رعایت حقوق مردم یک ضرورت امنیت ملی است

وزیر امور خارجه گفت: امروز هر کس می‌تواند خبرگزاری باشد، لذا باید این قدرت را بشناسیم، به آن اهمیت دهیم، اجازه رشد دهیم، این قدرت هر چقدر در کشور ما نهادینه‌تر شود، به نفع کشور است.

به گزارش ایمنا، محمدجواد ظریف امروز در مراسم بزرگداشت انتشار بیست هزارمین شماره روزنامه خراسان، اظهار کرد: امروز در دنیا تحولاتی که اتفاق افتاده عظیم است، شما مشاهده می‌کنید که دیگر دنیایی نیست که یک گروه برای بقیه تصمیم بگیرند، امروز ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که تصور ابرقدرتی رنگ باخته است. تصور قدر قدرتی مدت‌ها بود که رنگ باخته بود. تصور ابرقدرتی هم رنگ باخته است. کسی نمی‎تواند ادعا کند که می‌تواند مقدرات دنیا را رقم بزند.

وی افزود: در مهرماه ۹۵ وزرای خارجه دو کشور ابرقدرت تصمیم گرفتند و اعلام کردند که در سوریه آتش‎بس شود یک هفته بعد شکست خوردند. این دو با داخل سوریه ارتباط دارند، ما با یک گروه و ترکیه با یک گروه دیگر در داخل سوریه ارتباط داریم. با آن‌ها در آستانه توافق کردیم و الان بیش از دو سال است که این توافق باعث کاهش تنش در سوریه شده و می‌تواند پایان درگیری‌ها در سوریه باشد.

ظریف بیان کرد: در این دنیا قدرت، متکثر و پخش شده است. هم دارندگان قدرت دیگر انحصاری نیستند و هم ابزار رسیدن به قدرت انحصاری نیست. شما نیازی ندارید که دنیا را در دو قطب ببینید، قطبیدگی در دنیا پایان پیدا کرده، به خاطر اینکه قدرت در دنیا در اختیار همگان قرار گرفته است، این تحول مبارکی بوده که یک انسان قدرت پیدا کند.

وزیر امور خارجه عنوان کرد: زمانی برای قدرت باید قایق‌های توپ‌دار، اقتصاد بزرگ و امپراتوری رسانه‌ای می‌داشتید، امروز توانسته‌اید تمامی این ابزارهای قدرت را به شکلی متکثر کنید که یک شرکت چند ملیتی می‌تواند به اندازه چندین دولت تاثیرگذار باشد، یک سازمان تروریستی مثل داعش می‌تواند برای دنیا امنیت‌زدایی کند. 

وی با تاکید بر اینکه قدرت دیگر در اختیار قدرت جنگ نیست، ادامه داد: زمانی یکی از مشخصه‌های یک دولت مستقل این بود که بتواند وارد جنگ و صلح شود. امروز یک گروه تروریستی می‌تواند نه تنها در حوزه جغرافیایی خود بلکه در کل دنیا وارد جنگ شود، یعنی هم امنیت‌زدایی و هم امنیت‌زایی کند. قدرت نظامی از انحصار دولت‌ها خارج شده است. قدرت رسانه‌ای هم امروز از رسانه‌های بزرگ امروز اینگونه نیست.

ظریف ادامه داد: امروز ابزار قدرت شکل‌دهی به دیدگاه‌ها، احساسات و نگرش‌ها متکثر شده است. یک خبرنگار در خانه می‌تواند متنی یا خبری را تهیه کند و باعث تحول در دنیا شود. خیلی از تحولات در سال‌های گذشته با یک خبر و توئیت بوده است. هر یک فرد یک رسانه شده و این قدرت می‌تواند بر دنیا تاثیرگذار باشد.

وزیر امور خارجه گفت: این قدرت می‌تواند بر دنیا تاثیرگذار باشد. برخی همه ابعاد قدرت را نگاه نمی‌کنند. بدون شک مقاومت برای شکست دادن تجاوز ضرورری و غیر قابل اجتناب است. شما نمی‌توانید تجاوز را با تبلیغات رسانه‌ای نابود کنید.

 ظریف با اشاره به اینکه وقتی رژیم صهیونیستی تجاوز می‌کند، مردم در لبنان، غزه و فلسطین مقاومت می‌کنند و این مقاومت حرکت رژیم صهیونیستی را منتفی می‌کند، ادامه داد: وقتی رژیم صدام به ایران حمله می‌کند، مقاومت مردم حمله را نابود می‌کند. عواملی به کمکش می‌آید، یک وقت مقاومت می‌کنید و در دنیا تنها هستید، فشاری که به متجاوز وارد می‌شود، بسیارکمتر از زمانی است که گروهی او را همراهی  می‌کند. به همین دلیل علیرغم مقاومت بسیار قوی حزب‌الله و مردم لبنان، جنگ لبنان ۳۳ روز طول می‌کشد چون رسانه‌های عربی وارد حمایت و ایجاد احساس عمومی جهانی نمی‌شوند. 

