۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰
هفت در رو بستی نمکی...

یادش بخیر سرمای زمستان که به تنمان می نشست به کرسی مادر بزرگ پناه می‌بردیم تا برایمان قصه بگوید و او همیشه از نمکی می گفت "هفت در و بستی نمکی یه در و نبستی نمکی" و ما درون دنیای عجیب نمکی یاد می‌گرفتیم چگونه از خطر ها دوری کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این زمستان هم یک داستان دیگر روی صحنه روایت می‌شود که از همان نمکی قصه پدید آمده است اما قصه ای است که شاید در میان گشت و گذارهای روزانه مان در شبکه های اجتماعی اخباری از این دست شنیده باشیم و کمی از قصه مادربزرگ فاصله گرفته است.

تئاتر "دیو پر کلک، دختر بانمک" تلفیقی از قصه های عامیانه و اخباری است که در شبکه های اجتماعی دنبالش می کنیم .

سعید الله یاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص دغدغه شخصی اش برای ساخت و اجرای تئاتر "دیو پر کلک، دختر بانمک" اظهار کرد: مدتی در فضای مجازی و در جامعه  شاهد خبرهایی مبنی بر کودک آزاری و یا شکنجه کودکان و یا اتفاقاتی از این قبیل بودیم. به ذهنم رسید که چطور می شود خانواده‌ها را آگاه کرد که این اتفاق بیش از پیش نیافتد. با خود گفتم شاید زبان نمایش به علت تأثیرگذاری و نمایش کودک به دلیل اینکه بچه به همراه خانواده برای تماشا می‌آید بهترین راه برای آگاهی باشد.

کارگردان تئاتر "دیو پر کلک، دختر بانمک" افزود: در تئاتر کودک پدر و مادر را همراه کودک در سالن داریم که به هردوی آن‌ها پیام بدهیم، یکی از قصه‌های قدیمی ایرانی و نمایش‌های ایرانی به اسم "هفت در رو بستی نمکی، یک در را نبستی نمکی" را به عنوان پایه این نمایش انتخاب کردم و متن آن را بازنویسی و به روز کردم و موضوع کودک آزاری را در آن گنجاندم. در این تئاتر دیوها نماینده آدم‌های بد جامعه و کودک آزارها بودند و بچه‌ها در این نمایش نماینده کودکانی بودند که یا ربوده شدند و یا مورد کودک آزاری قرار گرفتند.

وی ادامه داد: ما در این نمایش به خانواده‌ها گفتیم که چطور مراقب فرزندانشان باشند و به کودکان آموزش دادیم که چطور مراقب روابطشان با آدم‌های غریبه باشند و یا به هرکس اعتماد نکنند.

الله یاری با اشاره به تئاتر قبلی خود که در خصوص کودکان کار بود، گفت: از کار قبلی مان که تئاتری در مورد کودکان کار بود، بازخورد خوبی گرفتیم و خیلی از فکرها در مورد کودکان کار و زندگی شان تغییر کرد. امیدوارم این کار نیز با موضوع کودک آزاری بازخورد خوبی داشته باشد. برای شب نخست استقبال خوبی بود و امیدوارم تا آخرین اجرا نیز استقبال همینطور باشد.

وی در خصوص روند تولید این تئاتر تصریح کرد: از فروردین سال جاری پروژه تولید متن را شروع کردیم و از اردیبهشت ماه تمرین‌های نمایش شروع شد و روز آخر قبل از اجرا ، ساخت دکور و موسیقی و گریم سنگین برای جذب خانواده‌ها و کودکان،انجام شد و تقریباً زمان تولید متن و اجرا هشت ماه طول کشید.

کارگردان تئاتر "دیو پر کلک، دختر بانمک" افزود: تقریباً تا دو سال پیش، یک یا دو سالن تخصصی تئاتر کودک و نوجوان در اصفهان داشتیم، اما پس از مدتی هنرسرای خورشید که برای تئاتر کودک و نوجوان بود را به بخش موسیقی اختصاص دادند، سالن فرهنگیان هم که توسط آموزش و پرورش حمایت می‌شود مشکل کم استقبالی از تئاتر در عصر را دارد.

الله یاری اضافه کرد: یکی از سالن های تالار هنر را به تئاتر کودک اختصاص دادند که تقریبا پس از اجرای دو نمایش، آن هم تعطیل شد. اکنون تمام افرادی که در حوزه کودک کار می‌کنند در این یکی دو سال به سالن های حاشیه شهر کشیده شدند و یا در سالن فرشچیان به دلیل اینکه استقبال می‌شود، باید کرایه سنگینی را متقبل شوند در صورتی که در هنرسرای خورشید سالن رایگان بود.

