تولید محصول گواهی شده یک تکلیف است   

مشاور وزیر و مدیر کل دفتر محیط زیست و سلامت غذا خاطر نشان کرد: در منابع خاک، آب و نهاده‌ها محدودیت داریم، به همین دلیل تولید محصول آلاینده منطقی نیست و تولید محصول گواهی شده تکلیف است و وزارت جهاد کشاورزی نیز یکی از برنامه‌های اصلی را تولید محصولات از این روش قرار داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سعید سعادت صبح امروز پنجشنه -۱۳ دی ماه- در همایش ارتقای سلامت محصولات کشاورزی، اظهار کرد: امنیت غذایی به معنای دسترسی پایدار همه احاد جامعه به همه مواد غذایی در تمام ساعات شبانه روز است، دسترسی پایدار می‌طلبد که تولید پایدار داشته باشیم، بستر تولید و عرضه کافی باید با برنامه‌ای از قبل تعیین شده (از تولید تا انتها) فراهم شود.

وی افزود: اینها دلیلی بر این است که چرا محصول گواهی شده را مد نظر قرار داده‌ایم زیرا امروز تولید محصول گواهی شده یک ضرورت است. علاوه بر محدودیت‌های منابع آب و خاک، محدودیت تحریم‌ها ما را مستلزم به بهره‌گیری پایدار از منابع و استفاده پایدار از بذرها می‌کند.

مشاور وزیر و مدیر کل دفتر محیط زیست و سلامت غذا گفت: از ۱۶۵ میلیون هکتار اراضی کشاورزی، حدود ۱۸ و نیم میلیون هکتار در اختیار بخش کشاورزی است. بر اساس اعلام سازمان آمار، این میزان به ۱۶ و نیم میلیون هکتار رسیده است که نشان می‌دهد دو میلیون هکتار از اراضی را از دست داده ایم.

سعادت افزود: حدود هشت میلیون هکتار از اراضی زیر کشت آبی است و بیش از ۹۰ درصد تولیدات بخش کشاورزی در این اراضی انجام میگیرد که ۶.۸ میلیون هکتار آن با محدودیت شوری خاک و کمبود مواد آلی روبه رو است. یعنی ۸۰ درصد اراضی که محصولات کشاورزی در آن تولید می‌شود با محدودیت روبه رو بوده و فقط ۱.۲ میلیون هکتار زمین بدون محدودیت در اختیار داریم و با این کمبود منابع خاک، ۱۲۲ میلیون تن محصولات کشاورزی در سال ۹۶ تولید کرده‌ایم.

وی گفت: سازمان ملی استاندارد با همکاری وزارت جهاد کشاورزی دستورالعملی را برای حد مجاز آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی تهیه کرد، دستورالعمل قبلی به دلایل مختلفی قابلیت اجرایی شدن نداشت و در بازنگری سوم تغییر یافت بنابراین در دستورالعمل جدید حذف بروکراسی زیاد اداری، کاهش مراحلی که کشاورز برای گرفتن نشان حد مجاز باید طی می‌کرد و باعث ممانعت از تولید می‌شد، در نظر گرفته شد.

مشاور وزیر و مدیر کل دفتر محیط زیست و سلامت غذا افزود: محصولی که با این روند تولید می‌شود، کد شناسایی دارد که از سامانه سازمان جهاد کشاورزی به محصول تعلق می‌گیرد، این کد قابلیت ردیابی دارد و اگر شماره آن به سامانه ارسال شود ۸۰ ویژگی محصول را گزارش می‌کند. این محصول نشان حد مجاز آلاینده ها توسط سازمان ملی استاندارد را اخذ می‌کند که می‌توان آن را شناسایی کرد و قرار است وزارت بهداشت نیز کد تاییدیه برای این محصول صادر کند تا در صادرات نیز به کشاورز کمک شود.

سازمان استاندارد به هیچ شرکتی گواهی صلاحیت تایید اورگانیک‌ها را نداده‌است

سعادت اعلام کرد: تمام محصولاتی که به روش محصول گواهی شده تولید می‌شود، ۲۰ درصد تخفیف بیمه دارد. به دنبال آن هستیم که بیمه فرایند را نیز به این محصول اضافه و امیدواریم به زودی از این تسهیلات نیز استفاده کنیم. استفاده از صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی، صندوق خرد زنان و صندوق های شهرستان قرار است به عنوان هولدینگ حمایت مراحل تولید به این فرایند کمک کنند.

وی افزود: همچنین سازمان تعاون روستایی نیز قرار است این کار را انجام دهد و هزینه خدمات‌رسانی‌ها و بازاررسانی را تامین کند و قرار است در کل استان ها در میادین میوه و تره بار غرفه هایی برای محصولات گواهی شده در نظر گرفته شود. البته یکی از ضعف های محصولات گواهی شده برند سازی است و یکی از وظایف هولدینگ ها ایجاد یک برند معتبر است.

مشاور وزیر و مدیر کل دفتر محیط زیست و سلامت غذا اضافه کرد: برای صادرات این محصولات نیز برنامه هایی را در نظر داریم، به عنوان مثال در همایش بین المللی که امسال در آلمان برگزار می‌شود شرکت خواهیم کرد و این محصولات را به شرکت های اروپایی معرفی می‌کنیم. همچنین در دفتر محیط زیست قرار شد، گروه سلامت غذا و محیط زیست در استان ها تشکیل شود که مسئولیت سلامت غذا را بر عهده بگیرد.

وی ادامه داد: گروه‌های منطقه ای نیز تشکیل شده که وظایف هماهنگی بین استان ها در حوزه تولید را نیز انجام می‌دهند و ضعفی که در سبد محصولات گواهی شده وجود دارد را بر طرف سازند. البته در تولید محصولات اورگانیک نیز ضعف داریم و نمایشگاه محصولات اورگانیک امسال کیفیت مناسبی نداشت.

سعادت گفت: محصول اورگانیک قبل از تولید، یک تعهد اخلاقی است و به همین دلیل است که باید در بستر بخش خصوصی شکل بگیرد ولی باید ویژگی های تولید این محصول رعایت شود متاسفانه خیلی از محصولاتی که در مراکز عرضه وجود دارد ویژگی یک محصول اورگانیک را ندارد و نباید یک اتفاق خوب را با روش های بد در جامعه به گونه ای اجرا کنیم که اعتماد جامعه به آن از بین برود و باید بر تولید ان نظارت باشد.

مشاور وزیر و مدیر کل دفتر محیط زیست و سلامت غذا اعلام کرد: سازمان ملی استاندارد هنوز به هیچ شرکتی گواهی صلاحیت تایید محصولات اورگانیک نداده است اما متاسفانه تقلب هایی در این حوزه انجام می‌شود.

کد خبر 363449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.