برای مقابله با استفاده از فاضلاب در تولید محصولات اختیاری نداریم

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: در مقابله با استفاده از فاضلاب در تولید محصولات کشاورزی هر کار لازم را انجام دادیم اما دیگر بریده‌ایم زیرا اختیاری به ما نمی‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس کشاورز امروز پنجشنه -۱۳ دی ماه- در همایش ارتقای سلامت محصولات کشاورزی، اظهار کرد: عیب‌ها را می دانیم کجاست اما اختیاری برای مقابله با آن نداریم بنابراین فقط می توانیم جامعه را با این مسائل آشنا کنیم.

وی گفت: اگر میخواهیم کالاهایمان را صادر کنیم شرط ورودمان به بازارهای جهانی داشتن محصول برچسب دار است، باید در صادرات به محصولات گواهی شده برسیم.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: تغییر رفتار مهم ترین کلید توسعه است. جمعیت تولید کنندگان کشاورزی خانواده ای ۲۲ میلیون نفری دارد بنابراین ۶۱ میلیون جمعیت غیر کشاورز ایران حق دارند بدانند چه می‌خرند. این حق نیز از نظر مواد مضر و مفید برای افراد وجود دارد و وظیفه تولید کننده است که این موارد را اطلاع رسانی کند. ضمن اینکه گروه تولید کننده خودشان مصرف کننده نیز هستند.

کشاورز افزود: در گام بعدی اگر می‌خواهیم کالاهایمان را صادر کنیم شرط ورودمان به بازارهای جهانی داشتن محصول برچسب دار است، هر وقت که به این موارد توجه نکرده ایم نتوانسته ایم محصولات را به اروپا بفروشیم و قیمت محصولاتمان کاهش یافته است. در بازار روسیه به دلیل نداشتن گواهی محصول نتوانستیم ورود کنیم.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: امروز تا حد زیادی مشکل تولید وجود ندارد، اما مشکل منبع داریم. کشاورزان برای تولید، غیر از منبع آب مشکل دیگری ندارند اما مشکل کشاورزی ما بازار است زیرا در کشاورزی همه فکر می‌کنیم هنر ما تولید انبوه است اما دوران این فکر گذشته و سال‌های زیادی است که شاهد ماندن محصول روی دست کشاورزان هستیم.

وی با بیان اینکه خام فروش هیچ حق انتخابی برای محصول و قیمت ندارد، گفت: باید بر مبنای تولید سفارشی یا قراردادی حرکت کنیم. برای مثال چغندر قند همیشه مشتری خود را دارد ما نباید رویکرد خام فروشی داشته باشیم. سمبل خام فروشی ما نفت است که هیچ درآمد و ارزش افزوده قابل توجهی ندارد.

کشاورز گفت: برای افزایش قدرت چانه زنی روی قیمت، اولین اقدام این است که توان نگهداری محصول را برای کشاورز افزایش دهیم و کشاورزان سردخانه و انبار مناسب داشته باشند و مجبور نباشند همان روز تولید محصول را به میدان عرضه کنند. راه دوم این است کالا باید به سلیقه مصرف کننده تولید کنیم، راه سوم اینکه کالا باید شناسنامه دار باشد.

بخش کشاورزی باید جریان سازی کند و خلأهای خود را پر کند

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشاورزان باید کالای گواهی دار ارائه دهند و خیلی طول نمی‌کشد تا این موضوع در کشور اجباری شود، افزود: در موارد نادری کالاهای ما در بازارهای جهانی بازگشت داشته که به دلیل نداشتن گواهی بوده است وقتی نمی‌توانیم استاندارد صادرات به یک کشور را کسب کنیم دید کلی آن کشور به محصول ما بد خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه رسیدن به محصول گواهی شده نیازمند کار جمعی است، افزود: اطلاع رسانی مزایای این کالا به مصرف کننده و فراهم سازی ویژگی‌های ظاهری آن برای عرضه به بازار نیاز به فعالیت ترویجی جدید توسط مسئولان و رسانه‌ها دارد. اکنون نیاز به مروج‌هایی داریم که در صحنه اجتماع باشند. نیاز به سیستم بازار رسانی داریم که یکی از کلیدهای اصلی آن سازمان تعاون روستایی است .

کشاورز خاطر نشان کرد: اگر روزی برسد که مردم از مسئولان مطالبه‌گری کنند و بخواهند که کیفیت محصولات را بدانند، استاندارد سلامت محصولات کشور اجبار و ضروری خواهد شد. در جامعه ای که درآمد کم است حداقل وظیفه ما برای کمک به جامعه این است که غذای سالم و غنی شده به مردم بدهیم.

وی با بیان اینکه اکنون وضعیت استاندارد بهداشتی محصولات ما خوب است اما باید آن را ارتقا دهیم، اعلام کرد: استاندارد سرب برای گندم در کشور ما هفت برابر سخت گیرانه تر از اروپاست و خوشبختانه توانستیم کیفیت این محصول را تضمین کنیم.

کد خبر 363465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.