رسانه ها در شرایط سخت به رسالت خود عمل کردند

جلسه اعضای کانون پیشکسوتان با هدف برگزاری یک نشست تخصصی در دهه فجر با موضوع "چهار دهه روزنامه نگاری در اصفهان" امروز _چهارشنبه ۱۲ دی ماه_ در کتابخانه تخصصی رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این نشست محمدرضا شکراللهی با بیان اینکه اصفهان یکی از رئوس مثلث زیبایی است که در جهان وجود دارد، فلورانس و پاریس دیگر راس‌های این مثلث هستند، اظهار کرد: اصفهان مظهر تاریخ تمدن این مملکت است و یک سوال اساسی که وجود دارد این است که با این عنوان بلند آیا رسانه های ما توانستند در حد این تراز مطرح باشند و این شهر را بلند آوازه کنند؟ یا حداقل آیا مسائل درون ساختی استان را آن طور که شاید و باید به رخ کشیدند؟

دبیر خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان اصفهان افزود: متاسفانه پاسخ، یک نه بلند است خودمان را نباید فریب دهیم، روزنامه نگاری و بحث رسانه های اصفهان در حد نام این شهر جایگاهی ندارد خیلی از شهر های کشور که اصلا در حدواندازه اصفهان نیستند اکنون روزنامه هایشان در سطح کشور مطرح است.

شکراللهی افزود: اصفهان در عرصه رسانه قابل ستایش است اما آنچه که واقعیت دارد این است که این شهر خیلی بیشتر از این لیاقت دارد که به آن پرداخته شود ولی رسانه های ما در حد این نام بلند آوازه نتوانستند هم پوشانی کنند.

دبیر خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان اصفهان با بیان اینکه اصفهان در عرصه جنگ حضور پررنگی داشته است و در دهه ۷۰ نیز  ۳۰ درصد از وزیران و فرمانداران از این استان بودند، گفت: صنایع دستی و آثار مختلف اصفهان حرف اساسی برای گفتن دارد، کشور ما را با اصفهان بیشتر می شناسند در واقع قطعه ای از بهشت زیر پای ماست اما ما به عنوان مبشران پیام ها نتوانستیم آن طور که باید وشاید نام این شهر را مطرح کنیم.

وی برگزاری این جلسات و تداوم آن ها را لازم دانست و ادامه داد: باید یک اتاق فکری وجود داشته باشد، البته نه مانند ارشاد که هر چند وقت یکبار مدیری عوض می‌شود و نشستی برگزار  و چایی خورده می شود اما هیچ رهیافت اساسی ارائه نمی شود.

شکراللهی تصریح کرد: چهار دهه از انقلاب گذشته و در سیر تحولات این چند ساله کشور وارد دوره جدیدی شده است هم ازمنظر دوره انقلاب و تحولات درون ساختی سیاسی و اجتماعی و هم از منظر تحولات رسانه که بسی ژرف ساز در دنیای رسانه حادث شده و به نظر می رسد که شاید نیاز به بازنگری داریم به ویژه در رابطه با کارکردهای رسانه ای خودمان، زیرا نگاهمان کلاسیک است و همچنان با روش "وی گفت وی افزود" می خواهیم کار رسانه ای خودمان را انجام دهیم اما باید توجه داشت که دوره تغییر کرده است.

دبیر خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان اصفهان با بیان اینکه "شهروند خبرنگار" رقیب رسانه است، خاطرنشان کرد: شهروند خبرنگار به‌هنگام‌تر از خبرنگار رسانه در عرصه های خبری حضور دارد و سریع تر و پرشتاپ تر اطلاعات را منتشر می کند، با این وجود اکنون سوال این است که آیا ما باید همچنان با شیوه گذشته به کار خودمان ادامه دهیم؟

 باید در شرایط کنونی فرهنگ را جا بیاندازیم

در ادامه این نشست عبدالحسین جعفری با اشاره به سخن حسین مکی مورخ و سیاست مدار اظهار کرد: در ابتدا باید محیط و موقعیت را بشناسیم تا قبل از سال پنجاه و شش نشریات متعددی در اصفهان منتشر می شده که پس از سال ۵۶ مطابق طرحی که وزیر اطلاعات جهانگردی وقت ابلاغ کرد مقرر شد در هر استانی بیش از دو نشریه منتشر نشود.

این روزنامه نگار پیشکسوت با بیان اینکه همراه با انقلاب اولین نشریه ای که منتشر میشد روزنامه‌ای به نام حرکت بود که پشتوانه قوی داشت، ادامه داد: زمانی که انقلاب به پیروزی رسید دو نشریه بیشتر فعالیت نمیکرد و نشریات سراسری بودند که در اصفهان نماینده داشتند و مجموعه آنها مطبوعات اصفهان را تشکیل می داد. اهالی رسانه اصفهان شامل کیهان و اطلاعات که روزنامه سراسری بودند هم میشود.

وی افزود: کار رسانه ای علارقم مشکلاتی که وجود داشت خیلی خوب انجام میشد.هرچیز را باید با توجه به شرایط و موقعیت خودش سنجید در دهه ۶۰ زمان جنگ و هشت سال دفاع مقدس را باید در نظر بگیریم. همچنین به نوسانات اقتصادی سازندگی های نوع جدید پس از پیروزی انقلاب در همین جا رشد کرده است باید توجه کرد.

جعفری با اشاره به فعالیت فعلی روزنامه نگاران گفت: در چنین شرایطی رسانه ها به رسالت خود عمل کردند اما امروزه خبرنگاران که به جلسه ای دعوت می شوند صد الی دویست نفر دعوت شده اند و اگر مطالب با دقت مطالعه شود درصد بسیاری از آنها کپی پیست که این ضعف در رسانه‌ها به حساب می‌آید.

این روزنامه نگار پیشکسوت با بیان اینکه باید در این شرایط که فراهم شده بتوانیم فرهنگ را جا بیاندازیم، تصریح کرد: خبر چهارچوبی دارد و بحث خبررسانی حال و هوای جدایی از تفسیر دارد و تفسیر خبرنگار آزاد است به عنوان کارشناس نظر خود را بگوید ولی خبر باید بی طرف باشد و بدون هیچ تفسیری ارائه گردد.

وی ادامه داد: همچنین باید به این توجه کرد که مخاطب کیست و باید به مخاطب پیام و درست و غلط بودن را به مخاطب نشان دهیم البته بدون تکلیف کردن بلکه با اطلاع رسانی درست و به موقع درست و غلط بودن را نشان دهیم.

جعفری با بیان اینکه باید در این جلسات خوب و بد رسانه ها را بسنجیم، خاطرنشان کرد: نباید یک طرفه قضاوت کنیم و چوب برداریم بگوییم کلیات و بد ناقص است در این جلسه مقدمه ای گفته شد تا به این نتیجه برسیم که شرایط امروز در گذشته فراهم نبوده است.

کد خبر 363396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.