پای گفتگوی پنجه طلای خط و نقاشی

ایرانیان از دیرباز به هنر علاقه مند بوده اند و خط، اساس این هنر را تشکیل داده و با ترکیب این هنرها با ادب و فلسفه، دیوانی از هنر مینی خطاشی به ارمغان نشسته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هنر مینی خطاشی از جمله هنرهای جدید در جهان و ترکیبی از چندین هنر است. مینیاتور، خط، نقاشی اساس این هنر را تشکیل می‌دهند و با علومی چون هندسه و ریاضیات، گرافیک و معماری ترکیب شده است.

مینی خطاشی نوعی نگارگری است که در نمادهای شهری، معماری مساجد و گرافیک کاربرد فراوانی دارد و می‌توان آثار خارق العاده ای را با استفاده از این هنر خلق کرد.  مبدع این هنر ناصر پزشکی است که خطاشی را نوعی کتابت و یکی از ۱۸ گونه خوشنویسی چون نسخ و کتابت، ثلث و نستعلیق و معلی می داند.

این هنرمند در سال ۱۳۴۳ در تهران متولد شده است و به گفته خودش بدون هیچ استادی به این مرحله رسیده؛ او که در جهان به اعجوبه خط فارسی، سلطان قلم آسیا و پنجه طلا معروف شده اکنون ساکن کرج است. خبرنگار ایمنا پای گفتگوی این هنرمند خطاط نشسته است که در ادامه می خوانید:

مینی خطاشی چیست؟

مینی خطاشی هنری تلفیقی از رشته‌های مختلف نظیر ریاضی،گرافیک، ادبیات، طراحی وهنرهای تسجمی است و در آسیا و خاورمیانه گسترش پیدا کرده است.

چرا نام این اثر مینی خطاشی است؟

این هنر ترکیب خط و نقاشی می‌شود و من این اسم را انتخاب کردم چراکه این هنر از علم‌های مختلف مثل معماری، ریاضیات، گرافیک وطراحی نشات گرفته است.

چطور شد که به هنر علاقه مند شدید؟

من از نزدیکان آقای سلحشور بودم و همیشه به ایشان می‌گفتم و تحصیلات آکادمیک ندارم اما درباره هنر سخنرانی می‌کنم و ایشان می‌گفتند تحصیلات نمی خواهد ارتباطی که من با آثار شما برقرار می‌کنم اصل اساسی کار شما است و من از سنین نوجوانی علاقه زیادی به نقاشی و خطاطی داشتم. جای خالی این هنر را در خطاطی احساس می‌کردم و برای معرفی و ثبت آن 20 سال سکوت کردم و با اینکه استادی نداشتم به این مرحله رسیدم.

چقدر توانستید این هنر را در عرصه‌های جهانی معرفی کنید؟

این هنر باید در سطح ملل شناخته شود این خط مرکبی ازخط و نقاشی است و کسانی که به آن علاقه داشته باشند و دشواری‌های آن را تحمل کنند می‌توانند به موفقیت‌های بزرگی دست یابند و من چندین بارتوانستم پرچم کشورم رادر آسیا و استرالیا بالا ببرم و افتخارافرین باشم و القابی از قبیل اعجوبه خط فارسی و سلطان قلم اسیا و پنجه طلا را کسب کنم.

چه برنامه‌هایی برای آینده این هنر در نظر دارید؟

این هنر از دریاچه ی نمک سرزده و خدا را شکر پیشرفت داشته است ولی هنوزجای کاردارد و من تلاش میکنم تا بتوانم این هنر را به مرحله اشتغال برسانم و در همین کشور جای خود را کم کم پیدا کند، البته باید مسئولان حمایت‌ها و کمک هایی دراین زمینه انجام دهند چرا که یک هنرمندتمام توانش در قلمش است.

چه انتظاراتی از مسئولان دارید؟

ما تمام تلاش خود را انجام دادیم این هنر گسترش پیدا کند و موفق باشد و اکنون باید مسئولان در این زمینه نظارت داشته باشند تا کلاه سر استادان نرود. باید کارها تقسیم شود مهم نیست که اثر روی مقوا یا چوب یا هرچیز دیگر و یا حتی روی سنگهای گرانبها کار شود مهم هنری است که ایجاد و تولید می‌شود و ارزشمندی و شخصیت فرهنگ یک ملت را مشخص می‌کند.

از اینکه یک هنرمند هستید و فعالیت می‌کنید خوشحالید؟

بله من در زمینه‌های مختلف هنری فعال هستم حتی در کاریکاتور هم فعالیت می‌کنم هنر روح دارد و وهمین که مردم این آثار را می‌بینند وچشم روی چشم نمی‌گذارند تا اینکه کارمن را با دقت تماشا کنند واینکه مردم شهرهای مختلف کار را می‌پسندند همین برایم بزرگ‌ترین اشک ذوق است.

کد خبر 363438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.