وی افزود: اکنون فقط سالن فرشچیان است که با شبی ۶۰۰ هزار تومان اجاره در دسترس کارگردان قرار می گیرد و اکنون هیچ ارگانی از تئاتر کودک حمایت نمی‌کند. کسانی که تئاتر می‌کنند در حال حاضر به تئاترخیابانی روی آورده اند  و یا کارهایی که بدون هزینه باشد را انجام می‌دهند. گاهی دوره های چند ماهه پیش می آید که هیچ کار کودکی نداشتیم و یا خیلی مهجور بوده است. این حق تئاتر کودک نیست.

کارگردان تئاتر "دیو پر کلک، دختر بانمک"با بیان این که تئاتر کودک طرفداران زیادی دارد، گفت: به دلیل انجام ندادن کار تئاتر خانواده‌ها به سمت کارهای دیگر می‌روند. تئاتری که بتواند خانواده ها را راضی نگه دارد کم است.

الله یاری با اشاره به اهمیت تئاتر کودک در آموزش و فرهنگ سازی برای کودکان، اظهار کرد: تئاتر کودک از حساسیت زیادی برخوردار است و به دلیل اینکه شخصیت ‌کودکان در این تئاتر ها شکل می گیرد، باید مراقب مضمون این تئاتر ها بود. دغدغه‌های من همیشه با دغدغه‌ی خانواده هم جهت بوده است و اکثرکارهایم نیز براساس موضوع روز جامعه طراحی شده است و روی صحنه می‌رود.

وی با بیان اینکه این اتفاقات را باید در تئاتر ها نمایش دهیم، گفت: بستر تئاتر جایگاه پخته و آماده‌ای برای نمایش این مشکلات است تا بچه ها خودشان را ببینند و آیینه خودشان باشند. چیزی که آیینه باشد تا خودشان را در آن ببینند، می‌تواند آموزش را به صورت سرگرمی به آنها منتقل کند، از همین رو حساسیت در انتخاب متون کودکان زیاد است.

کارگردان تئاتر "دیو پر کلک، دختر بانمک" در پاسخ به این پرسش که چرا در این تئاتر از صحبت هایی که برای کودکان مناسب نیست استفاده می‌شود، گفت: به دلیل حضور خانواده ها در سالن اگر صرفاً بخواهیم با زبان کودک حرف بزنیم پدر و مادر خسته می‌شوند. شاید کودکان به دلیل رنگ و لعاب دکور، گریم‌ها و موسیقی و حرکات بازیگران جذب کار شوند، اما خانواده‌هایی که همراه بچه‌ها می‌آیند را باید ساپورت کنیم و نگاهمان به خانواده است. در بروشور نیز زده‌ایم کودک و نوجوان و خانواده را درشت نوشته‌ایم چرا که اگر آن‌ها متوجه شوند تأثیرش روی بچه‌ها است و از کار ما برای بچه مثال می‌زنند. ما باید آیینه این اتفاق باشیم. از طرف دیگر خانواده‌ها نیز باید درگیر باشند و آن یک ساعتی که در سالن می‌نشینند خسته نشوند. برای همین باید به خانواده‌ها گوشه چشمی داشته باشیم.

الله یاری افزود: امیدوارم کار کودک و نوجوان از این مهجوری و بی‌حمایتی و ندیده شدن نجات پیدا کند. ما برای روی صحنه آمدن این کار سختی کشیدیم، حتی کوچکترین کمکی که یک نهاد که می‌توانست به ما کند دریافت نکردیم و پول بنرها را نیز از جیب خودمان دادیم، نهادها حمایتشان را به بهانه‌های مختلف دریغ کردند. امیدواریم این عدم همراهی تمام و حمایت‌ها افزون و کار کودک و نوجوان بیشتر دیده شود. چرا که این تئاترها در ساخت شخصیت بچه‌ها و فرهنگ سازی بسیار موثر است.

به گزارش ایمنا، تئاتر"دیو پر کلک، دختر بانمک" تا ۲۶ دی ماه ساعت ۱۸ در سالن اصلی مجموعه فرهنگی هنری فرشچیان، واقع در پل ابوذر ابتدای خیابان توحید برقرار است.

کد خبر 363343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.