اصفهان در بخش صنایع دستی دردنیا سرآمد است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: اکنون در بخش صنایع دستی در دنیا نام اصفهان سرآمد است. از تعداد ۴۵۰ صنعت دستی در ایران قریب به ۲۸۷ مورد در اصفهان است و با برخورداری از این ظرفیت بالا می تواند تحول بزرگی را درزمینه گسترش هنر ایجاد کرده و در خدمت ارزشهای کشور باشد.

به گزارش ایمنا، حجت الاسلام و المسلمین محمد علی انصاری در نشست خبری با اصحاب رسانه با ابراز خرسندی از برگزاری جشنواره ملی صنایع دستی آیات قرآن به میزبانی استان اصفهان دربهمن ماه امسال ، اظهار کرد: ما مسلمانان تکلیف و دٍین زیادی نسبت به قرآن داریم و هر چه داریم از برکت این کتاب آسمانی است. قرآن کتاب معجره پیامبر و کتاب زندگی بوده و تدبیر زندگی انسانها در قرآن وجود دارد و دست یابی بشر به این تعالیم و بهره مندی از آن وابسته به توفیق افراد است.

وی با بیان اینکه این معجزه الهی در دست بشر قرار دارد و همان طور که همه می دانیم هر چیزی که بخواهد به بهترین شکل ارایه شود باید هنرمندانه باشد، افزود: در حقیقت هنر از نعمت های والای خداوندی بوده که به بشر عطا شده است. هر چیزی که در قالب هنر ریخته شود بی شک خواهان بیشتری هم پیدا می کند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با تاکید بر اینکه محور اسلام قرآن کریم است، گفت: در این کتاب آسمانی توصیه شده که ازراه های صحیح و هنرمندانه بهره ببریم. هنر صنایع در بین رشته های هنری یکی از رشته هایی است که از نظر هنری بسیار ارزشمند و کاربردی است و این اتفاقی بسیار خوشایند خواهد بود.

وی تصریح کرد: بعضی ازمراکز فرهنگی دنیا تا ۶۰۰ صنعت دستی را تالیف کردند و در ایران قریب به ۴۵۰ صنایع وجود دارد و این صنایع دستی به دست انسان و با ابزارها شکل می گیرد و هنرمند آن را با هنرش خلق می کند.

 حجت الاسلام و المسلمین انصاری با تاکید بر اینکه  در بین استان های کشور و شهرهای ایران در گذشته و زمان حال اصفهان سرآمد است، گفت: اکنون در بخش صنایع دستی در دنیا نام اصفهان سرآمد است. از تعداد ۴۵۰ صنعت دستی در ایران قریب به ۲۸۷ مورد در اصفهان است و با برخورداری از این ظرفیت بالایی می تواند تحول بزرگی را درزمینه گسترش هنر ایجاد کرده و در خدمت ارزشهای کشور باشد.

وی تاکید کرد: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی که خوشبختانه امسال چهلمین سال پیروزی انقلاب است، تحولات زیادی را در زمینه های هنری ایجاد شده و و در گذشته هم فعالیت های مردم ایران در بخش هنر بوده و آحاد مردم هنرشان در بخش های صنایع دستی و ارزشی وجود داشته و قابل انکار نیست.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: بعد از پیروزی انقلاب این هنرها شکل نظام یافته ای پیدا کرده و یکی از بخش های فعال در وزارت فرهنگ و هنر اسلامی معاونت فرهنگ قرآن و عترت است که در بخش گسترش فرهنگ قرآن فعالیت می کند.

وی ادامه داد: از کارهای بسیار مهم انجام شده در این معاونت این بوده که تلفیقی از هنر و تعالیم قرآنی برای گسترش فرهنگ قرآنی و برای الهام گرفتن هنر از آیات نورانی بنام جشنواره های آیات قرآنی تالیف کردند و استان ها مسوول انجام این برنامه هستند و اصفهان هم یکی از مراکز بزرگ برگزاری جشنواره ملی صنایع دستی آیات است.

