توسعه غیراصولی شهر، هدر رفت منابع را همراه دارد

یک کارشناس عمران شهری گفت: در تدوین طرح جامع باید توسعه شهری متناسب با تراکم‌های جمعیتی و نحوه توزیع جمعیت در شهر بررسی شود.

حسین تاجمیر ریاحی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: پس از بررسی تراکم جمعیتی باید نحوه توزیع جمعیت در نقاط مختلف کنترل شود و به نقطه ای برسیم که بتوان تشخیص داد کدام نواحی شهر دارای جمعیت پذیری بیشتری هستند و کدام نقاط ظرفیت جمعیت پذیری کمتری دارد.

وی افزود: برای نقاطی که قابلیت جمعیت پذیری دارد باید شریان های خیابانی خاصی لحاظ شود که این شریان ها شامل ایجاد تقاطع ها، پل ها و خطوط ارتباطی ، خطوط لوله ای آب ، برق و گاز می شود.

این کارشناس عمران با تاکید بر اینکه توسعه شهری بدون رعایت اصول آن باعث هدر رفت منابع می شود، خاطرنشان کرد: در زمان توسعه شهری تقاضا و مصرف منابع بالا می رود که اکنون با توجه به مسائل و مشکلات موجود برای آب اصفهان توسعه شهری باعث هدر رفت بیشتر منابع آبی می شود در حالی که باید با محدود کردن تراکم جمعیتی بتوان خطوط آب رسانی را نوسازی کرد و سپس به وسیله فرهنگ سازی، درست مصرف کردن آب را بهینه کرد.

تاجمیر ریاحی اضافه کرد: توسعه غیراصولی شهر مشکلاتی مانند ترافیک و افزایش میزان آلودگی ها پدید می آورد در صورتی که شهرک سازی های اقماری در کنار شهر اصفهان می تواند تراکم جمعیتی را از مرکز به اطراف شهر سوق دهد.

وی با اشاره به وضعیت فعلی حمل و نقل عمومی در شهر اصفهان گفت: سرعت اجرای طرح مترو در گذشته مناسب نبوده است و راه اندازی یک خط مترو نمی تواند پاسخگوی نیاز شهروندان باشد، متاسفانه فرهنگ سازی استفاده از حمل و نقل عمومی نیز تا کنون ضعیف بوده است.

این کارشناس عمران با اشاره به فعالیت سیستم حمل و نقل بی آر تی در شهر اصفهان نیز اذعان کرد: سیستم بی آر تی یک سیستم حمل و نقل عمومی موقت است و دائمی بودن فعالیت این سیستم به خاطر کاهش عرض خیابان می تواند مشکلاتی را برای ترافیک شهر پدید آورد.

کد خبر 363383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.