده جدید به دنبال تحول باشیم و بیش از بازآفرینی شهرها، بازاندیشی را در دستور کار قرار دهیم و با کارهای علمی و با جدیت برای تحول شهرها تلاش کنیم.

معاون عمران و توسعه امور شهری وزیر کشور همچنین گفت: افزایش حقوق و مزایای شهرداران و تبدیل وضعیت کارکنان شهرداری ها در اولویت قرار دارد.

جمالی نژاد همچنین افزود: در صورت بازگشت ۳۲۰۰ میلیارد تومان اعتبارات قانون مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری ها و دهیاری ها، تا پایان سال کمک هایی به این دو نهاد صورت می گیرد و برای تامین تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز آنها اقدام خواهیم کرد.

کد خبر 363557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
    0 0
    اگر شما بتوانید جلوی قلدری اداره دارائی بیستید وحق شهرداری ها رااز انان بگیرید مننون می شویم .