حجت الاسلام و المسلمین انصاری با بیان اینکه این جشنواره ملی است، افزود: همه مردم و هنرمندان و علاقه مندان به حوزه صنایع دستی در کشور می توانند در این جشنواره شرکت کنند و توفیق اجرای این جشنواره به استان اصفهان داده شده  و متولی اصلی آن مدیریت قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان است.

وی تصریح کرد: این جشنواره در چهار بخش صنایع فلزی، چوب، بافت و سفال است و هنرمندان صنایع دستی که از این نعمت خدادی برخوردارند می توانند آثار خودشان را به این جشنواره ملی ارسال کنند و روح این هنرمندان هم ارزشمند بوده که در زمینه هنر آثار هنرمندانه ای را خلق می کنند.

وی با بیان اینکه جشنواره ملی صنایع دستی آیات دارای شرایط ویژه ای است، گفت: به منظور ایجاد خلاقیت و جلوگیری از تکرار آثار در جشنواره ها و بالا بردن خلاقیت هنرمندان باید آثار ارسالی ویژه جشنواره امسال باشند و در جشنواره های قبلی این آثار شرکت داده نشده و جنبه تکراری نداشته باشند.

 حجت الاسلام و المسلمین انصاری خاطرنشان کرد: امیدواریم با حضور خوب هنرمندان استان اصفهان که در این حوزه سرآمد هستند شاهد برگزاری یک جشنواره خوب و ارزشمند به میزبانی اصفهان باشیم و در پایان بهمن ماه با یک اختتامیه با شکوهی ازآثار رسیده به این جشنواره رو به رو شویم.

 مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: سرمایه کشور هنرمندان در حوزه خلاقیت هنر هستند و آثار هنرمندانه خلاق در این چهار فصل بزرگ که با نگاه قرآنی خلق شدند در مسابقه شرکت داده می شوند تا با کشف استعدادها این آثار خلاق به مردم شناسانده شود.

برگزاری جشنواره ها در هشت استان کشور

معاونت قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به برگزاری جشنواره ها به صورت ملی در هشت استان کشور در این نشست خبری اظهار کرد: جشنواره آیات با موضوع پوستر در استان قم، جشنواره آیات در آذربایجان غربی با موضوع رسانه و مطبوعات، در استان سیستان و بلوچستان با موضوع ذاکر و ذاکرین، در استان کرمان با موضوع عکس آیات، در آذربایجان شرقی آواهای قرآنی، در گلستان با موضوع نمایش نامه نویسی، در استان فارس با موضوع خوشنویسی در حال برگزاری است و در اصفهان هم با موضوع صنایع دستی به صورت ملی برگزار خواهد شد.

 حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با تاکید به اهداف برگزاری جشنواره ملی صنایع دستی آیات گفت: اعتلای اخلاق، ایمان وبصیرت دینی هنرمندان و تقویت و توسعه فضای معنوی قرآنی، زمینه سازی در راستای انس و الفت بیشتر هنرمندان با قرآن کریم، شناسایی هنرمندان متعهد و مستعد و برجسته این عرصه و معرفی به جامعه علمی وفرهنگی کشور، الگو سازی هنرمندان برای دیگراقشار جامعه، گشترس مفاهیم و آموزش های قرآن و عترت و الگو سازی برای هنرمندان و تولید کنندگان صنایع دستی در زمینه تولیدات آمیخته با فرهنگ اسلامی ایرانی از مهم ترین اهداف این جشنواره خواهد بود.

وی تاکید کرد: جشنواره ملی صنایع دستی آیات برای دیدن، شنیدن خواندن و انس با قرآن با زبان هنر است. ارتباط نسل جوان با قرآن از طریق هنر یکی دیگر از اهداف این جشنواره است و به همین واسطه جشنواره در دانشگاه فرهنگ و هنر برگزار می‌شود؛ خواندن قرآن فقط خواندن مصحف نیست و این آثار و دیدن آن نیز خواندن قرآن است.

معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: امسال ثبت‌نام هفدهمین آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم امسال با همکاری چهار دستگاه کشور شروع شده و استان اصفهان در پنج سال گذشته بالاترین آمار ثبت نامی و پذیرفته شدگان را  داشته است.

کد خبر 363512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.