وی ادامه داد: جنگ غزه ۲۲ روز طول کشید چون همه ابزارهای رسانه‌ای وارد می‌شوند و فشار مقاومت را چند برابر می‌کنند، مقاومت در غزه با لبنان قابل مقایسه نیست. این عامل می‌تواند مقاومت را چند برابر کند.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه اصل ضرورت مقاومت و اصل ضرورت داشتن توان واقعیت و غیر قابل اجتناب است، تصریح کرد:  اما آنچه این قدرت را چندین برابر می‌کند، ابزار اجماع‌سازی، ایجاد احساسات جهانی و ایجاد نفرت نسبت به تجاوز است که باعث می‌شود به مقاومت کمک کند و قدرت عظیمی بسازد. قدرت خبرنگاران را باید در نظر داشته باشیم.

وی اضافه کرد: دو تیتر از صحبت من می‌تواند ایجاد شود. یکی اینکه ظریف گفت مقاومت مهم نیست رسانه مهم است و یک تیتر این است که همین که من گفتم باشد. اینجا قدرت رسانه است، یک حرف را می‌توان به عامل عزت و یا ذلت ملی تبدیل کرد. اکثر مردم ما تیتر صفحه اول را می‌خوانند. یک واقعیت مجازی ساختید با قدرت عظیمی که دستگاه خبری و رسانه‌ها دارند.

ظریف خاطرنشان کرد: امروز هر کس می‌تواند خبرگزاری باشد لذا باید این قدرت را بشناسیم، به آن اهمیت دهیم، اجازه رشد دهیم، این قدرت هر چقدر در کشور ما نهادینه‌تر شود، به نفع کشور است، حتی جاهایی که با ما زاویه دارند اما در روز مبادا همه آن‌ها پای ایران و کشور می‌ایستند،  این صدا که ایرانی بتواند دیدگاه، نظر و خواسته خود را در سطح جهانی منعکس کند و یک هشتک را به هشتک برتر تبدیل کند باید تقویت شود، باید این فرصت را به یک شهروند ایرانی بدهیم، این مساله در نهایت برای نظام و کشور یک فرصت است و تهدید نیست زیرا ما مبنای قدرتمان همین مردم هستند. ما مثل دیگران از یک چتر حمایتی استفاده نمی‌کنیم این بزرگ‌ترین افتخار ما است.

وزیر امور خارجه گفت: در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، بزرگ‌ترین افتخار جمهوری اسلامی این است که کسی نمی‌تواند بگوید اگر من یک هفته از شما حمایت نکنم، شما عربی، روسی و انگلیسی صحبت می‌کنید. جوان‌های ما کسانی که دوران قبل انقلاب را ندیدند باید این واقعیت را ببینند. من قبل انقلاب را دیدم و تجربه کردم، این کم دستاوردی نیست، استقلال، اتکای ما به داخل و درون‌زا بودن امنیت ما کم دستاوردی نیست.

وی افزود: کدام کشوری می‌تواند این گزاره را تکرار کند که امنیت، اقتصاد، پیشرفت صنعتی و مشهوریت ما درون‌زا است؟ کدام کشور منطقه می‌تواند این حرف‌ها را بزند؟ ممکن است در کشور آن‌ها از ساختمان‌ها و سرویس هتل خوشتان بیاد اما می‌تواند ظرف یک هفته به ناامنی، عقب‌ماندگی، جنگ و درگیری تبدیل شود، اما ما چهل سال است در شرایطی هستیم که هر کاری توانستند کردند تا ما را نابود کنند، اما ما کماکان قدرت اول منطقه هستیم، این دستاورد کمی نیست.

ظریف بیان کرد: قبل از انقلاب و بعد از آن مردم ایستادگی کردند و مردم ما اشتباه نکردند، ما به این مردم باید بها دهیم، این مردم باید اختیار داشته باشند، رعایت حقوق این مردم برای ما یک وظیفه اخلاقی نیست، یک ضرورت امنیت ملی است؛ چون ما جز این مردم چیزی نداریم. انقلابی که در حوزه ارتباطات و رسانه اتفاق افتاده، اگر خوب استفاده کنیم عامل دیگری می‌شود در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی تا انقلاب پربارتر، با نشاط و موفقیت بیشتر و با سربلندی وارد دومین چله خود شود.

منبع:ایسنا

کد خبر 363483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.